Gjenbruk

• Trådstarter Trådstarter Moderator Eve
  • Opprettet Opprettet
Ja, hvis jeg kommer over noe som di eventuelt trenger på sånne ‘kjøp og salg ‘ grupper på Facebook eller Finn:happy: Har også kjøpt litt av venninner som har eldre barn :)

Vi arver mye, men er ikke så flinke til å kjøpe brukt.

Kjøper brukt som hovedregel eller arver. Selger/gir bort så det som også er mulig å bruke.

Kjøper nytt når jeg ser det nødvendig. Eller når det gjelder intime materialer og sko

Nei, jeg kjøper nytt til eldste, og så langt har yngste arvet nesten alt. Jeg handler bare på tilbud, så jeg gir heller en hundrelapp eller to mer for nytt enn noe som er brukt. Har solgt en del da.

Når tiden kommer, kommer det garantert til å være en blanding av gjenbruk, arv og nytt :)
Ser ingenting galt med arvekarusellen :)

Arver mye, kjøper en del brukt. Får jo en del gaver også, siden det er første barnebarn på mannen sin side bl.a. Så er ikke mye vi trenger å kjøpe selv, bare supplerer hvis det er noe spesielt. Tenker kjøpe sko og undertøy nytt, ellers kan jeg godt arve eller kjøpe brukt på resten. Bra for miljøet og lommeboka.

Stor fan av gjenbruk. På alle måter!
Er heldig og kan både sy og strikke, så noen plagg blir nye plagg, gammelt sengetøy blir ofte sengetøy til dukkene eller små vesker, og gammelt strikketøy som er ødelagt toves til ullsåler.

Kjøper også mye brukt, selger videre og arver gjerne [emoji4]

Har vært innstilt på å kjøpe brukt en del ullklær i str 56 siden hun kommer til å vokkse fort fra det ohg blir født om våren, og har nå vært ute to ærender for å kjøpe brukt-klær (både mammma- og babytøy) fra finn. Annonsene har sett bra ut, og jeg har vært ganske kritisk i fht hvem jeg har kontaktet, men begge gangene har jeg blitt skuffet. Første gang kjørte jeg ganske langt, og mammaklærne selgeren viste fram var andre enn de på bildene (selv om jeg på forhånd hadde spurt etter en spesifikk bukse), andre gang var i nærheten av der jeg bor, men der var det gulp og flekker på flere av plaggene, og hun hadde ikke kontroll på hva hun hadde lagt ut bilder av (hadde laget «pakker» med pakkepriser på finn, men nå lå alt i et kaos i flere esker/bokser, og hun innrømmet at alt ikke var vasket. Dette var nyfødtklær i ull, og barnet hennes var nå ett år). Jeg har sikkert bare vært uheldig, men fra nå av sier jeg jatakk til å arve av kjente, og kjøper heller nytt det jeg ikke arver/får.

Har handlet litt brukt til den lille i magen og kommer nok til å fortsette med det også :) Når vi kjøper nytt er det ofte når vi finner gode tilbud. Får vi flere barn blir det aktuelt å arve fra første også. Er en stor fan av gjenbruk og å lære barnet å se verdien av penger. Jeg liker også å sy og strikke og har mulighet både til å lappe klær og å lage klær selv, så det kommer også godt med :)

Kjøpte en sekk type post-sekk størrelse brukt i sommer til lillesøster som kommer snart, og i den var over 130 plagg fra 56 til str 89-92 og mesteparten var splitter nye klær som hadde lappene på enda. I tilegg til at jeg har pakket fram klær fra storesøster. Veldig for gjenbruk å selger/gir selv klær/sko som er blitt for små vekk :)

Blir så glad når jeg leser at det er flere av dere som er flinke til gjenbruk :D

Vil helst arve eller kjøpe brukt. Tenker både økonomi, fargestoffene i nye klær som enda ikke er vasket vekk (jeg tror brukte klær er bedre for babyen fordi de er vasket flere ganger, og at det særlig er et poeng for babyer som bruker tøyet så kort tid) og miljø. Vi arvet mye til storesøster, det går videre til lillesøster. Det lille jeg har kjøpt til den nye babyen er kjøpt brukt. Og jeg gir videre til en venninne som bruker tøyet til sin datter mellom mine 2. Så går det på rundgang :)

Back
Topp