Gjør barna husarbeid?

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
S

**SunFlower**

Guest
Oppdrar dere barna til å delta i husarbeidet, eller "ødelegger" dere dem for fremtidige partnere? Inspirert av en annen tråd der noen skriver at det ikke er mannens feil at han ikke gjør husarbeid for han er oppvokst slik

Last edited by a moderator:
å ødelegge dem var vel å ta litt hardt i :)
Har ei venninne som faktisk vil ha det sånn selv at mannen ikke driver husarbeid. Men det er jo smak og behag.

Selv her i huset hjelper Vesla til med små ting.
Ta ut av oppvaskmaskinen, rydde opp egene leker, hjelpe til med matlaging.
Hun er 5 år, men etterhvert skal hun da få sine egene oppgaver å gjøre i huset.
Gå med søppel, støvsuge, sånne ting.

å ødelegge dem var vel å ta litt hardt i :)
Har ei venninne som faktisk vil ha det sånn selv at mannen ikke driver husarbeid. Men det er jo smak og behag.

Selv her i huset hjelper Vesla til med små ting.
Ta ut av oppvaskmaskinen, rydde opp egene leker, hjelpe til med matlaging.
Hun er 5 år, men etterhvert skal hun da få sine egene oppgaver å gjøre i huset.
Gå med søppel, støvsuge, sånne ting.

Ja det var jo ikke bokstavlig ment da. Glemte å sette "" rundt, men fikset det nå ;)

3-åringen er så smått begynt å hjelpe til. :)

Hun bærer fatet sitt til oppvaskbenken etter måltider.

Hun hjelper noen ganger til med å dekke bordet, men kun dersom hun selv sier ja når jeg spør. Forventer ikke at hun skal bidra helt enda.

Det nye av denne uken er at hun får noen kronestykker for å hjelpe pappaen med oppvasken. Da "hjelper" hun med å ta ut av oppvaskmaskinen, sette inn og kanskje vaske en kasserolle. Så får hun noen kroner etterpå som hun putter på sparebøssa. Sist fikk hun 3kr og var strålende fornøyd. :) :P

Hvis denne trenden fortsetter hvor hun synes det er stas å hjelpe til med oppvasken mot betaling så skal vi lage et skjema hvor hun får et klistremerke for hver gang hun hjelper til, og så penger for 3 eller 5 klistremerker. Har ikke nok kronestykker i pengboka til å betale henne hver dag. :P

Jentungen er bare 1år og 9mnd men digger allerede å vaske bordet, støvsuge, dekke på bord og ta ut av oppvaskmaskinen. Med litt hjelp selvfølgelig:)

Jeg jobber hardt for at gutten skal lære seg å holde ting rydding og på din faste plass ;) Han legger faktisk merke til om det er rotete eller ikke.

Å rydde etter seg selv og på rommet sitt er en selvfølge. Så går han ut med søpla, panter flasker, handler, støvsuger, tørker støv ol når jeg ber han om det/når jeg driver å vasker. Så er han med på dugnad i gata :)

Yngste på 2 er enda i den alderen at det er gøy å hjelpe til å vaske ;)

Ja, forresten, hun hjelper av og til å dekke på bordet, men det er ikke tvang og hun gjør det gjerne.

Det gjør de. Jeg er alene med de annehver måned og har bare to armer.
Dekker av/på bordet, gir dyrene mat og vann, støvsuger, tar av sengetøyet sitt hver fredag morgen, bærer ut søppel, legger på plass klærne som jeg har brettet ++

Min på snart 4 dekker på bordet, av egen fri vilje, og syntes det er kjempe gøy, kommer løpende når jeg setter klart på benken. Og tar av bordet etter seg selv, og sitter inn i oppvaskmaskin. Og hjelper meg mer en gjerne med å ta ut av oppvaskmaskinen. Hun er mye flinkere enn faren :p

Guttene her har hjulpet til med husarbeid i mange år. De setter inn i oppvaskmaskinen etter seg selv, eldste tar ut når den er ren. De støvsuger rommene sine og resten av huset når de får beskjed om det, setter på plass varer Når vi har handlet, tar ut søppel og dekker på og av bordet. Veldig flinke til å hjelpe til generelt.

4 åringen hjelper der han får lov / får til noe :) Kommer til å få egne oppgaver å gjøre etterhvert også, og ønsker å lære ham at husarbeid er en del av livet, og at alt blir så mye enklere om man gjør litt hver dag, og ikke lar det samle seg opp :)

Ja han på 3 skyller ofte av alle kopper og fat etter middag så hjelper jeg med å sette inn i maskina. Han liker å ha det ryddig så han rydder gjerne lekene sine! Han setter på vaskemaskin og tørketrommel med min hjelp og er ivrig på å henge opp klær :p syns er så søt når han holder på!! Han vil gjerne moppe gulvet og men det er vanskelig med den lange stanga!!

Småen hjelper til med alle gjøremål her hjemme. Han rekker meg ting fra oppvaskmaskinen så jeg kan putte det i skapet, og det som skal i skuffer putter han ofte på riktig plass av seg selv. Han rydder gladelig leker når vi gjør det sammen, putter skitne ting inn i vaskemaskinen og får trykke på på-knappen, og han "henger opp" (les: slenger) ting på tørkesnora etter å ha bært det fra vaskemaskinen. Han kaster søppel på plass, skjærer, rører, putter og hjelper til med matlagingen, og han "koster" (veiver den store kosten :p ) gulvet. Han blir 2 om 2 mnd.
Er viktig for meg at han lærer hvordan ting skal gjøres, og at han ettehvert blir en ordentlig hjelp her hjemme sånn at jeg ikke må gå å slave for han når han er gammel nok til å ta ansvar selv. Velger å tro at det vil komme godt med som voksen. :)

Snuppa er med noen ganger på husarbeid og matlaging ;)
Får vi en gutt i fremtiden blir det samme regler for han og det har også min mann fått streng beskjed om! Han var nemlig 28 år første gang han skrudde på en vask i vaskemaskinen!
Når han ikke bodde hjemme vasket han undertøy for hånd da men alt annet kom til kjære mamma :p
Men han er blitt flink altså! Og vi har vår avtale rundt det :)

Klart han gjør , han bor jo her og alle som bor her må hjelpe til med husarbeid.

Når ho blir stor nok skal ho hjelpe til. Vi kommer til å starte veldig tidlig med å alltid rydde lekene på plass om kvelden. Så får vi se når tiden er moden for faste oppgaver i heimen. :) men ho er bare 2mnd enda. Ho må få være lille babyen min litt til.

Back
Topp