Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Er det ikke veldig sjelden at man har svangerskapsdiabetes når morgenurinen er fri for sukker?
Hører av mange fler at dette er tydeligvis veldig unormalt :/ Kanskje jeg skal kreve et glukosebelastning istedet?
Hun sa at når jeg ble stukket i fingeren sjekket dem "langtids-blodsukker" eller noe? Og vanlig blodsukker? Måtte i allefall måle på to ulike ting![]()
Da har jeg fått svar på min glukosebelastning, etter to timer lå den på 7,8, så ikke svangerskapsdiabetes men i grenseland, så jeg må til diabetessykepleier neste uke for å lære å måle blodsukker og få kostholdsråd og ta en ny belastningstest om 4 uker... Der forsvant den julekosen![]()
Forstod på legen at de ønsket å holde øye med det siden jeg lå i grenseland.. Huff, håper virkelig jeg slipper å skvise ut noe så stortJeg lå på 7.8 i forrige svangerskap (dvs i fjor), men jeg måtte ikke endre kosthold, måle blodsukker eller noe av det du nevner... Ei heller ta ny test... Fikk stor gutt da... 4,8kg
Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app
Da har jeg fått svar på min glukosebelastning, etter to timer lå den på 7,8, så ikke svangerskapsdiabetes men i grenseland, så jeg må til diabetessykepleier neste uke for å lære å måle blodsukker og få kostholdsråd og ta en ny belastningstest om 4 uker... Der forsvant den julekosen![]()
Henvise til sykehuset for hva da? Kjenner jeg blir litt stressa for å få en svær unge, vurderer å be om å få en vekstestimering.. Får ha stålkontroll på kostholdet fra nå avJeg ligger også på 7,8… Jordmor mener jeg skal ble lege henvise meg til sykehuset, men venter på svar fra legen nå.. Håper de henviser meg! Bedre å være på den sikre siden..![]()
Håper også jeg slipper å presse ut en storklumpHan kan godt holde seg under 4000…..
Ja, var dette legen sa til meg, at jeg ikke hadde sv.dia. men glukoseintoleranse og dermed skulle få oppfølging hos diabetessykepleier i forhold til kosthold og måling av blodsukker + ny test igjen om 4 ukerI forrige svangerskap, 2011, gikk jeg opp 8 kg mellom uke 22-24. urinen var fin, men tok glukosebelastningstest i uke 28. fastende 5,0, etter 2 timer 8,0. dette kalles glukoseintoleranse, men følges opp som diabetes. (sv.diabetes).
Denne gangen tok jeg testen første gang i uke 22, fastende 4,7 og etter 2 timer 7,9.
tok den på nytt 28+0 og den var da 8,5. blir derfor fulgt opp som forrige gang med kosthold. denne gangen har ikke vekten rørt seg nesten, for jeg har vært nøye siden vi oppdaget graviditeten.
For å oppklare litt, sukker i urinen har som oftest ingen ting med svangerskapsdiabetes å gjøre. den forteller mer om nyrenes funksjon til å håndtere sukker/glukose. Jeg har aldri hatt utslag på sukker i urinen.
De som får svar med en gang får tallene fra fingerstikket. mens de reelle tallene som bl.a sykehuset forholder seg til kan variere og kommer fra armen.
Det var en som lurte på hvordan blodsukkeret kunne synke til 3,1 etter to timer. Det er fordi kroppen produserer insulin. Man ønsker jo at blodsukkeret, etter 2 timer, skal ha kommet nærmest mulig fastende blodsukker. For alle gravide er det vanlig med noe mindre insulinproduksjon pga hormoner, men for oss som ligger mellom 7,8-11 har det som heter glukoseintoleranse og kroppen produserer mindre insulin.
I noen tilfeller, som med meg da jeg var i uke 28, mellommåler man også, for å se hvor høyt blodsukkeret stiger. mitt steg til 11,0 etter 1 time, men viser også at det synker ganske greit etter det.
Denne siden har god informasjon:
http://nevro.legehandboka.no/prover-og-svar/klinisk-kjemi/blodprover/glukosebelastning-2974.html
Henvise til sykehuset for hva da? Kjenner jeg blir litt stressa for å få en svær unge, vurderer å be om å få en vekstestimering.. Får ha stålkontroll på kostholdet fra nå avkommer til å bli den kjipe jula haha
![]()
Hadde garantert krevd ein ordentleg test. Dei veit ikkje korleis kroppen jobbar med næring den får... Du kom jo tross alt fastande. Som ei øver her skreiv: alt var bra på urinen og den første prøven. Etter 2 timar var ho på grensa til svangerskapsdiabetes.
Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
Aha da så, tusen takk!Nei, kun de som er i risikogruppen for å utvikle diabetes (bmi over 27, utslag på sukker i urin, hatt svangerskapsdiabetes før, har diabetes i nær familie).
Termin med lilleprinsen 18/2/14
Ja, var dette legen sa til meg, at jeg ikke hadde sv.dia. men glukoseintoleranse og dermed skulle få oppfølging hos diabetessykepleier i forhold til kosthold og måling av blodsukker + ny test igjen om 4 uker![]()
Jaha,etter resultatet å dømme så har ikke jeg heller sv.dia da.Måler selv tre dager i uka og har kostholdregulert.Men til meg sa de at det var sv.dia.Men jeg kan nesten spise hva jeg vil å likevel holde målingen under 7
Det behandles/følges opp likt. men får du svangerskapsdiabetes, altså verdier over 11 eller fastende blodsukker på 7 eller mer, så tenker de jo medisiner og ikke kostregulering.
Kan også spise "det meste" og være under 6. Måler hver dag, flere ganger om dagen. mest for moroskyld, for skal egentlig måle fastende hver morgen samt etter middag (det største måltidet). Har også funnet en god rytme på spising som gjør det lettere å holde "regimet". Da kan man unne seg litt pepperkakeideig eller annet julegodt en gang i uka.
Ja vet det.Men det er likevel ikke like "kjøreregler" fra sykehus til sykehus.
Jaja,greit med oppfølging da,selv om jeg stoler lite på det de egentlig sier![]()
Skal man ha ekstra oppfølging på sykehus med ul når man har glukoseintoleranse? Hørte ikke noe fra legen min om det, men jeg vil jo gjerne følge med at ikke ungen blir svær! Og hvilket lokalsykehus hører du til?Jeg får nok ikke føde på "lokalsykehuset", men får oppfølging med UL der. Grunnen er at de ikke har barneavdeling med barnelege. reagerer også på at endel informasjon jeg får derfra ikke stemmer overens med UNN Tromsø, der jeg fødte sist og skal antakelig føde igjen.. litt slitsomt men stoler på jordmor og meg selv![]()
Skal man ha ekstra oppfølging på sykehus med ul når man har glukoseintoleranse? Hørte ikke noe fra legen min om det, men jeg vil jo gjerne følge med at ikke ungen blir svær! Og hvilket lokalsykehus hører du til?