Glukosebelastingstest...

Kineblomst

Gift med forumet
Skal ta den i uke 28, men skal til legen i morgen, er da i uke 27. Noen som vet om man må ta den nøyaktig den uken, eller om en uke fra eller til ikke spiller noen rolle? Bor så kronglete til, og ikke så lett å komme seg til legen..

Det tror jeg nok går fint, men ring legekontoret for sikkerhetsskyld! Du må jo komme fastende og det er lettest på morgenen. Bare sjekk at de har kapasiteten [:)]

ORIGINAL: Tweak

Det tror jeg nok går fint, men ring legekontoret for sikkerhetsskyld! Du må jo komme fastende og det er lettest på morgenen. Bare sjekk at de har kapasiteten [:)]

hun på legekontoret var usikker, så hun satte meg bare opp..

ORIGINAL: * Babysyk *

Jeg skal ta den i morgen. Vil gjerne høre litt mer info ang den testen, for gruer meg litt. Brekker meg for alt, så håper jeg klarer å ta den.

du må drikke 3-5dl med noe søtt og ekkelt sukkerkliss..... man kan få tilbud om og få sitrondråper oppi,for at det skal smake litt bedre.

men smaker pøkk..... sitter og gulper på det resten av dagen....

Jeg skal ta den i morgen. Vil gjerne høre litt mer info ang den testen, for gruer meg litt. Brekker meg for alt, så håper jeg klarer å ta den.

du må komme fastende, ikke drikke eller spise noe før du tar denne greia. Så lenge du ikke er kvalm, så går det nok fint å ta den. smaker egentlig veldig tynn melis-glasur...

For meg funka det å "shotte" det. Fikk 2 glass med det.

Jeg var kvalm ifra før av da og spydde lett i svangerskapet. Men det gikk nå greit når jeg bare "heiv" innpå. Da kjente jeg det ikke før etterpå. [X(]

Skulle ta den forrige uke, men det kom i retur etter at jeg hadde fått ned de to glassene med druesukker i litt vann. Så må gjøre det igjen. Kan ikke si at jeg gleder meg.

Tror ikke det har så kjempe mye å si om du er i uke 27 eller 28.

Lykke til. Husk å være fastende. De tar blodprøve før du drikker det, og en ny etter to timer. Disse to timene må du sitte mest mulig i ro.

Jeg har tatt den 1 gang sist svangerskap og 2 ganger i dette svangerskapet så det går nok bra.

Men et tips til dere som skal ta: Be de blande den ut dagen før og sett den i kjøleskapet! Da blir det som en veeeeldig søt brus uten kulsyre, og man slipper de sukkerkornene (evt klumpene) som man ofte blir servert[:'(]

I tillegg smaker det bedre med sitrondråper i[;)]

Man skal faste etter midnatt[:)]

Man tar blodprøve, drikker opp drikken innen 5 min og venter i 2 timer før man tar ny prøve.

Jeg drakk den forresten med sugerør stappet så langt bak i munnen at jeg ikke kjente så mye av smaken. Da smakte det nesten som milkshake i søtnivå! [:D]

tok den i uke 14 og.. så vet hve jeg går til, og gleder meg ikke :P

Hvorfor vente i 2 timer og helt i ro? Faste etter kl 12 i dag da? Har det noe å si hva jeg evt spiser i dag? Kan jeg ikke drikke vanlig vann heller før og under testen? Og får jeg svar med en gang etterpå?

Du skal sjekke hvordan kroppen reagerer på en overbelastning av sukker uten å forbrenne det med aktivitet. Og da kan du ikke ha for mye sukker i systemet fra før heller. Du behøver ikke faste hele dagen i dag, hadde nok spist en vanlig middag og kanskje en lett tidlig kvelds, så lenge du ikke skal ha pannekaker til middag liksom [;)]

Jeg vet ikke om du får noe vann etter testen, det var aldri noe behov for det fra min side. Jeg tok bare med meg en god bok [:)] Blodsukkeret ditt blir målt før og etter testen og grensa for svangerskapsdiabetes er 9 mmol/L eller noe sånt. Jeg fikk svaret et par dager etter men det var kun fordi jeg måtte gå med én gang. (og ja jeg fikk diagnosen og måtte spise som en diabetiker resten av svangerskapet, men det var heller ingen krise [:)])

du får ikke noe drikke etterpå [&:]

Hvorfor vente i 2 timer og helt i ro? Faste etter kl 12 i dag da? Har det noe å si hva jeg evt spiser i dag? Kan jeg ikke drikke vanlig vann heller før og under testen? Og får jeg svar med en gang etterpå?

Fordi de skal sjekke om hvordan kroppen din takler en overbelastning av sukker uten å forbrenne noe.
12 i kveld ja (24.00, 00.00, midnatt eller hvordan folk mener det er rett[8D]), frem til da kan du spise som normalt[:)]

Du bør unngå vann mens du faster ja, når det kommer til etter testen er tatt så får du spørre den som gjennomfører testen. Noen sier det er greit, andre ikke.

ORIGINAL: Destiny85

Jeg har tatt den 1 gang sist svangerskap og 2 ganger i dette svangerskapet så det går nok bra.

Men et tips til dere som skal ta: Be de blande den ut dagen før og sett den i kjøleskapet! Da blir det som en veeeeldig søt brus uten kulsyre, og man slipper de sukkerkornene (evt klumpene) som man ofte blir servert[:'(]

Man tar blodprøve, drikker opp drikken innen 5 min og venter i 2 timer før man tar ny prøve.

Redd jeg sliter litt da ja. Ca 2 glass? Trodde jeg hadde 2 timer å drikke det på, hehe [:)] Må sitte helt i ro?

Forstår ikke hvorfor jeg må ta denne testen dette svangerskapet, når jeg ikke har tatt den før. Greit nok jeg har høy BMI. Men har aldri harr høyt blodrykk under svangerskapene, ikke lagt på meg mye og ikke fått store barn.

Nå spør jeg sikkert veldig dumt, men er svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning noe av det samme? Og samme symptomer?

Er man overvektig eller har høy bmi er det lettere for å få diabetes. og i svangerskapet ennå lettere for vi kan spise mye sukker osv... har ikke noe med blodtrykk å gjøre...

Jeg har tatt det to ganger, en i hvert svangeskap.

Smaker ikke godt, men bare drikk fort så går det over. Be om dispenservann eller vann som har stått i kjøleskap.

Kjedelig å sitte i ro i to timer er min mening, men ikke noe mer fælt med det.

ORIGINAL: Snuppo og Sneipen

du må drikke 3-5dl med noe søtt og ekkelt sukkerkliss..... man kan få tilbud om og få sitrondråper oppi,for at det skal smake litt bedre.

men smaker pøkk..... sitter og gulper på det resten av dagen....

Jeg satt ikke og gulpa på det resten av dagen. [8D] Selve smaken var ikke så jævlig heller, det er mer konsistensen og det at det er så satans søtt.

Har du fått utslag på sukker i urinen når du har vært på kontroll? Isåfall er det derfor. Men du hadde vel fått beskjed om det var det. Jeg fikk sukkerutslag på ene kontrollen da jeg var gravid sist, så ble sendt for å ta den testen. Hadde ikke svangerskapsdiabetes av den grunn. Det var nok bare, som jeg trodde, det at jeg drakk latterlig mye brus kvelden før jeg skulle på kontroll hos jordmor. 

ORIGINAL: giggsy

Har du fått utslag på sukker i urinen når du har vært på kontroll? Isåfall er det derfor. Men du hadde vel fått beskjed om det var det. Jeg fikk sukkerutslag på ene kontrollen da jeg var gravid sist, så ble sendt for å ta den testen. Hadde ikke svangerskapsdiabetes av den grunn. Det var nok bare, som jeg trodde, det at jeg drakk latterlig mye brus kvelden før jeg skulle på kontroll hos jordmor. 

jeg har ikke hatt sukker i urinen, er kun pga høy bmi...

ORIGINAL: Destiny85

Redd jeg sliter litt da ja. Ca 2 glass? Trodde jeg hadde 2 timer å drikke det på, hehe [:)] Må sitte helt i ro?

Forstår ikke hvorfor jeg må ta denne testen dette svangerskapet, når jeg ikke har tatt den før. Greit nok jeg har høy BMI. Men har aldri harr høyt blodrykk under svangerskapene, ikke lagt på meg mye og ikke fått store barn.

Nå spør jeg sikkert veldig dumt, men er svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning noe av det samme? Og samme symptomer?

Svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning er ikke det samme.
Du må ikke sitte helt i ro... men drop joggeturen[;)] Jeg fikk dra hjem i de to timene, det hjalp veldig på.. kunne sitte på bv å telle minutter til jeg skulle tilbake.
Jeg måtte bare drikke ett glass.. men er nok bedre med to glass... sukkermengden er den samme men konsistensen blir tynnere... jeg drakk jo grøt/melisglasur... og slet virkelig med å få det ned.

Jeg har også to svangerskap bak meg med normalt blodtrykk og normalt store barn... aldri tatt den testen før.
Men nå anbefaler de alle med bmi over 27 å ta den.... når jeg var gravid sist anbefalte de den til alle med bmi over 30...

jeg tok i første sv.skap. Ikke noe problem syns jeg. men slapp i 2 sv.skap[:D] Legen sa det ikke er behov sånn egentlig uten at man har sukker i urinen. Legene syns jordmødrene er hysteriske fordi de bare tar sukkertest uten at det er symptomer. Det er som regel sukker i urinen hvis man har noen form for diabetes. Så jeg valgte å la vær. Tok self en sjanse men valgte å stole på legen min! Tok en blodsukker test der og da når jeg var der. Men ikke denne belastningstesten...

Nye regler om at man skal ta uansett når man har bmi over 27 eller noe?(mener jeg) legene syns det er helt unødvendig.... jeg er litt enig!

Back
Topp