Glukosebelastning

Skal ta 4. desember. Fikk sv.diabetes sist, så har tatt testen tre ganger tidligere. Synes i grunn ikke det er så ille. Har det blitt strengere referansegrense? Ser dere har nevnt 7,8, men mener grensen var på 9 når jeg tok sist.

I de nye retningslinjene skal alle med BMI over 27 ta glukosebelastningstest. 1 gang tidlig i sv.skapet og en gang etter uke 24 (eller var det 28...?).

Referanseverdiene er:
Under 7,8: normalt
Mellom 7,8 og 9: kostholdsregulering og måling av blodsukker hjemme for kontroll, evt ny glukosebelastning etter 4-6 uker.
Over 9: henvisning til spesialisthelsetjenesten...

Kostråd er forresten normalt, sunt norsk kosthold, med fokus på å unngå spesielt sukkerholdige varer som juice og brus...

Ved min første glukosebelastning dette svangerskapet hadde jeg 2-timersverdi på 8,7... På testen idag hadde jeg 5,7... Men jeg skal fortsette og måle blodsukker hjemme og skal sannsynligvis ta en belastning til om et par måneder, samt en test 3 mnd etter fødsel...

I de nye retningslinjene skal alle med BMI over 27 ta glukosebelastningstest. 1 gang tidlig i sv.skapet og en gang etter uke 24 (eller var det 28...?).

Referanseverdiene er:
Mellom 7,8 og 9: kostholdsregulering og måling av blodsukker hjemme for kontroll, evt ny glukosebelastning etter 4-6 uker.

Kostråd er forresten normalt, sunt norsk kosthold, med fokus på å unngå spesielt sukkerholdige varer som juice og brus...

Ved min første glukosebelastning dette svangerskapet hadde jeg 2-timersverdi på 8,7... På testen idag hadde jeg 5,7... Men jeg skal fortsette og måle blodsukker hjemme og skal sannsynligvis ta en belastning til om et par måneder, samt en test 3 mnd etter fødsel...

Jeg har både veldig høy bmi og mor og mormor med diabetes 2. Men skal alikevel ikke på glukosebelastning før mellom uke 25-30. Husker ikke helt når. Tenkte å spør jo igjen når jeg er hos henne igjen i uke 23. Så tror ikke alle med bmi over 27 må ta tidlig, men tror alle må da rundt uke 25 eller når det er. Men jeg vet egentlig ikke :-)

Referanseverdiene er:

De retningslinjene tror jeg ikke legekontoret mitt har fått med seg. Måtte nesten krangle meg til test, for den tok de ikke før i uke 28 fikk jeg beskjed om. Så hadde det ikke vært for jordmora på oul så hadde det ikke blitt noe tidlig test. Ikke at det ble så veldig tidlig, er nesten 22 uker på vei når jeg skal ta den.

Siden jeg fikk sv.dia sist graviditet så måtte jeg ta tidlig test- jeg er 22 fullgåtte når jeg tar min første test! Egentlig skulle jeg tatt den for lenge siden men på grunn av kvalme har jeg måtte utsette den.. Rart at det er så mye forskjellig info om når denne testen bør tas! Jeg har normal bmi, men nær slekt med diabetes type 2...

Tror nok ikke alle leger er like opplyste på svangerskap :S Jeg skulle tatt for lengesiden.. uhh.. er sm i morgen. Kanskje jeg skal hive meg uti det...

Det var bra ;) Hadde sv.dia forrige gang og da var det bare sukker blandet med vann vi fikk. Tykt og drikke, veldig ubehagelig. Så det er jo forbedring! :)
Er slik her som jeg bor :-( vanskelig å få ned. Tok k uke 15 og skal ta på nytt nå før jul. Kan ikke si jeg gleder meg nei ....

Hvorfor mente legen at du måtte ta testen?

Fordi jeg har BMI over 27.
De nye retningslinjene sier st alle med BMI over 27 burde ta testen i sv.skapet

HMmm... Jeg var bare i uke 20 når jeg tok testen, håper ikke jeg må ta den på nytt...

Back
Topp