Glukosebelastningstest - nødvendig?

Jeg er midt i glukosebelastningstesten nå. For min del var det null stress å drikke det lille glasset med «limesaft», og jeg blir vanligvis fort kvalm av søte ting. Til sammenligning sliter jeg med å drikke opp en 0.33brus i løpet av en time fordi det blir for søtt for meg :hilarious: Fikk også en positiv overraskelse med at jeg kunne ha ventetiden hjemme (bor ca 15min kjøretur fra legekontoret). Så tipptopp opplevelse for min del. Ville dele siden man som regel bare hører hvor forferdelig dette er.
Ja, de sier smaken av drikken er mye bedre nå enn før! :happy: Så deilig at de har litt friere tøyler der, da blir ikke ventinga på to timer så krevende.

Vet dere hva som er endret med testen? Jeg tror jeg må undersøke om jeg kanskje kan ta den likevel, hvis mengden er mindre enn den var før.

Hei! :) vil bare si at jeg personlig syntes ikke dette var noe "big deal" i det hele tatt. Møtte opp, drakk noen slurker med noe søtt og måtte vente et par timer. Jobba fra mobilen imens. Synes folk "skremmer" hverandre opp for mye med slike ting, selv om alle selvfølgelig har sine individuelle opplevelser :)

Også enig med at folk kanskje overdriver hvor ille det er. Det er ikke digg å ta blodprøver, styrte en tjukk saft også sitte på en hard stol i to timer, men det er definitivt ikke så ille som folk skal ha det til. Folk liker å klage, og det er lov :p

Jeg besto min, men sent i svangerskapet på en vekstkontroll da baby bikket over 90 persentil vurderte de å teste meg på nytt, men da måtte jeg stikke meg selv i fingen 3 ganger for dagen hjemme tror jeg. Hadde jo lite lyst til det, men hadde gjort det hvis de anbefalte det! Heldigvis kom de fram til at jeg mest sannsynlig ikke hadde det. Baby var ikke så stor likevel da hun kom ut :joyful:

Sånn som med alt annet i svangerskapet (kontroller hos jordmor / fastlege, ultralyder, høre på hjertelyd, CTG, SF-mål, vekt, vaksiner osv.) så MÅ man jo ikke, men tenker det er lurt å ta imot tilbudene i tilfelle det noen gang skulle være noe, for man vet jo aldri. Det er vel ikke symptomer på svangerskapsdiabetes som man merker selv, tror jeg?

Hadde i dag - et lite glass med noe som smakt sitron/lime. Null stress :) Var så tørst at det lille glasset gikk rett ned, hehe. Hadde med et blad og hørte på podkaster, egentlig bare et deilig avbrekk fra hverdagen i mine øyne.

Har óg akkurat teke testen, og fekk bringebærsmak på drikka. Har streva ein del med kvalme, så var litt spent på førehand. Er i utgangspunktet ikkje så flink til å drikke fort, men var nå eigentleg berre ein ganske søt saft, og hjalp veldig at dei hadde lagra den kaldt :)

Bruka tida på venterommet med oppgåveskriving, så to timar synst eg i grunn gjekk ganske fort:happy090

Synst det var greit å benytte meg av tilbodet når eg først fekk det, og hadde ein vanleg svangerskapskontroll i ventetida, pluss at eg fekk teke nokre andre blodprøver som eg mangla i same slengen.

Back
Topp