Glukosebelastning

Sniker fra juli. Jeg tok glukosebelastning nå på mandag. Dette er uke 25 for min del. Møtte fastende (fra 24.00 kvelden før), hadde time ca halv ni. Vann er ok. Tok blodprøve og stikk i fingeren før jeg drakk søtsuppen. hadde konsistens som tynn glasur og smakte likedan. Ikke godt (hvis man ikke er fryktelig glad i mengder med melisglasur ;-) ), men mye lettere å få i seg enn hva jeg hadde trodd. Dog. glad jeg ikke gjorde det de første kvalme månedene. Det tror jeg ikke hadde gått. Måtte holde meg i ro i to timer etterpå. Jeg var heldig og fikk ligge på en behandlingsbenk. Det var greit å gå på toalettet f.eks. Ny blodprøve etter to timer og så hjem. Jeg lå heldigvis godt innenfor normalverdiene. :) Tok testen pga alder. Her står det litt mer informasjon: https://nhi.no/familie/graviditet/s...er/undersokelser/sukkerbelastning-av-gravide/
 
Jeg skal ta den til tirsdagen og jeg og gruer meg. Hørt at den drikken er forferdelig.

Be om å få sitrondråper i vannet, eventuelt ha med dette selv. Det hjelper litt. Vi gjør det sånn på jobben i alle fall :)
 
Hvor høy BMI må man har for å ta den testen? Jeg har en BMI på 29, og ble fortalt jeg var i grenseland (?)
 
Jeg må ta den nå i uke 14 (gidder ikke i påsken, så det blir uke 13, da) og så en gang til senere. Jordmor sa det var så mye som skjedde i kroppen på et visst tidspunkt, så for oss som er skikkelig overvektige så tar de den to ganger.. Blæh!
Jeg måtte bare ta en gang og det hørtes ut som jeg bare må ta den en gang nå også. Og jeg har HØY bmi og foreldre med diabetes type 2
 
Jeg måtte bare ta en gang og det hørtes ut som jeg bare må ta den en gang nå også. Og jeg har HØY bmi og foreldre med diabetes type 2

Kanskje litt ulike rutiner på forskjellige steder? Jeg har kommet inn på et program ved Rikshospitalet spesielt for overvektige. Det var visst deres rutine at man gjorde det to ganger. I tillegg til oppfølging hos ernæringsfysiolog blant annet.
Og fikk høre i går at fremfor å måle symfyse fundus så tar de bare noen ekstra ultralyder i stedet, da de opplever at det målet kan gi dårlig tegn på hvor stort barnet er når man har så mye ekstra mage likevel
 
Kanskje litt ulike rutiner på forskjellige steder? Jeg har kommet inn på et program ved Rikshospitalet spesielt for overvektige. Det var visst deres rutine at man gjorde det to ganger. I tillegg til oppfølging hos ernæringsfysiolog blant annet.
Og fikk høre i går at fremfor å måle symfyse fundus så tar de bare noen ekstra ultralyder i stedet, da de opplever at det målet kan gi dårlig tegn på hvor stort barnet er når man har så mye ekstra mage likevel
Jeg blir fulgt godt opp siden jeg har astma, så jeg var til mange ul med førstemann og da målte de jo å hvor stor han var.
Fikk beskjed om at han var 4 kg to dager før han kom ut, men han veide 4745 så jeg stoler ikke på ul hahaha ;)
 
Tok testen idag og ser det er flere forskjellige rutiner her. Jeg møtte fastende fra midnatt. Først blodprøver og urinprøve, så drakk jeg 1,5 hvit kopp med kald gugge som hadde bringebærsmak. Gikk bedre enn jeg trodde drikke den. Deretter måtte jeg vente i 2 timer. Fikk ikke lov å drikke eller tisse på de to timene og måtte kun sitte helt i ro. Etter to timer var det ny blodprøve og urinprøve. Blodsukkeret var 4,2 før sukkerdrikken og 4,4 etter to timer noe de sa var veldig bra. :)
 
Last edited:
Tok testen idag og ser det er flere forskjellige rutiner her. Jeg møtte fastende fra midnatt. Først blodprøver og urinprøve, så drakk jeg 1,5 hvit kopp med kald gugge som hadde bringebærsmak. Gikk bedre enn jeg trodde drikke den. Deretter måtte jeg vente i 2 timer. Fikk ikke lov å drikke eller tisse på de to timene og måtte kun sitte helt i ro. Etter to timer var det ny blodprøve og urinprøve. Blodsukkeret var 4,2 før sukkerdrikken og 5,4 etter to timer noe de sa var veldig bra. :)

Ja, det er jo veldig stabilt og fint. Gode verdier.
Jeg har vurdert å bytte timen min til etter påske, må i så fall avbestille i dag. Men, har følt meg mindre kvalm siste dagene (spesielt etter at penicillinkuren var over) så da satser jeg på å ta den torsdag.
 
Jeg var hos legen idag og det kommer nå nye retningslinjer for glukosebelastning og BMI... jeg har en BMI på 26, veide før svangerskapet 72kg og er 165cm høy. Men siden BMI er på 26 (over 25) regnes jeg nå som overvektig og må ta glukosebelastning... synes det begynner å bli litt voldsomt [emoji53]
 
Jeg var hos legen idag og det kommer nå nye retningslinjer for glukosebelastning og BMI... jeg har en BMI på 26, veide før svangerskapet 72kg og er 165cm høy. Men siden BMI er på 26 (over 25) regnes jeg nå som overvektig og må ta glukosebelastning... synes det begynner å bli litt voldsomt [emoji53]

Oi, såpass. Jeg har selv en BMI på 26, men legen har ikke sagt noe til meg om glukosebelastning. Kanskje jordmor sier noe mer om det når jeg skal til neste kontroll. Synes det høres litt voldsomt ut å ta glukosebelastning på alle som har en BMI over 25, hva skjedde med å bare sjekke glukose fastende og hbA1c?
 
Oi, såpass. Jeg har selv en BMI på 26, men legen har ikke sagt noe til meg om glukosebelastning. Kanskje jordmor sier noe mer om det når jeg skal til neste kontroll. Synes det høres litt voldsomt ut å ta glukosebelastning på alle som har en BMI over 25, hva skjedde med å bare sjekke glukose fastende og hbA1c?

Det var vel ikke spikret retningslinjer enda, så tror ikke alle opererer med dette. Ja ikke sant? Pluss at man ser jo ofte i urinprøven også at det blir utslag på sukker, så kan man jo ta glukose og hba1c da? Og så evt. glukosebelastning hvis man ikke har noen risiko ellers? Følte meg ikke "feit" hvertall før idag [emoji23] jaja, må vel bare følge det legen sier.. jordmor nevnte ikke noe om dette derimot.
 
Det var vel ikke spikret retningslinjer enda, så tror ikke alle opererer med dette. Ja ikke sant? Pluss at man ser jo ofte i urinprøven også at det blir utslag på sukker, så kan man jo ta glukose og hba1c da? Og så evt. glukosebelastning hvis man ikke har noen risiko ellers? Følte meg ikke "feit" hvertall før idag [emoji23] jaja, må vel bare følge det legen sier.. jordmor nevnte ikke noe om dette derimot.

Høres spesielt ut, men men. Får vel bare høre på legen sin. Lykke til :) Håper jeg slipper :joyful:
 
Det gikk faktisk overraskende greit! Jeg fikk fem minutter på meg til å drikke den, men tok den i seks store slurker på 30 sek. Ja, forferdelig sætt, me helt overkommelig.

Litt mer tyktflytende enn vann, men jeg tror jeg hadde sett for meg nesten tynn melisglasur, så da var det jo heldigvis ikke fullt så gale.
Nå sitter jeg bare og venter. 1 t og 35 minutter igjen. Håper å komme et godt stykke videre på babypleddet
 
Det gikk faktisk overraskende greit! Jeg fikk fem minutter på meg til å drikke den, men tok den i seks store slurker på 30 sek. Ja, forferdelig sætt, me helt overkommelig.

Litt mer tyktflytende enn vann, men jeg tror jeg hadde sett for meg nesten tynn melisglasur, så da var det jo heldigvis ikke fullt så gale.
Nå sitter jeg bare og venter. 1 t og 35 minutter igjen. Håper å komme et godt stykke videre på babypleddet
Synes ventingen var verst [emoji14] var så sulten
Heia heia :)
 
Synes ventingen var verst [emoji14] var så sulten
Heia heia :)

Enig!
Jeg hadde med meg hekletøy, kryssord, gårsdagens avis jeg ennå ikke hadde lest, og telefon såklart. Men med en gang jeg bare kom utenfor rommet hvor de tok blodprøven, var det rett i vesken og finne rundtstykket mitt :) SÅ godt!
 
Enig!
Jeg hadde med meg hekletøy, kryssord, gårsdagens avis jeg ennå ikke hadde lest, og telefon såklart. Men med en gang jeg bare kom utenfor rommet hvor de tok blodprøven, var det rett i vesken og finne rundtstykket mitt :) SÅ godt!
Haha, ja havnet på deli deluca etter min. Ble slukt rundstykke og frukt :)
 
Jeg skal også ta glukosebelastning rundt uke 22 fikk jeg beskjed om i dag og jeg er ikke overvektig, har ikke hatt insulinresistens før graviditeten og det finnes ikke diabetes i familien [emoji15]
Gynekologen min sa jeg måtte ta det pga at jeg har PCO. Personlig tenker jeg at det er litt bortkastet, men skal vel alltids få trykket i meg den guggen [emoji12]
 
Tirsdag fikk jeg resultatene.
Fastende blodsukker 4.2
Etter to timer 4.4
Langtids hb1ac 5.0

Ingen fare ennå her i gården

Min far, som har hatt type 2 i 25 år, var meget imponert og fornøyd med resultatene
 
Back
Topp