Jeg merket det ganske fort. Alle har jo det som kalles brystspreng i starten, som kan forveksles med melkespreng. Men her var det overproduksjon rimelig kjapt, vil tro litt over to uke etter fødsel (husker ikke helt hvor fort det kom), hadde normal brystspreng først, og så gikk amminga greit før det var totalt spreng igjen. Vil understreke at det arter seg forskjellig på alle, og ikke alle får helt samme symptomene. Her var det lekking fra brystene nesten hele tida, også mellom ammingene, veldig sterk utrivning, babyen tok kun et par tak, og kunne ligge og svelge unna uten flere tak på lang tid. Babyen satte melk i halsen, brukte leppene til å knipe av for å bremse melka til tider. Babyen hadde skummende avføring (som tyder på mye formelk). Babyen gikk opp 300g i uka, noe som er noe høy vektøkning (det kan slå begge veier ved overproduksjon, noen går veldig lite opp i vekt, mens andre går opp ekstremt mye). Jeg hadde konstant melkespreng nesten, tok kort tid etter amming før jeg hadde spreng igjen, og begynte å lekke. Puppene var som to sprengte meloner, og brystvorta var til tider helt flat pga trykket og at de var helt fulle (har ikke flate brystvorter til vanlig).
Amming i søvn funka ikke alltid her, ungen ble utrolig stressa under ammingene pga melka som spruta. Når ungen slapp brystet måtte jeg holde over med ene hånda, for melkespruten stod ut i rommet. Ofte var både jeg og babyen kliss våt etter amming pga lekkasje fra brystet som ikke ble amma fra. Sleit også mye med gulping etter amming, noe som også er typisk.
Vi leste på ammehjelpen sin side, fant det om overproduksjon der. Gjorde intervallamming, men tok aldri den heltømmingen pga mas fra andre om at da ble det jo tomt en stund... skulle aldri hørt på det rådet om å ikke ta heltømming i tillegg. Også donerte vi melk til sykehuset for å slippe å svømme i melk, noe som hjalp masse her. Tok av verste trykket 1-2 ganger om dagen, pumpet kun ut sprengen, og for oss funka det som en midlertidig løsning. Da kunne endelig ammingen gå fredelig for seg uten masse lekking og melk i halsen. Vi gjorde også tilbakelent amming. Det som skjedde da vi gjorde tiltak var at babyen nesten måtte lære seg å amme på nytt, måtte faktisk jobbe for maten, i forhold til tidligere da det bare var nok med et par tak før melka fløt inn i munnen. Men jeg er veldig glad for at vi kom oss gjennom våre 3 mnd med overproduksjon. Vi fullamma til 6 mnd, så amma vi videre ved siden av fast føde til ca 1 1/2 år.
Råder deg til å lese på ammehjelpen og kontakte en ammehjelper for å få løst opp i problemene dersom du ønsker å amme (noe det høres ut som du ønsker). Og om du gir opp, så husk at det ikke er et nederlag, babyen må ha mat på ene eller andre måten. Du er uansett god som prøver å løse opp i problemet uansett hva løsningen blir.