Hellopitty

Andre møte med forumet
Hei!
Er mitt "andre møte" med forumet her.


Uansett, så lurte jeg på om noen har tatt glukosebelastning og opplevd at lege eller jordmor har bedt om å få ta en ny? Altså at du tar det to ganger, eller mer?

I min forrige graviditet tok jeg en gang og that's it. Jeg hadde svangerskapsdiabetes. Denne gangen hadde jeg også det, men siden jeg var akkurat "over grensen" (mellom 9.0 og 11.0) ba legen meg ta det på nytt 10 dager senere. Denne gangen hadde jeg 5.3 og det var visst ikke svangerskapsdiabetes likevel. Men jeg syns jo dette hørtes merkelig ut! Jordmor var enig, og nå skal jeg bli behandlet som en med diabetes, og fått time på sykehus for oppfølging osv.

Hva er deres erfaringer? :)
 
Jeg valgte å ikke ta testen men heller måle fastende blodsukker over en viss tid. Det gir ett mye bedre bilde av om du har svangerskapsdiabetes eller ikke. Så vil anbefale å gjøre det. Jeg var i grenseland sist men denne gangen har jeg svangerskapsdiabetes og med tabletter har jeg fastende blodsukker mellom 4.7 og 5.4. Håper du får god oppfølging :)
 
Så bra at du får ordentlig oppfølgning på sykehuset! Da vil de jo kjapt merke om du faktisk har svangerskapsdiabetes, eller ikke. Det høres ut som det skjedde noe feil med én av de to målingene, men det blir raskt synlig når du begynner å sjekke blodsukker hjemme. :) Lykke til!
 
Jeg valgte å ikke ta testen men heller måle fastende blodsukker over en viss tid. Det gir ett mye bedre bilde av om du har svangerskapsdiabetes eller ikke. Så vil anbefale å gjøre det. Jeg var i grenseland sist men denne gangen har jeg svangerskapsdiabetes og med tabletter har jeg fastende blodsukker mellom 4.7 og 5.4. Håper du får god oppfølging :)

Det høres jo mye mer behageligere ut enn å bli utsatt for glukosebelastning. Utrolig vondt å sitte på en plastikkstol i 2 timer (og bekkenplager i tillegg, yay)! :p

Nå skal jeg måle blodsukkeret 3 ganger om dagen og se hvordan målingene blir de neste 14 dagene. Er 3 av dem over "grensa" må nok jeg starte med medikamenter.. :/
 
Så bra at du får ordentlig oppfølgning på sykehuset! Da vil de jo kjapt merke om du faktisk har svangerskapsdiabetes, eller ikke. Det høres ut som det skjedde noe feil med én av de to målingene, men det blir raskt synlig når du begynner å sjekke blodsukker hjemme. :) Lykke til!

Ja, skal starte med det fra i morgen av, blir spennende! Håper virkelig jeg ikke har det i noe høy grad. Nå gjelder det å spise sunt! Litt kjedelig at denne gangen er cravingsene mine sjokolade og søtsaker, men men :)
 
Det høres jo mye mer behageligere ut enn å bli utsatt for glukosebelastning. Utrolig vondt å sitte på en plastikkstol i 2 timer (og bekkenplager i tillegg, yay)! :p

Nå skal jeg måle blodsukkeret 3 ganger om dagen og se hvordan målingene blir de neste 14 dagene. Er 3 av dem over "grensa" må nok jeg starte med medikamenter.. :/
Får håpe du klarer å regulere det med bare kosthold :)
 
Back
Topp