Glucosebelastning

Til dere som evt ser for dere tjukk melis/sukkerblandingen kan jeg melde om at det er en tynn gjennomsiktig væske som skal drikkes. Ser ut som vann! Og jeg syns den nesten var litt god ;) Finnes i to smaker også!

Sign! Jeg syntes den var god:p Men d skal sies at d er nok forskjell fra plass til plass, har hørt om dem som får "melisblandinga" fortsatt:o

[QUOTE="Abra Kadabra, post: 21128884, member: 99447"
Poenget mitt er at jeg lever ikke på godteri og burger, og jeg føler derfor ikke jeg trenger glukosebelastningstesten. Blodsukkeret mitt har alltid vært bra.

Jeg var ekstra mamma til ei med diabetes i mange år. Fra hun fikk det i 5-6 års alderen og frem til jeg flyttet fra faren hennes da hun var rundt 17 år.

Når det gjelder blodsukker så blir man (og kroppen) desverre vant med forhøyet blodsukker og sånn sett så merker man det ikke før det påvises på prøver i forbindelse med blodsukker, langtidsblodsukker, utslag på urinsticks eller i verste fall at det blir så høyt at kroppen sier stopp og man ender opp hos lege eller på sykehus.

Selv om man ikke spiser godteri og "fastfood" i fleng så kan en del "vanlig mat" også gi forhøyet blodsukker om man får/har diabetes.

Når vi går gravide så er det baby i magen sitt beste lege/jordmor går for og jeg vil derfor sterkt anbefale alle som blir anbefalt å ta denne testen om å gjøre det.

Det tar 2 timer av ditt liv og kan gjøre at du får et bedre svangerskap den siste tiden ❤️ Og har du det så godt du kan så har baby det så godt hun/han kan ❤️[/QUOTE]

Jo, da. Takk, men jeg kan om diabetes og om hvordan kroppen reagerer. Jeg følger med. Har ei nær venninne, samt hatt mange pas med diabetes.
Jeg følger med på urinprøver og fastende blodsukker.
Er sykepleier og har vært det i mange år. Har bred erfaring. Så jeg er ikke bekymret for diabetes.

Jeg velger å ikke ta det fordi jeg har kontroll på min egen kropp.
Jeg sier ikke at andre ikke skal gjøre det. Jeg har valgt å ikke ta det.

Har veldig god oppfølging pga andre ting, så føler meg påpasset.

Og jeg kan best om min kropp. Hatt kroppen i 40 år.

Jeg hadde aldri nektet hvis jeg hadde den minste følelse på at det kunne gå ut over babyen i magen.
Alt det beste for babyen min, men jeg har kontroll på mine blodprøver, og blodsukker. Så jeg har ikke behov.
Tar heller andre kontroller.

Andre kan gjøre som de vil.

Takk for at du deler din erfaring.
Sa de noe om risikoen for barnet, hvis det ikke hadde blitt oppdaget?

Jeg er veldig skeptisk, siden jeg ikke har noen av kriteriene. men skjønner det muligens skal endres nå i disse dager.

Håper du blir kvitt dette etter svangerskapet :)
De sa ikke noe annet enn at det var de vanlige komplikasjonene som forekommer ved fødsel på et stort barn. Men de følger jo veldig opp nå med flere vekstkontroller, og jeg får vel ikke gå over termin heller. Og blir satt igang viss de ser at han blir for stor. Men jeg må nok belage meg på å være koblet til ledninger osv ved fødsel, for at de skal kunne overvåke baby under fødselen. Så har de nevnt at de må måle barnets blodsukker med en gang han er født. Barnet kan ha lavt blodsukker når det er født pga at jeg da muligens har hatt høyt under fødselen. Energi må man jo ha når man føder. Dette er jo fordi barnet da kan ha en overproduksjon av insulin på grunn av stor glukosetilførsel under svangerskapet og fødsel.

Jeg syns jo det er greit at de er forberedt på alt dette. I tillegg har vi med svangerskapsdia litt større risiko for keisersnitt. Så alt dette er jo på en måte risiko for barnet om de ikke er klar over dette. Så jeg har slått meg til ro med at jeg er glad jeg tok den testen uansett. Om jeg hadde valgt å ikke gjøre det så hadde verken jeg eller sykehuset vert klar over dette.

De sa ikke noe annet enn at det var de vanlige komplikasjonene som forekommer ved fødsel på et stort barn. Men de følger jo veldig opp nå med flere vekstkontroller, og jeg får vel ikke gå over termin heller. Og blir satt igang viss de ser at han blir for stor. Men jeg må nok belage meg på å være koblet til ledninger osv ved fødsel, for at de skal kunne overvåke baby under fødselen. Så har de nevnt at de må måle barnets blodsukker med en gang han er født. Barnet kan ha lavt blodsukker når det er født pga at jeg da muligens har hatt høyt under fødselen. Energi må man jo ha når man føder. Dette er jo fordi barnet da kan ha en overproduksjon av insulin på grunn av stor glukosetilførsel under svangerskapet og fødsel.

Jeg syns jo det er greit at de er forberedt på alt dette. I tillegg har vi med svangerskapsdia litt større risiko for keisersnitt. Så alt dette er jo på en måte risiko for barnet om de ikke er klar over dette. Så jeg har slått meg til ro med at jeg er glad jeg tok den testen uansett. Om jeg hadde valgt å ikke gjøre det så hadde verken jeg eller sykehuset vert klar over dette.

Høres ut som det er veldig viktig med en slik test, tross for risikofaktorer - og helt sikkert derfor de har innført dette på nye helsekortet. Tusen takk for svar :-) Jeg skal gjøre det som er best for jenta mi, og ta testen :-) <3

Høres ut som det er veldig viktig med en slik test, tross for risikofaktorer - og helt sikkert derfor de har innført dette på nye helsekortet. Tusen takk for svar :) Jeg skal gjøre det som er best for jenta mi, og ta testen :) <3
Ja, jeg hadde ikke hørt omsvangerskapsdiabetes før denne gangen. Og visste ikke hva en glukosetest var. Men det blir nok mer og mer vanlig. Og dessverre flere og flere som får det. Da er det jo veldig greit at vi som dessverre er så uheldig å få det blir følgt opp og er forberedt på alt. Vi hadd egentlig planlagt å føde ved et annet sykehus. Men pga svangerskapsdia så får jeg ikke lov. Da må jeg fint føde der de har hatt oppfølging på meg. Og det er jo ganske logisk.

Jeg har flere gange hatt tanker om jeg angrer på at jeg tok testen. Men kommer hver gang frem til at det er super bra at jeg er forberedt på det som møter meg og babyen.

Selve testen er det jo overhode ingen risiko ved å ta, den er helt harmløs for mor og barn. Litt ubehagelig ja, men det går over. Dette, kombinerert med risikoen ved en eventuell svangerskapsdiabetes og det faktum at mange gravide _ikke_ får de normale symptomene på diabetes, gjør at jeg i alle fall ikke ser noen grunn til å motsette meg testen når den ble anbefalt.

Selv om alder er eneste indikasjon og jeg ellers er slank, frisk, veltrent, spiser sunt, ingen utslag på urinprøve eller fastende blodsukker. Og har et uproblematisk svangerskap bak meg. Men det tjener virkelig ikke til noen ting å la vær, sånn jeg ser det. :-)

Ja, jeg hadde ikke hørt omsvangerskapsdiabetes før denne gangen. Og visste ikke hva en glukosetest var. Men det blir nok mer og mer vanlig. Og dessverre flere og flere som får det. Da er det jo veldig greit at vi som dessverre er så uheldig å få det blir følgt opp og er forberedt på alt. Vi hadd egentlig planlagt å føde ved et annet sykehus. Men pga svangerskapsdia så får jeg ikke lov. Da må jeg fint føde der de har hatt oppfølging på meg. Og det er jo ganske logisk.

Jeg har flere gange hatt tanker om jeg angrer på at jeg tok testen. Men kommer hver gang frem til at det er super bra at jeg er forberedt på det som møter meg og babyen.

Her jeg bor får de med diabetes en 3 timers tur til Ålesund for å føde :/

Desverre er det slik at ikke alle sykehus er rustet til å ta i mot mødre og babyer i alle mulige situasjoner (og størrelser) og for å avdekke behovet for å sende fødende avgårde til "rett" sykehus så følges de tettere opp nå enn for noen år siden da flere fikk føde lokalt.

Her jeg bor får de med diabetes en 3 timers tur til Ålesund for å føde :/

Desverre er det slik at ikke alle sykehus er rustet til å ta i mot mødre og babyer i alle mulige situasjoner (og størrelser) og for å avdekke behovet for å sende fødende avgårde til "rett" sykehus så følges de tettere opp nå enn for noen år siden da flere fikk føde lokalt.
Uff, tre timer er jo et stykke. Her har me bare to timer å reise. Men er avhengig av båt også. Men det går nok fint det også. Bedre å være på en plass man vet at de har full kompetanse til å ta imot oss.

Uff, tre timer er jo et stykke. Her har me bare to timer å reise. Men er avhengig av båt også. Men det går nok fint det også. Bedre å være på en plass man vet at de har full kompetanse til å ta imot oss.

Sant, usikkerheten når man bor langs kysten er stor. Spesielt i tider hvor været er for dårlig for helikopter flyvning, er været for dårlig så innstilles båter også. Håper å holde meg friskest og raskest mulig frem til lille spire er klar for å komme ut og at vi får føde her hjemme ❤️ 5 minutter hjemmefra

Nå har jeg vært hos jordmor og fått oppklart en del ting rundt dette :-)

Det KOMMER nye retningslinjer, men de er ikke tatt i iverksatt enda. Hvor alle over 25år, BMI over 27 + de retningslinjene som er nå (tidli. Dia, tidl stort barn, familie med dia, glucose i urin osv) skal sjekkes. Hun sier det kommer til å bli så og si alle som er gravide skal sjekkes med Glucosebelastning. Utenom de under 25 år :-)

Men enda er det ikke sånn og anbefalte med å oppdatere legen :-)

Hun hintet også til at man ikke må sykeliggjøre alle gravide :-) De fleste er friske og raske uten plager i svangerskapet. :-)

Back
Topp