Glukosebelastning

♡Lykke2015♡

♡BabyBoy♡
Skal ta testen til onsdag. På telefon med legesenteret fikk jeg beskjed om å faste fra midnatt og til testens slutt. Og det er greit. Snakket med ei venninne i går. Hun måtte kjøpe med druesukker. Noe jeg ikke fikk beskjed om. Skal ringe legekontoret igjen på mandag.
Så lurer på, dere som har tatt den, måtte dere kjøpe med? Måtte dere betale for glukosebelastningen?

Nå har jeg ikke tatt den enda dette svangerskapet, men har tatt den tre ganger i forbindelse med tidligere svangerskap. Jeg har aldri måtte tatt med druesukker selv, og mener å huske at jeg ikke har betalt heller.
Jeg går ut i fra at de sier fra hvis du må kjøpe med druesukkeret selv...

Aldri hatt med selv ☺

Har ikke med, men betaler for det. Husker ikke hvor mye. Fikk forklart hvorfor jeg måtte betale, men husker ikke det nå

Veldig forskjellig fra legesenter til legesenter ja. For å være sikker så blir det å ta en telefon til mandag :)

Nei, hadde ikke med noe og betalte heller ikke no!! Alt som har med svangerskapsomsorg er gratis i Norge!

Trodde jeg å, men tydeligvis ikke alt. Som nevnt, venninna mi måtte kjøpe inn druesukkeret selv.

Tok det i forrige uke. Betalte ingenting, og måtte ikke ha med noe selv. Merkelig at det er så forskjellig praksis rundt omkring..

Sikkert forskjellig fra legesenter til legesenter. Der jeg jobber har vi drikken selv, og man betaler ikke for den. Vil tro du hadde fått beskjed om det hvis du måtte ha med selv :)

Nei, hadde ikke med noe og betalte heller ikke no!! Alt som har med svangerskapsomsorg er gratis i Norge!
Der jeg bor sa de at det måtte betales selv om jeg var gravid for dette var ekstra kostnader. Så ble 200 kr jeg måtte legge ut forje svangerskap. Så her gjelder ikke den at alt er gratis for gravide

Der jeg bor sa de at det måtte betales selv om jeg var gravid for dette var ekstra kostnader. Så ble 200 kr jeg måtte legge ut forje svangerskap. Så her gjelder ikke den at alt er gratis for gravide

Ting som regnes som såkalt "materiell" må alle betale uansett om man er gravid, har frikort etc. For eksempel plaster, bandasjer, medisiner osv. Sikkert noen legekontor som regner druesukkeret som materiell :)

Jeg måtte betale for sukkeret, litt over hundre kroner, ikke mye... Men det kom som en overraskelse at jeg skulle betale når jeg har både frikort og barn i magen :-/

Skal ta testen til onsdag. På telefon med legesenteret fikk jeg beskjed om å faste fra midnatt og til testens slutt. Og det er greit. Snakket med ei venninne i går. Hun måtte kjøpe med druesukker. Noe jeg ikke fikk beskjed om. Skal ringe legekontoret igjen på mandag.
Så lurer på, dere som har tatt den, måtte dere kjøpe med? Måtte dere betale for glukosebelastningen?
Jeg skal også ta denne testen, men skjønner ikke helt hva det er for noe. Noen som vet ??

Jeg skal også ta denne testen, men skjønner ikke helt hva det er for noe. Noen som vet ??
De ser på hvordan blodsukkeret stiger. De tar en blodprøve først(fastende, veldig viktig) , deretter får du en bestemt mengde glukose tilført(som en drikke), så skal du sitte stille i to t, før de måler blodsukkeret igjen. Om blodsukkeret er veldig høyt etter to t så vil det kunne tyde på diabetes/svangerskapsiabetes.

http://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/glukosebelastning/

Jeg måtte betale for sukkeret, litt over hundre kroner, ikke mye... Men det kom som en overraskelse at jeg skulle betale når jeg har både frikort og barn i magen :-/

Forstår jeg godt. De gir beskjed om at all sjekk i svangerskapet er gratis, men de utelater at man kanskje må betale for enkelte materiell.

Back
Topp