Gjør barna husarbeid?

• Trådstarter Trådstarter **SunFlower**
  • Opprettet Opprettet
Eldste går med søppel, dekker på bordet, støvsuger/vasker gangen hver uke. Og ellers andre små oppgaver..

Minsten støvsuger gjerne i stua, uten at man ber han om det :P
Ellers hjelper han til å dekke på bordet og vasker gjerne bord osv. Han liker å holde det rent, går gjerne rundt med en klut daglig å tørker av tvbord, vinduskarmen osv :P

De har ingen faste oppgaver enda, men de må hjelpe til og rydde etter seg selv.
Etterhvert skal de få faste oppgaver, jeg må bare finne ut hva de skal ha. Minste er spesielt ivrig på alt, men eldste trenger en gulrot. :p

De begge hjelper til. Både å dekke bord, rydde av bord. Ta å legge klærne sine på plass på rommet. Hjelpe til å holde stua og gangen ryddig. Gå ut med søppla. De hjelper til begge to, eldste til tider litt mer enn minste.

Ja her hjelper de til etter evne, ene er to og andre er seks.. Toåringen hjelper å dekke på og av bordet og kaste ting i bosset ol. Mens 6åringen hjelper med d samme pluss sett i oppvaskmaskinen,legge klær i skapet ol små oppgaver, så må de selvsagt holde rommene sine, 2åringen får selsagt hjelp av en av oss voksne til det ;) men syns barn har godt av å hjelpe litt til i huset ;)

De har ikke noen faste oppgaver enda. Noen ganger hjelper de til med å dekke på bordet, rydde ut av oppvaskmaskinen. Vi kan benytte eldste om å rydde opp lekene. Nå er de bare 4, 2 og 11 mnd da.

Min sønn på snart 2 år hjelper innimellom tiø med å tømme oppvaskmaskina, dekke på bordet. Rydder viss det er noe som skal kastes eller fat/kopper som skal på kjøkkenet. :) og noen ganger gir han meg klær når jeg henger de opp til tørk, men vil han ikke slipper han. :) men når han blir større skal vi lære han å rydde opp lekene etter seg før det er natta. :)

Min 6-åring elsker å støvsuge og tørke støv. Så det får han gjøre.
Han vasker også vasken på badet med litt hjelp.
Verre å få han til å rydde ;)
Han tømmer vaskemaskinen og legger de klærne som skal i tørketrommelen inn i maskinen. Det som skal henges opp må jeg ta, ellers blir det bare lagt oppå tørkestativet :P
Når klærne er tørket i trommel tømmer han maskinen og legger klærne på stua til bretting.

Ja tenker det er viktig at de lærer å hjelpe til i huset.

De har faste oppgaver som å holde loftstue, rom ryddig og legge på plass egne klær.
Vesla på 1,5 er med på alt, henger opp klær, vasker, støvsuger og legger på plass tingene sine :p
De eldste får faste ukepenger, også får de litt ekstra om de hjelper til med andre ting vi spør om. Vesla får også en symbolsk sum i uken, fordi hun er så flink :)

Min er 5 år og må rydde opp etter seg ved måltid, skylle fatet og sette det i oppvaskmaskina (ikke alltid gunstig plassering, men det øver vi på :p), han må rydde rommet sitt og legge på plass rene klær i skapet.

Mini hjelper gjerne til med rydding, dekking av bord og klesvask :D nyter det så lenge det varer ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Vesla på straks 1,5 år dekker på bordet (vi gir henne tallerkner og bestikk og hun skyver det opp på bordkanten ved stolene til den som skal ha det), tørker gulvet hvis det blir søl, hjelper til det hun kan med matlaging (f.eks legge på fyll på pizza eller røre i ting, legge ting på fat osv) vanner blomster (og gulvet.....), hjelper med å bære ut søpla, kaster ting i søppelbøtten hvis noe skal kastes og sånne små oppgaver. Det tar lenger tid enn om jeg skulle gjort det selv, men hun synes det er kjempegøy.

Har en gutt på snart 4, og han er veldig glad i å hjelpe til med husarbeid :) han rydder av bordet etter han har spist, han vil hjelpe å ta ut av oppvaskmaskin, legge klær i vaskemaskinen, og han rydder stort sett sine egne leker :) noen ganger vil han ha hjelp/selskap og da får han det :)

Jeg vil at mine barn skal kunne hjelpe til hjemme, det samme med mannen. Hvorfor skal han kunne slappe av etter en dag på jobb mens du må stå på hele kvelden etter en dag på jobb for å vaske kopper og sørge for at klærne er rene og huset ser ok ut? Nei, et sånt liv vil ikke jeg ha :p

Back
Topp