Glukose belastning test

Jeg har tatt en og skal igjen i uke 28 pga høy bmi. Er vel bare bmi, sukker i urinen eller tidligere svangerskapsdiabetes som gjør at man skal ta glukosebelasting. Eller andre symptomer da :)

Jeg tok glukosebelastningstest og på legekontoret så fikk jeg påvist d. Men svar fra blodprøvene sa at jeg var langt ifra sv.diabetes.. så måleapperatet på legekontoret bommet kraftig. Men skal uansett ta ny test i uke 28 også grunnet BMI :)

Jeg har tatt en og skal igjen i uke 28 pga høy bmi. Er vel bare bmi, sukker i urinen eller tidligere svangerskapsdiabetes som gjør at man skal ta glukosebelasting. Eller andre symptomer da :)
Eller pcos, nære familie medlemmer med diabetes og de som har født store barn før :)

Du trenger vel ikke ta testen om det ikke er nødvendig, jeg måtte kun ta pga utslag på sukker i urinen(hos jordmor)
Har ikke svangerskap diabetes, testen var helt normal :)
Bare ikke spis noe søtt kvelden før jordmor time, det var det jeg gjorde, hehe.
Spurte legen om jeg måtte ta flere tester,men det var ikke nødvendig da han :)
Takk for tips. Skal være sunn dagen før. Du har rett i at det ikke er noen grunn til å ta den for meg egentlig, bare blir litt "stresset" over at alle tar den.

Mhm, BMI, symptomer eller andre ting som gjør at man har høyere risiko. Men jordmor sa til meg at det er faktisk valgfritt likevel, de kan ikke tvinge meg. Men at det er lurt å ta.

og da jeg spurte henne nå om dette med to prøver, så sa hun at de fleste tok bare en, men at det som var anbefalt var å ta en 4-6 uker (eller noe sånt) etter at man hadde tatt en. Men de fleste som hadde normale verdier på første, tok bare den, med mindre de hadde symptomer eller noe. Så jeg kommer til å ta om et par uker, og er den fin slik som sist jeg var gravid, så tar jeg nok ikke en til om jeg ikke får sukker i urinen eller noe.

Fikk dere svar med en gang? Jeg tok det på tirsdag, men fikk ikke resultatene. Tok det på drammen sykehus. Der var det iallfall lenestol og det sto en seng der i tilfelle man ble uvel. Jeg kjente jeg ble kvalm og ettersmaken ble liksom aldri borte.

Tips er å ta med strikketøy tiden gikk ihvertfall fort da

Fikk dere svar med en gang? Jeg tok det på tirsdag, men fikk ikke resultatene. Tok det på drammen sykehus. Der var det iallfall lenestol og det sto en seng der i tilfelle man ble uvel. Jeg kjente jeg ble kvalm og ettersmaken ble liksom aldri borte.

Fikk svar etter en liten uke :)

Ting å finne på er gull :) Selv sov jeg :p

Fikk svar noen timer etterpå når eg tok den på kk :)

Eg ringte til legekontoret morgenen etter, da hadde de fått inn svarene

Nei, jeg måtte vente til de hadde sendt inn prøvene og fått svar :)
Men siden du tok på sykehuset burde det vel gå kjapt? :)

Da jeg tok med første fikk jeg vite med en gang at prøven var fin og at blodsukkeret faktisk var lavere etter to timer :p men fikk konkrete resultater i et brev etterhvert.

Jeg fikk svaret med en gang. Litt rart at de ikke kan gi det med en gang. Det er jo bare et blodsukker. Mens HbA1c må jo sendes til laben da, og tar jo litt lenger tid.

Trodde man fikk svar med en gang jeg, hvertfall siden det var på sykehuset jeg tok det, men men får håpe svaret kommer snart

Eg har ikkje tatt, men her får en ikkje vite det sjølv før seinare :)

Jeg tok den og fikk svar med engang på legekontorer. Fikk da beskjed at jeg hadde sv.diabetes med mål på 8.1 etter to timer. Men fikk brev fra Sykehuset de hadde sendt prøven til (etter jeg hadde mast en stund da jeg ikke fikk henvisningen jeg da skulle ha) at jeg ikke hadde det da prøven etter 2 timer faktisk lå på 7.1.. så jeg fikk gansle forskjellig svar. De fikk nok så feil måling da de målte blodsukkeret med stikk i fingeren da blodårene mine ikke ville gi nok blod til sykehus og til å teste d på legekontoret :p

Back
Topp