Gikk vannet når det minst passet seg?

Lotta915

Glad i forumet
Det er sikkert flere enn meg som har dette i tankene når man nærmer seg slutten av svangerskapet. Sist gikk vannet på sykehuset på en veldig lite spennende måte, rett før pressriene.

Noen som har opplevd at vannet går i butikken eller andre kleine settinger?

Ser liksom for meg at vannet går mens man er i butikken med full kurv, hva gjør man da :p

Hos de fleste går vannet på sykehuset enten av seg selv eller at jordmor tar vannet. Hvis vannet går av seg selv et annet sted så kommer det som oftest bare litt og litt av gangen og hos noen få kommer «alt» på en gang, men hos disse skjer det oftest på natta eller morgenen (rier starter forøvrig også oftest på natta/morgenen). Så har du selvfølgelig de få unntakene hvor vannet går akkurat som på film hvor «alt» kommer på et offentlig sted. Da er det ikke så mye å gjøre annet enn å dra hjem og vente på at riene skal komme, med unntak av hvis babyen ligger i seteleie for da skal man legge seg ned og ringe ambulanse.

Her gikk vannet i klesbutikk på kjøpesenter ja, midt i babyseksjonen faktisk :p Men som hun over skriver så var det bare litt og litt som kom, så jeg skjønte ikke først at det var vannet, gikk på do for å sjekke og forstod da på mengden (det lakk og lakk) samt lukt at dette var fostervann.

Her har vannet blitt tatt rett før babyen kom alle fire gangene, har tydeligvis veldig seige hinner...

men leste en gang at IKEA er det stedet hvor flest vannavganger skjer utenfor sykehus :D

Hos de fleste går vannet på sykehuset enten av seg selv eller at jordmor tar vannet. Hvis vannet går av seg selv et annet sted så kommer det som oftest bare litt og litt av gangen og hos noen få kommer «alt» på en gang, men hos disse skjer det oftest på natta eller morgenen (rier starter forøvrig også oftest på natta/morgenen). Så har du selvfølgelig de få unntakene hvor vannet går akkurat som på film hvor «alt» kommer på et offentlig sted. Da er det ikke så mye å gjøre annet enn å dra hjem og vente på at riene skal komme, med unntak av hvis babyen ligger i seteleie for da skal man legge seg ned og ringe ambulanse.

hvis man ikke VET at hodet er festet skal man legge seg ned, slik at ikke navlesnoren kommer i klem mellom hode og mormunn.

Her gikk vannet mens jeg satt på do kl 05 om morgenen, super stresset siden jeg var 33+5

Nei. Aldri hatt vannavgang før rett før kidden var ute.

Jeg er en av de der det kom mye på en gang, med et kjempesplæsj. Men, det var heldigvis hjemme. Var på tur på do, og rakk akkurat å trø over dørstokken til badet da demningen åpnet. :p

Med første ble det tatt i fødselsforløpet
med nr2 gikk det på natta og vi hadde ikke fått mamma på besøk enda til storebror så jeg var ikke veldig happy :bag::hilarious:
nr3 gikk på fredag kveld - høstferie og vi hadde planer om kos med unga den uken :rolleyes: typisk
Så ikke ute i verden men passet ikke helt “planene” våre :shy:
Nå venter vi nr4 og har 2-3 forskjellige som kan hjelpe med unga når noe skjer heldigvis. Nr2 håper vannet går når vi er ute sammen så hun får bli med på forløpet :bag: hun blir snart 12

Her gikk det heldigvis hjemme. Var et skikkelig splæsj så er veldig glad at jeg ikke var ute på noen offentlige steder :p

Vannet mitt har gått i sengen begge gangene, første gang under samleie(prøvde å starte fødsel, var 4 dager på overtid) andre gang om morningen etter vi hadde hatt samleie kvelden før, 7 dager over termin.

hvis man ikke VET at hodet er festet skal man legge seg ned, slik at ikke navlesnoren kommer i klem mellom hode og mormunn.
Dette er gammel skikk, gjøres ikke lengre. Men det skulle absolutt fortsatt vert sånn! Med nr. 2 var hun ikke festa og fikk navlesnora i klem. Jeg gikk i over 12 timer før eg fikk komme på sykehuset etter vannavgang

Her gikk vannet hjemme en kveld når jeg reiste meg fra sofaen. Skikkelig splash. Riene starta under en time etter det. :)

Har to fødsler bak meg men vannet har aldri gått hos meg. Første gangen ble det tatt under fødsel, andre gangen kan jeg ikke huske at det gikk eller at det ble tatt, hadde styrtfødsel og baby kom ut i fostersekk. Er 3 dager over termin nå og jeg er spent på om fødsel vil starte med rier eller vannavgang denne gangen :)

Jeg har kun opplevd vannavgang i forbindelse med en senabort. Da gikk det med et digert splæsj da jeg var på vei ut i gangen på sykehuset. Veldig greit, for jeg fikk blodtrykksfall og ble skikkelig dårlig. Med de 2 ungene jeg har så antar jeg bare at vannet gikk gradvis gjennom fødselen, for jeg merket ikke noe til det :P

Her gikk vannet på ettermiddagen. Var da 3 dager på overtid og kjente at jeg måtte på do så vannet gikk faktisk på do og riene kom ganske fort etterpå. Så veldig spent på hvordan det blir denne gangen:happy::nailbiting:

Når vannet mitt ble tatt på sykehuset sist så hadde jeg hatt rier i noen timer. Jeg gikk rett over på pressrier når vannet ble tatt. 30 min så var babyen ute.

Back
Topp