Glukosebelastning

Jeg skal ta på tirsdag.
Tror det værste blir å ikke spise før etter kl 10... herregud, jeg spiser jo vanligvis en gang før jeg kommer meg ut av senga og skiver før jeg kommer meg ut av leiligheta. Også spiser jeg med en gang jeg kommer på jobb...
Blir tøft

Masse lykke til:)

Hvorfor skal dere ta glukosebelastning? Jeg må pga høy bmi, men trengte ikke å gjøre det før rundt uke 30 i flg legen :)

Hvorfor skal dere ta glukosebelastning? Jeg må pga høy bmi, men trengte ikke å gjøre det før rundt uke 30 i flg legen :)
Jeg må også antagelig ta, siden jeg er overvektig, men virket ikke som det var noe hast.

Jeg har bmi på 30, men legen som kjenner meg og min tidligere helsehistorie bestemte at jeg ikke trenger å ta testen. Blir spennende å se hva jordmor sier på det, da hun garantert bare kommer til å se på tallet. Må ta testen om langtidsblodsukkeret var høyt, men det tror jeg ikke det var. Får høre resultatet der 3 mai :)

Jeg må ta fordi jeg er over 35 (med to mnd), jm var veldig opptatt av det, legen mener det bare er tull siden jeg ikke har noe historie, ikke barn over 4,5 kg, ikke bmi. Så vi får se til slutt.

Merket forresten stor forandring på retningslinjene fra forrige gang. Da var det ingen som snakket om bmi (og jeg hadde nok over grensa for glukose da) - denne gangen syns jeg jm var sykelig opptatt av bmi og vekt.

Min JM sa at jeg skulle ta det rundt uke 24 pga vekt.
"Du har jo litt ekstra å bære på, så da vil jeg at du skal det"
Ble mye "Litt ekstra å bære på" på den samtalen, men det var kun pga tallet på vekta. Har alltid vært tung, og vet jo at jeg kunne vært lettere nå, men har også en del muskler, så vekta har jeg aldri brydd meg om. Lever en sunn livsstil og har aldri hatt noen blodsukker problemer, hverken i forrige svangerskap (og i starten av det veide jeg 25 kg mer enn jeg gjør nå) eller noen andre deler av livet.

Får vel bare leve med det å ta den testen.

Høy bmi, tvillinger og jordmor som virker veldig opptatt av vekt og diabetes. Legen min er ikke like opptatt...

Flere som skal ta?
Jeg er i gang nå, så her blir de to timers venting etter en grusom sukkerdrikk. Skummelt. Har drømt om det i natt og greier. Nå sier de at jeg ikke får resultatet med det samme. Det blir sendt til legen...sykt!
Jeg tok det sist gang. Fikk resultatet etter noen dager ja.

Her var det pga diabetes i familien. Jeg var overhodet ikke overvektig eller utsatt for noe risiko..

Idag har jeg også tatt, det gikk overraskende fint å ikke spise, men har fortsatt ettersmak av den gruuusomme sukkerdrikken i munnen! Æsj :P Blodsukkeret var heldigvis fint :)

Hva er dette? Har ikke hørt om
Test for å se om man har risiko for/har utviklet svangerskapsdiabetes. Måler blodsukker fastende, drikker sukkervann, og måler nytt blodsukker etter to timer.

Her er det heller jeg som er påståelig og har lyst å teste! Hadde insulinresistens for et år siden, men ble mye bedre etter et år med lite karbohydrater i kosten. Men vet jo ikke hvordan ståa er nå, så veldig lyst å teste. Siden legen ikke er så opptatt av det, tenkte jeg heller å dytte innpå med sukker og måle blodsukkeret selv før og etter to timer...

Min JM sa at jeg skulle ta det rundt uke 24 pga vekt.
"Du har jo litt ekstra å bære på, så da vil jeg at du skal det"
Ble mye "Litt ekstra å bære på" på den samtalen, men det var kun pga tallet på vekta. Har alltid vært tung, og vet jo at jeg kunne vært lettere nå, men har også en del muskler, så vekta har jeg aldri brydd meg om. Lever en sunn livsstil og har aldri hatt noen blodsukker problemer, hverken i forrige svangerskap (og i starten av det veide jeg 25 kg mer enn jeg gjør nå) eller noen andre deler av livet.

Får vel bare leve med det å ta den testen.

Det er ingen som kan kreve at du tar testen.
Hvis du mener du ikke har behov eller ønske om å ta testen så kan du bare si nei takk.

Back
Topp