Jeg kan fortelle om min erfaring. Jeg var akkurat på grensen på bmi, så vi begynte å snakke om dette i uke 17. Har to normale svangerskap bak meg. Lever ikke på brus og godteri. og spiste vanlig kost, der jeg ikke anså meg selv som veldig usunn. Jeg visste ikke helt hva denne testen gikk utpå, så jeg takket så fint ja, og tenkte at alt for babyen i magen. Drikken smakte sterk bringebærsaft, og var ikke så veldig kvalmende. Litt søtt var det jo, men den var tynn, så var ingen problem egentlig. Så viste det seg at mine verdier var akkurat over. Så jeg hadde da svangerskapsdiabetes. Skulle regulere ved kost, og ble sendt til kk. Jeg kunne ikke forstå, og må innrømme at jeg følte det som skikkelig nedvergende og ekkelt. Det var en kjip påske, da jeg ikke rørte noe snop. Det gikk greit i starten. Men etterhvert såg jeg at jeg ikke klarte å regulere bare ved kost. Jeg gikk ned 3 kilo på under to uker. Og levde på grønnsaker, egg og vann. Var konstant sulten. Kunne ikke drikke melk, og ikke spise brød av noen slag. Jeg lagde meg brød av frø og slikt. Smakte ikke så veldig godt, men noe måtte jeg spise.
Så måtte jeg starte på insulin. Og jeg som er såååå redd for sprøyter. Og insulinresistens har jeg allerede økt en gang. Nå går det bedre, og jeg har lært meg hva jeg kan spise. Kroppen våres begynner faktisk selv å produsere glukose ila natten for å gjøre seg klar for dagen. Jeg våkent opp med høyt blodsukker og kunne ikke skjønne noenting. Jeg må nok øke mer på insulinen etterhvert, da dette varierer mye Iløpet av svangerskapet. Har fått beskjed om at jeg etter uke 30 mest sannsynlig må øke en goood del. Jeg tar visst ikke så veldig mye nå, men tar sprøyte to ganger for dagen.
Jeg har aldri hatt sukker i urinen heller, og ingen andre symptomer enn at jeg lå i grensen på bmi. Jeg var på ernæringsfysiolog gjennom kk, og ble veldig overrasket over de andre som var med. Det var faktisk tynne folk alle sammen. Jeg var dersom faktisk var overvektig. Så man kan utvikle dette uten at man har noen av de kriteriene for å måtte teste seg.
Jeg unner ingen dette, og det kan jo være at jeg har hatt diabetes før svangerskapet uten å vite noe. Men det får jeg ikke svar på før 3-6 mnd etter svangerskapet.