Gjette kjønn fra tidlig ultralyd. Nub teorien.

lyse gul

Glad i forumet
Hei. Her kan man legge ut bilder fra tidlig ultralyd og gjette hverandres kjønn. Jeg har 12 år erfaring med å gjette og dette er mitt 6 svangerskap.

Nub er hva man kaller barnets kjønnsorgan. Man kan se forskjell på hvilken vinkel den står i. Jenter har gjerne lang flat nub som går rett frem. Gutter har nub som står mer opp og har også ofte det man kaller "stacking". Ser ut som en ball oppå nub.

Bildene må være fra uke 12 og utover. Barnet bør ligge i sideprofil. Husk å skrive hvilken uke+dag bildet er tatt.
Nub teorien er hva ultralydteknikere også vurderer kjønn på før man kan se pung og kjønnslepper. Så har man et godt bilde så vil man kunne se kjønn lenge før oul.

Husk:
-skriv alltid uke+dag bildet ble tatt
-ikke legg ut bilder med personnummer på
- Ta er nært bilde, legg ut flere om du har det.
 

Vedlegg

  • Screenshot_20230623_002827_Photo Editor.jpg
    Screenshot_20230623_002827_Photo Editor.jpg
    405,6 KB · Visninger: 207
  • Screenshot_20230623_002630_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20230623_002630_Samsung Internet.jpg
    427,4 KB · Visninger: 204
Takk for at du laget denne tråden hos oss @lyse gul :love7 Dessverre tror jeg kanskje at min otul er i litt i tidligste laget for å se noe. I tillegg var baby veldig urolig og sprellet seg unna så fikk ikke såå gode bilder (tror jeg ikke:hilarious:) Men gjerne se på dem!

De målte til 11+6 her (jeg tror jeg var 11+5).
 

Vedlegg

  • IMG_9282.jpeg
    IMG_9282.jpeg
    839,1 KB · Visninger: 288
  • IMG_9281.jpeg
    IMG_9281.jpeg
    712,2 KB · Visninger: 280
  • IMG_9280.jpeg
    IMG_9280.jpeg
    729,8 KB · Visninger: 280
Takk for at du laget denne tråden hos oss @lyse gul :love7 Dessverre tror jeg kanskje at min otul er i litt i tidligste laget for å se noe. I tillegg var baby veldig urolig og sprellet seg unna så fikk ikke såå gode bilder (tror jeg ikke:hilarious:) Men gjerne se på dem!

De målte til 11+6 her (jeg tror jeg var 11+5).
Jeg er ingen ekspert, men kan det se ut som jente på det første bildet?:woot:
 
  • Elsker
Reactions: E96
Takk for at du laget denne tråden hos oss @lyse gul :love7 Dessverre tror jeg kanskje at min otul er i litt i tidligste laget for å se noe. I tillegg var baby veldig urolig og sprellet seg unna så fikk ikke såå gode bilder (tror jeg ikke:hilarious:) Men gjerne se på dem!

De målte til 11+6 her (jeg tror jeg var 11+5).
Synes det kan se ut som jente :)
 
  • Elsker
Reactions: E96
Takk for at du laget denne tråden hos oss @lyse gul :love7 Dessverre tror jeg kanskje at min otul er i litt i tidligste laget for å se noe. I tillegg var baby veldig urolig og sprellet seg unna så fikk ikke såå gode bilder (tror jeg ikke:hilarious:) Men gjerne se på dem!

De målte til 11+6 her (jeg tror jeg var 11+5).
På det første bildet synes nub godt. Det som er skummelt er at bare på få dager vil det kunne skje mye. Det ser ut som en jente nå, men dette kan også være en gutt som ikke har reist seg. Jeg ser ingen stacking, så kan være litt mer sannsynlig at det er jente. Har du flere ultralyder fremover?
 
Jeg er ingen ekspert, men kan det se ut som jente på det første bildet?:woot:
Synes det kan se ut som jente :)
På det første bildet synes nub godt. Det som er skummelt er at bare på få dager vil det kunne skje mye. Det ser ut som en jente nå, men dette kan også være en gutt som ikke har reist seg. Jeg ser ingen stacking, så kan være litt mer sannsynlig at det er jente. Har du flere ultralyder fremover?
Takk for svarene deres, veldig gøy å begynne å spekulere litt på hva det kan være :D Er nok akkurat derfor jordmor ikke ville si noe også, siden det er i grenseland for at begge kjønn ser like ut. Har i utgangspunktet ikke noen flere ultralyder før oul 10. august, men spørs om vi klarer å vente 7 uker med å se den lille igjen:hilarious:
 
Takk for svarene deres, veldig gøy å begynne å spekulere litt på hva det kan være :D Er nok akkurat derfor jordmor ikke ville si noe også, siden det er i grenseland for at begge kjønn ser like ut. Har i utgangspunktet ikke noen flere ultralyder før oul 10. august, men spørs om vi klarer å vente 7 uker med å se den lille igjen:hilarious:
Jeg klarte ikke å vente :hilarious: Godt ut i uke 13 og 14 vil det ikke være noen tvil.
 
  • Liker
Reactions: E96
:angelic:Takk for at du laget denne tråden hos oss @lyse gul :love7 Dessverre tror jeg kanskje at min otul er i litt i tidligste laget for å se noe. I tillegg var baby veldig urolig og sprellet seg unna så fikk ikke såå gode bilder (tror jeg ikke:hilarious:) Men gjerne se på dem!

De målte til 11+6 her (jeg tror jeg var 11+5).
Syns den er rett fram, så ser ut som en jente! :) jeg har også ultralydbilder fra 11+6, skulle ønske TUL var noen dager senere så kanskje man kunne være mer sikker :angelic: vurderer sterkt en privat UL når jeg er 16+0
 
  • Elsker
Reactions: E96
Hei! Jeg var 11+6 på dette bildet så har skjønt at det er for tidlig.. tror jeg skal ta en privat om et par uker, tror ikke jeg klarer å vente til OUL 31. Juli :angelic: men ut ifra dette bildet tror jeg det er en jente! 20230614_165122.jpg
 
Nub theory fascinerer meg. I følge den er det så lett å se kjønn, men leger og jordmødre er forsiktig med si noe så tidlig ‍♀️
 
Men altså, jeg har vært på ultralyder i uke 16 og 18 hvor de ikke klarte å si noe sikkert om kjønn.. skjønner ikke helt hvordan det skal være så enkelt så tidlig?
 
Men altså, jeg har vært på ultralyder i uke 16 og 18 hvor de ikke klarte å si noe sikkert om kjønn.. skjønner ikke helt hvordan det skal være så enkelt så tidlig?
Det er bare tull. Det er retningslinjer på noen sykehus om at kjønn ikke skal fortelles før OUL. Det går blant annet på at man ikke skal kunne vurdere kjønn før abortgrensa

Til og med jeg ville klart å gjøre en ultralyd på deg i uke 16 og fortalt deg kjønnet. Gutter har startet å utvikle pung og jenter har kjønnslepper i uke 16. Alle ser forskjell, alle kan bare ikke uttale seg.

Her har du litt tall om nub teorien.
  • At 11 weeks, the accuracy rate is 48%
  • At 12 weeks, the accuracy rate is 91%
  • At 13 weeks, the accuracy rate is 94%
Alle private ultralydklinikker forteller jo kjønn tidlig. Og de vurderer kjønnet ut i fra nub teorien. Så du har bare vært uheldig med hvor du har hatt ultralyd tidligere.
 
Her har du tall om nub teorien:
  • At 11 weeks, the accuracy rate is 48%
  • At 12 weeks, the accuracy rate is 91%
  • At 13 weeks, the accuracy rate is 94%
Dette er hva private klinikker bruker til å vurdere kjønn tidlig. At du ikke har vært heldig å få vite kjønn tidlig før betyr ikke at det ikke er mulig.
 
Hei, jeg synes dette ser ut som en gutt. Har fått det bekreftet på to ultralyder også, men i går var jeg på tul på sykehuset (12+6) og hun mente det var vanskelig å se kjønnet? Følte også hun pekte i retning jente… selv om hun sa at hun nektet å si noe. Jeg synes det ser veldig tydelig ut at det er en gutt. Noen som har meninger?
 

Vedlegg

  • IMG_7652.png
    IMG_7652.png
    2,1 MB · Visninger: 203
  • IMG_7651.png
    IMG_7651.png
    2,4 MB · Visninger: 202
  • IMG_7650.png
    IMG_7650.png
    2,3 MB · Visninger: 202
Men altså, jeg har vært på ultralyder i uke 16 og 18 hvor de ikke klarte å si noe sikkert om kjønn.. skjønner ikke helt hvordan det skal være så enkelt så tidlig?
Kommer jo også an på hvordan baby ligger og hvor klare bilder man får. Har hørt om flere som har fått vite feil kjønn på oul eller fått beskjed om at de ikke klarer å se :happy:
 
Kommer jo også an på hvordan baby ligger og hvor klare bilder man får. Har hørt om flere som har fått vite feil kjønn på oul eller fått beskjed om at de ikke klarer å se :happy:
Men det er fysisk mulig å se kjønnet i uke 16. Det er stor forskjell på gutt og jente da. Det kan jo være at det ikke kan vises i uke 30 også om ungen ligger feil. Og du kan ha en jordmor som ser navlesnor mellom bena og sier feil ja. Men det blir en annen sak enn at det ikke skal gå ann å skille kjønnene fra hverandre i uke 16.
 
Men det er fysisk mulig å se kjønnet i uke 16. Det er stor forskjell på gutt og jente da. Det kan jo være at det ikke kan vises i uke 30 også om ungen ligger feil. Og du kan ha en jordmor som ser navlesnor mellom bena og sier feil ja. Men det blir en annen sak enn at det ikke skal gå ann å skille kjønnene fra hverandre i uke 16.
Ja, men nå spurte hun jo om konkrete hendelser der de ikke klarte å se kjønn. Derfor jeg nevnte at leie er en veldig viktig faktor.

På ultralyd offentlig så er jo ikke kjønn fokuset, så dersom de ikke får ett godt bilde av det så bruker de ikke masse tid på det. De fokuserer mer på faktorene som.er viktig for barnets helse.
 
Det er bare tull. Det er retningslinjer på noen sykehus om at kjønn ikke skal fortelles før OUL. Det går blant annet på at man ikke skal kunne vurdere kjønn før abortgrensa

Til og med jeg ville klart å gjøre en ultralyd på deg i uke 16 og fortalt deg kjønnet. Gutter har startet å utvikle pung og jenter har kjønnslepper i uke 16. Alle ser forskjell, alle kan bare ikke uttale seg.

Her har du litt tall om nub teorien.
  • At 11 weeks, the accuracy rate is 48%
  • At 12 weeks, the accuracy rate is 91%
  • At 13 weeks, the accuracy rate is 94%
Alle private ultralydklinikker forteller jo kjønn tidlig. Og de vurderer kjønnet ut i fra nub teorien. Så du har bare vært uheldig med hvor du har hatt ultralyd tidligere.
Det er jo ikke tull at jeg har vært på to ultralyder hvor de ikke så kjønnet :D en privat og en offentlig med to ukers mellomrom.
(De antok hvert sitt kjønn forøvrig,men sa det var stor usikkerhet).

Så jeg er bare fascinert over nub-theory og ar det skal være så lett å se jeg.
 
Back
Topp