Glukosebelastning

Minsten2025

Elsker forumet
Julistrålene 2025 ♡
Novemberlykke 2015
Dere som har tatt glukosebelastningen, hva er deres BMI? Hvis dere vil skrive det da :)
Legen min har ikke nevnt noe om at jeg skal ta det, men på OUL i dag mente jordmor at jeg burde gjøre det..

Dere som har tatt glukosebelastningen, hva er deres BMI? Hvis dere vil skrive det da :)
Legen min har ikke nevnt noe om at jeg skal ta det, men på OUL i dag mente jordmor at jeg burde gjøre det..
Jeg har aldri tatt denne, men bare lurer: er det vanlig å ta den? Ingen har noen gang nevnt den for meg...

Jordmor mente at dersom man har bmi over 27 burde man ta den fordi man da er mer utsatt for å få svangerskapsdiabetes.. Legen min har ikke snakket om den til meg hverken forrige gang eller denne gangen.. Bmi'en min er bittegrann høyere denne gangen..

Jeg har en bmi på 29 og når jeg var til første kontroll hos jordmor så sa hun at hun skulle bestille det til meg på sykehuset I uke 20 ca. På neste kontroll som var hos lege sa legen det å at jeg skulle ha det men at jeg kunne ta det på legesentrert. Så vi får se hvor det blir tatt hen :)
Å slik jeg har forstått det så er det helt vanlig å ta den hvis man har en bmi på over 27 når man blir gravid.

Min var 21,5 da jeg ble gravid med lillegutt men gikk opp over 20 kg så jeg måtte ta den mot slutten, men den var helt fin da :)

På oul regnet de ut at jeg hadde en BMI på 35... skjønner ikke helt hvor de fikk det tallet fra. Men de skrev ned Glukosebelastning... så regner med at jeg må ta det. Men har jo vært under oppsyn hele svangerskapet pga hyperemesis og alle blodprøvene har sett fine ut :)

Jeg skal ta glukosebelastning i uke 20 (om tre uker) Grunnen til dette er fordi min tvillingsøster har fått svangerskapsdiabetes i sine to sv.skap. Jeg ble ikke sjekket i forrige sv.skap for 7 år siden. BMI på 28 før graviditeten nå :)

Har vært å tatt glukosebelastningstest gikk helt greit, skal inngjenn I uke 28 for å ta ny.
:)

Har ikke måttet ta det, min BMI var over 32 sist svangerskap (la På meg 36kg). BMI'en var samme da jeg ble gravid nå å har enda ikke hørt noe om at jeg må ha det. forsto det slik på legen min at det var ikke behov så lenge det ikke var glukose utslag i urin.

Har ikke måttet ta det, min BMI var over 32 sist svangerskap (la På meg 36kg). BMI'en var samme da jeg ble gravid nå å har enda ikke hørt noe om at jeg må ha det. forsto det slik på legen min at det var ikke behov så lenge det ikke var glukose utslag i urin.
Legen min har heller ikke nevnt noen ting om dette, men jordmoren på OUL sa at jeg måtte få det gjort. Hun sa det var nye retningslinjer, og at alle med bmi over 27 ble anbefalt..
Jeg bestilte bare time til det, så er det iallefall gjort :) Alt var i orden, og jeg trengte ikke å ta flere ganger med mindre det kom tegn på sv.skapsforgiftning, da.. :)

Back
Topp