Glukosebelastning

Nei, fikk beskjed om at prøvene blir sendt inn og at legen skulle ta kontakt når svarene var kommet. Fikk ikke vite noe dagen jeg var der...

Sent from my iPad using BV Forum

Jøss, her fekk eg svaret med ein gong.

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jøss, her fekk eg svaret med ein gong.

Ja, ser jo mange får svaret med en gang... Tydeligvis veldig forskjellig praksis rundt om med denne testen. Jeg fikk blant annet lov å dra hjem de to timene så lenge jeg holdt meg i ro hjemme....

Ja, ser jo mange får svaret med en gang... Tydeligvis veldig forskjellig praksis rundt om med denne testen. Jeg fikk blant annet lov å dra hjem de to timene så lenge jeg holdt meg i ro hjemme....

Berre det kan jo gjera testen unøyaktig, for sjølv om du setter deg inn i bilen og kjøre heim har du vore i meir bevegelsar enn det eg var. Da forbrenner ein meir...
Du kan jo ringa til legekontoret ditt og høyra i morgo.

Berre det kan jo gjera testen unøyaktig, for sjølv om du setter deg inn i bilen og kjøre heim har du vore i meir bevegelsar enn det eg var. Da forbrenner ein meir...
Du kan jo ringa til legekontoret ditt og høyra i morgo.

Enig.Jeg fikk ikke gå ut i banken fire meter utenfor døra engang for da ble ikke resultatet rett.Men det burde i grunn legen din ha visst,iallefall ikke du:-)

Men når det kommer til å få svar samme dag på blodprøven så fikk ikke jeg heller det.Det tok noen dager om de sender inn fra legekontoret.Første gang tok jeg på sykhuset,da er jo labben der å jeg fikk svar noen timer seinere.MEN de tsr blodsukker før og etter også å det var 8.2 etter glukosen så da fikk jeg svar med engang:-)

Det vet jeg ikke, fikk bare beskjed om at jeg måtte ta testen på ny tidligere enn vi hadde avtalt.. jeg koser meg også må og gjorde det sist, med måte selvfølgelig.. blir fulgt opp med ultralyder på sykehuset for vekstkontroller allerede og hun er foreløpig litt mindre enn gjennomsnittet så føler meg trygg på at det går fint :)

Jonathan 09, lillesøster 14 ♥

Det var mi også,- 0.2bare da,men alt er bedre enn langt over:-) Fikk ikke stor jente sist heller 3600 10 dager på overtid.Så tar det igrunn knusende med ro:-)
lykke til til deg også da:-) godt Sf'en holder seg borte hos deg også!

Jeg tok testen på igår og jeg lå på 5.1 fastende og 6.2 etter 2 timer, fikk beskjed om at dette var kjempe fint, så jeg har ikke svangerskapsdiabetes :) :)

Tok i uke 21.
Fastende 4.0 og to timer etterpå 5.0
Normalt fikk jeg beskjed om og trenger ikke ta flere tester.

Sent from my iPhone using BV Forum

Da er jeg også ferdig med den testen :) var så tørst innen jeg kom inn at det ikke var sååå ille å drikke det gusjet :p
MEN, nå har jeg jo selvfølgelig flere spørsmål. ... Ser at alle andre her har hatt verdier som har steget, typ fra 4,5 til 7 eller rundt der. Mine verdier sank de i løpet av 2 timer .. Fra 4,4 til 3,1. Sykepleieren jeg snakka med på tlf ang resultatene sa at hu ikke hadde så god kompetanse på de, men at verdiene lå innen normalområdet. Ettersom jeg stussa over resultatene ble vi enige om at jeg skulle ringe igjen på mandag, da var det noen som var "gode" på det der.
Jeg skjønner bare ikke hvorfor verdiene sank, det er ikke logisk i mitt hode :p noen som har opplevd det samme? Lurer jo på om jeg har for mye insulinproduksjon (?) :p
alt man skal gå og tenke på. ...

Oppdatering fra meg...
Jeg kom fastende til legekontoret, tok en urinprøve med meg - og et stikk i fingeren. Siden resultatene her var ok - var det visst ikke nødvendig med noe mer (?)

... Altså, ingen "drikke gusj" / blodprøve / vente i 2 timer eller noe som helst..

... Altså, ingen "drikke gusj" / blodprøve / vente i 2 timer eller noe som helst..
Hva var grunnen til at du skulle ta testen? Høres jo merkelig ut...

Termin med lilleprinsen 18/2/14

• Liker
Reactions: EJ

Lurer også på kvifor du skulle i utgangspunktet ta testen...? Er du i risiko gruppa?
Ein kan ha svangerskapsdiabetes uten at det er merkbart på urinen, eller at ein ligger i veldig faresone...
Og sjølv om resultatet av stikket i fingeren var ok, betyr ikkje at prøven etter glukosetesten automatisk er ok. Er jo på den måten ein finner ut om kroppen gjer jobben sin.

Jeg har aldri fått beskjed om at jeg skal ta den testen. Er det noe alle må?

Jeg har aldri fått beskjed om at jeg skal ta den testen. Er det noe alle må?

Nei, kun de som er i risikogruppen for å utvikle diabetes (bmi over 27, utslag på sukker i urin, hatt svangerskapsdiabetes før, har diabetes i nær familie).

Termin med lilleprinsen 18/2/14

Det var jordmor som ville at jeg skulle ta testen pga at alle på farssiden er diabetikere (far, bestemor, bestefar), og jeg svimte plutselig av og gikk i gulvet under en Hundeutstilling for 2-3 uker siden. Er ca 1-2 ganger i uka hvor jeg holder på å svime av, eneste de målte på sykehuset sist (etter å ha svimt av) var blodtrykk (som visstnok var altfor høyt), men ikke blodsukker eller noe..
Men nå mente legen at det var helt unødvendig med testen på meg, så da får jeg vel bare gå sånn? :P

Oppdatering fra meg...
Jeg kom fastende til legekontoret, tok en urinprøve med meg - og et stikk i fingeren. Siden resultatene her var ok - var det visst ikke nødvendig med noe mer (?)

Min lege hadde aldri hørt om denne måten før,jeg måtte jo spør for det hørtes jo mye enklere å kjekkere ut.Men :-) Godt du ikke hadde det da iallefall:-)

Min lege hadde aldri hørt om denne måten før,jeg måtte jo spør for det hørtes jo mye enklere å kjekkere ut.Men :-) Godt du ikke hadde det da iallefall:-)

Problemet her ligger vel at ein faktisk ikkje veit om ein har eller ikkje... Det er jo ikkje blitt testa for det...

Jeg hadde fint blodsukker fastende og ikke hatt utslag på urinen... Etter testen viste det seg at jeg lå akkurat på grensen til å ha svangerskapsdiabetes.. Ville krevd å få tatt testen for sikkerhetsskyld!

• Liker
Reactions: EJ

Hører av mange fler at dette er tydeligvis veldig unormalt :/ Kanskje jeg skal kreve et glukosebelastning istedet?
Hun sa at når jeg ble stukket i fingeren sjekket dem "langtids-blodsukker" eller noe? Og vanlig blodsukker? Måtte i allefall måle på to ulike ting :P

Hører av mange fler at dette er tydeligvis veldig unormalt :/ Kanskje jeg skal kreve et glukosebelastning istedet?
Hun sa at når jeg ble stukket i fingeren sjekket dem "langtids-blodsukker" eller noe? Og vanlig blodsukker? Måtte i allefall måle på to ulike ting :P

Hadde garantert krevd ein ordentleg test. Dei veit ikkje korleis kroppen jobbar med næring den får... Du kom jo tross alt fastande. Som ei øver her skreiv: alt var bra på urinen og den første prøven. Etter 2 timar var ho på grensa til svangerskapsdiabetes.

Back
Topp