Gikk vannet når det minst passet seg?

Dette er gammel skikk, gjøres ikke lengre. Men det skulle absolutt fortsatt vert sånn! Med nr. 2 var hun ikke festa og fikk navlesnora i klem. Jeg gikk i over 12 timer før eg fikk komme på sykehuset etter vannavgang
Var på sykehuset igår for å sjekke leie. Ligger i hodeleie men ikke festet seg, og fikk beskjed om å legge meg ned å ringe ambulanse hvis vannet gikk. Dette var en ung lege så er fortsatt rutine i tønsberg ihvertfall:)

Nei, ikke noe spennende historie her -nr 1 pks, nr 2 ble vannet tatt, og nr 3 gikk det av seg selv, alle på sykehus.

Var på sykehuset igår for å sjekke leie. Ligger i hodeleie men ikke festet seg, og fikk beskjed om å legge meg ned å ringe ambulanse hvis vannet gikk. Dette var en ung lege så er fortsatt rutine i tønsberg ihvertfall:)
Skulle vert det her på Haukeland også..

Alle mine 3 fødsler har startet med vannavgang, og alle mens jeg låg i senga og sov hjemme. Kjente et «knepp» og ble våt, fikk nærmest kastet meg ut av senga og det sildret på vei inn på badet :woot:

sistemann låg i seteleie, og siden 1 og 2 startet med vannavgang var jeg veldig «på» for å få info på forhånd om hvordan jeg skulle forholde meg til eventuell vannavgang også med sistemann. Fikk beskjed av både sykehus, gyn og JM at jeg ikke skulle gjøre noe spes. Bare at jeg skulle komme til fødeavdelingen «innen rimelig tid» og ikke avvente fødselsfremgang hjemme som med 1 og 2.

Med de to første gikk vannet underveis i fødselen og kom bare litt og litt fordi babyene lå langt nede..

Men minstemor som nettopp ble født så kom det helt syke mengder vann ;) jeg lå i senga da jeg hørte ett «knepp».. jeg heiv meg ut av senga og det bare fosset ut.. mannen måtte hente håndduk for å ha mellom beina men likevel var det en sto av fostervann til badet.. tok sv meg trusa og da sa det splæsj ;) Riene gjorde også at fostervann ble presset ut til ganske langt uti fødselen.. fylte mange mange slike store bleier på føden (husker jeg måtte «tømme» den ene i do før jeg hev den pga me mengden ;) ).. på ett tidspunkt kom det så mye at jeg ble våt på MAGEN liksom ;)

Her våknet jeg av at vannet gikk med første og poff så kom riene. Halvannen time etter var han ute :happy: 8 dager over termin

Med neste så tok dem vannet på sykehuset og det smalt så jm skvatt og hun ble våt da det spruta som en vannballong. Gikk ikke mange minuttene da så var lillemor ute:hilarious::hilarious: 10 dager over termin :wideyed::wideyed:

Det er sikkert flere enn meg som har dette i tankene når man nærmer seg slutten av svangerskapet. Sist gikk vannet på sykehuset på en veldig lite spennende måte, rett før pressriene.

Noen som har opplevd at vannet går i butikken eller andre kleine settinger?
Vannet midt gikk i bilen mens vi stod på rødt lys i bygdas eneste lyskryss, 300 m fra sykehuset:hilarious:

Med eldste gikk det hjemme. Og så kom det splæsjevis underveis til sykehuset. Kom inn med klissblaute bukser :D
Med yngste ble det tatt før siste pressri.

Hos meg gikk vannet som ett sinnsykt plask. Jeg våkna av at jeg drømte at jeg tissa på meg, og kjente jo at jeg var bløt der nede. Reiste meg opp og PLASK der gikk vannet. Prøvde å holde igjen med hånda men da sto jo spruten over alt :hilarious: heldigvis var jeg hjemme:laughing002

Med første gjekk det mens eg satt på do, 3 veker før termin. Hadde vakna på natta/tidleg morgon fordi eg måtte tisse, men det slutta ikkje å renne. Sildra forsiktig og jevnt heile tida. Måtte settes i gang dagen etter fordi eg ikkje fekk rier.

Fødsel nr 2 starta med rier, vatnet gjekk/blei tatt under fødselen.

Med de to eldste var det mest sånn "ungen kom med vannet" greier, eldstemann så gikk vel vannet sånn bittelitt noen timer før han kom ut, med små skvetter, men hodet var godt festet som propp, så det meste v vannet kom sammen med ham, og med mellomste som er født i vann merket jeg aldri vannavgang, det skjedde også i vannet sammen med henne, først en "ballong" ut åpningen, så sprakk den og ut kom vann og ungen.

Med minstemor gikk vannet på en upassende TID. Ikke upassende sted, jeg var hjemme, jeg ble våt i trusa, jeg gikk på do, la inn et truseinnlegg, det ble vått så jeg snudde og tok på et bind. Buttet bind ed leggetid, våknet på natta og gikk på do og da kom det mye mer, så jeg vekket mannen og sa at vannet var gått. Dette var ikke så upassende sted, ikke noe griseri eller våt bukse på butikken. Det er bare det at det tidspunktet jeg vekket mannen så sa jeg "ikke akkurat ideel tid, men vannet er gått" Klokka var ca 4, og datoen 24.12. Hun er født 25.12 kl 00.02

Var på sykehuset og ventet på jordmor på kvelden pga. mase-rier hele dagen. Når jeg reiste meg opp for å håndhilse hun kjente jeg at det rant masse varmt nedover beina. Fikk stotret frem «enten så tisset jeg på meg eller så gikk vannet». Så tok riene deg opp, og hun kom dagen etter, på termindato :)

Første gang gikk det når jeg reiste meg for å gå ut av taxi på sykehuset. Alt kom ikke..
Med nr 2 på sykehuset og nr 3 kom det rett etter jeg gikk ut av bilen utenfor sykehuset. Det var som om en ball sprakk. Kjente sterkt trykk og kort tid etterpå falt litt av hodet ut. Takk gud for at dette ikke skjedde på et senter eller i barnehagen.

Skulle vert det her på Haukeland også..
Dette visste ikke jeg, at man bør være obs om hodet ikke fester seg,

vannet mitt gikk 13 dager på overtid men skulle inn til sjekk dagen etterpå og fikk beskjed om å avvente.
Fredagen ble jeg satt igang og hodet var ikke festet, han lå faktisk ganske langt oppe. Unngikk med nød keisersnitt pga klemt navlestreng, da de fylte meg opp med vann for å løsne den. Fødte lørdag ettermiddag.

så om hodet ikke er festet og vannet gå bør man vel være ekstra obs på bevegelsene til babyen da?

vannet mitt gikk 13 dager på overtid men skulle inn til sjekk dagen etterpå og fikk beskjed om å avvente.
Fredagen ble jeg satt igang og hodet var ikke festet, han lå faktisk ganske langt oppe. Unngikk med nød keisersnitt pga klemt navlestreng, da de fylte meg opp med vann for å løsne den. Fødte lørdag ettermiddag.

så om hodet ikke er festet og vannet gå bør man vel være ekstra obs på bevegelsene til babyen da?
Ja, sykt at de ikkje har holdt på den gamle rutinen!

Ikke fått noe beskjed om å følge med på bevegelsene ved vannavgang, men legge meg rett ned og ringe ambulansen. Men det er vel tyngdekraften som er farlig ifht at ting kan komme i klem, så da holder det med å legge seg ned:happy:
Rart at det er så stor forskjell på sykehusene, når problematikken er den samme

Ikke fått noe beskjed om å følge med på bevegelsene ved vannavgang, men legge meg rett ned og ringe ambulansen. Men det er vel tyngdekraften som er farlig ifht at ting kan komme i klem, så da holder det med å legge seg ned:happy:
Det er jo kjempeforskjell!! På kontroll dagen etterpå hadde jeg absolutt ingen vann igjen, lakk alt ut. Veldig spesielt og underlig. Skal spørre venninnen min hun er JM.

Er vell noen plasser de skal spare de pengene...

Med førstemann gikk vannet en lørdags formiddag her hjemme da jeg reiste meg fra sofaen. Hadde heldigvis bind på siden slimproppen gikk om morgenen og det kom litt rester av den utover dagen. Dro inn på sjekk noen timer senere siden riene ikke hadde startet og da gikk det igjen mens jeg stod og snakket med jordmoren utenfor vaktrommet. Ble lagt inn dagen etter og han er født mandag kveld med keisersnitt 4 dager før termin. Med andremann våknet jeg kl 3 om natten pga sterke menssmerter og mens jeg snudde meg over på ryggen så kjente jeg at vannet gikk. Hadde heldigvis tisselaken i senga. Måtte komme inn ganske fort på sykehuset på sjekk pga tidligere keisersnitt. Hun er født samme dag 19 dager før termin.

Hos meg gikk vannet gradvis. Merket ikke så mye til den. Riene merket jeg veldig til. De startet akkurat i det jeg hadde lagt meg for natta.

Back
Topp