Gi meg Praha tips?

ORIGINAL: *CL*

vært der 3 ganger og skal igjen om 2 uker:)

http://www.hotelametyst.com/ her skal vi bo:D

Har tidligere bodd på http://www.hotelelite.cz/en/ helt fantastisk.

Dra på zara hvis du liker den butikken. Spis masse god mat og drikk billig øl litt utenfor "hovedturistgatene". kjøp krystall.

St.vitus katedralen er nyyydelig. Den jødiske kirkegården er oppskrytt. Gå i golden lane oppe ved slotte og katedralen.
Dra til john lennon muren som ligger rett ved karlsbroen, skriv navnet ditt på veggen og ta kuuule bilder[;)] rett ved er også john lennon cafe som er helt nydelig.

http://no.wikipedia.org/wiki/John_Lennon-muren

2 av gangene jeg har vært der har noen forsøkt og ta lommeboken til noen i reisefølget, kjøp deg en sånn mini "rumpetaske" ha de på innsiden av klærne:)

Hvis noen stopper deg for og kontrollere pengene dine er det bare tull. Kommer det innpåslitne damer/jenter ikke prat med de, de tar ting fra deg.

Ellers nyyyyt byen.

Kunne fortsatt i evigheter, ELSKER byen:)

Skal du ta taxi avtal ALLTID pris før du setter deg inn, bestill gjerne gjennom hotellet.

Tusen takk for gode tips!![:)]
John Lennon muren skal heilt klart sees, og jammen skal eg kjøpe meg rumpetaske, hehe, trudde ALDRI eg kom til å gå med ei sånn![:D]
Men heller det enn å bli rundstjelt... Høyres ut som ein by med ganske masse kriminalitet, i form av svindel/tjuveri...[&:]

følger med på denne, skal til Praha selv i april/mai

ORIGINAL: Sunshine1983

Vi tok tog til Kutna Hora og besøkte beinkapellet! Det anbefales!! The sedlec ossuary.
Ellers anbefaler jeg denne reiseboka http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1665758&rom=MP

Det har eg lest om/sett bilder av!! Ser jo heilt sjukt ut.. Er det langt dit?
Er det andre ting å gjer i Kutna Hora enn å sjå på kapellet, mens ein først er der liksom?[:)]

det går veldig bra så lenge man tar noen forhåndsregler:):O)

Vi ble også spurt om å kjøpe narkotika opp til flere ganger.. men da var vi et stykke utenfor byen i et strøk som ikke var så veldig hyggelig.

ORIGINAL: *CL*

det går veldig bra så lenge man tar noen forhåndsregler:):O)

Vi ble også spurt om å kjøpe narkotika opp til flere ganger.. men da var vi et stykke utenfor byen i et strøk som ikke var så veldig hyggelig.

Ja, må passe meg eg som er vant til å by i ei bygd og ikkje i by trur eg[8D]
Og ja, har lest om det, i mesteparten av tilfellene var visst det lureri også, at dei berre stakk av med pengene dine... Mykje rart folk får seg til å gjer for å tjene til livets opphold ja..! [&:]

ORIGINAL: vetlemeg

Vi tok tog til Kutna Hora og besøkte beinkapellet! Det anbefales!! The sedlec ossuary.
Ellers anbefaler jeg denne reiseboka http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1665758&rom=MP

Er det andre ting å gjer i Kutna Hora enn å sjå på kapellet, mens ein først er der liksom?[:)]

Det er en liten plass. Tror det tar 1 time eller noe med tog. Husker ikke helt. Er vel 3 år siden jeg var der eller noe. Ikke så veldig mye å gjøre der. Men de har en og annen kirke der. Og noen spisesteder. Kan være det er blitt mer der siden vi var der. Var en veldig koselig plass uansett! Jeg huske igrunnen ikke så mye. Men er jo bare å google Kutna Hora så finner du jo info![:)]

Det er en liten plass. Tror det tar 1 time eller noe med tog. Husker ikke helt. Er vel 3 år siden jeg var der eller noe. Ikke så veldig mye å gjøre der. Men de har en og annen kirke der. Og noen spisesteder. Kan være det er blitt mer der siden vi var der. Var en veldig koselig plass uansett! Jeg huske igrunnen ikke så mye. Men er jo bare å google Kutna Hora så finner du jo info![:)]

Ok! [:)]
Sikkert enda billigere mat og drikke der enn inne i Praha da vil eg tru.. Skal visst være 1/3 av prisen om man reiser utenfor Praha?

Ok! [:)]
Sikkert enda billigere mat og drikke der enn inne i Praha da vil eg tru.. Skal visst være 1/3 av prisen om man reiser utenfor Praha?

Ja, det husker jeg at det var noe billigere!

[:)]

[:)]

ja, foresten, når det er snakk om narko og lommetyver [8D]

En av de som var sammen med oss mista lommeboka si med 2500 norske (altså, var tsjekkiske penger, men tilsvarende 2500 norske, som er ganske mye)
en annen ble møtt av ei vel innpåsliten ung dame i ei bakgate, og vi sa selvfølgelig at han måtte passe på kortholderen sin. dama sto leeenge å dreiv å fikla og hindra han i å gå, men kortholderen fant hun ikke [:D]

OG vi ble spurt om å kjøpe dop MIDT på torget i gamlebyen [8D]
kom 3 mørke menn litt spredt slik at de kunne spørre hver sin og bare "you wanna buy some weed??"
vi kikka bare rart på hverandre og tenkte "er det lov her det da?[8|]" siden de drev og spurte så åpenlyst liksom.

skulle du ha interesse av å kjøpe absinth så kjøp den med 35% thujon. det er den med høyest prosent.
da er det skikkelige saker.
vær obs når du kjøper alkohol på suvernirbutikkene, der er de ofte utgått på dato.
smak de "kringlene" (noe de baker rundt store stokker og strør sukker på). litt opp til hver enkelt om man liker dem.
de har veldig billig elektronikk, ift her i norge.. mp3 spillere, kamera, mobiler osv.
når man kjøper kamera så skriver de under på en garanti som gjelder i norge også ;)

jeg kjøpte meg et casio kamera der som koster 1300 her. UTEN tilbehør. der betalte jeg 600 inkl. minnebrikke på 2 gb og kameraveske [:)]

mye av butikkene på "gata" kan se litt jalla ut, men på kjøpesenteret er det RÅFINT!
de har veldig god mat på den indiske restauranten i øverste etasjen.

vi spiste også på en finere restaurant der, da det var julebord. fra denne restauranten kunne man se karlsbrua og de der "båtene"

OG en ting til. skal du kjøpe med deg røyk og alkohol hjem, kjøp det på tax freen i praha. VELDIG BILLIG!
jeg betalte ca 400 norske for en liter absolutt vodka, 2 kartonger marlboro og en gaveeske med forksjellig absinth og vodka.

de selger foresten alle mulig slags rare vodkaflasker der nede. du får kjøpt med kakerlakker, larver, cannabisfrø osv som ligger på bunnen av flaska [8D] det er på suvernirbutikkene da.

Besøk St.Vitus katedralen, ta en tur med en av kanalbåtene, hard rock kafe, New Yorker og ta deg en tur på markedet..Husker ikke helt hvor markedet lå, men det finner du alltids ut [:)] Der har de alt fra klær til pynt osv..

Og husk gode sko, og en plass å skjule pengene dine på [:)]

ORIGINAL: inamaria

En av de som var sammen med oss mista lommeboka si med 2500 norske (altså, var tsjekkiske penger, men tilsvarende 2500 norske, som er ganske mye)
en annen ble møtt av ei vel innpåsliten ung dame i ei bakgate, og vi sa selvfølgelig at han måtte passe på kortholderen sin. dama sto leeenge å dreiv å fikla og hindra han i å gå, men kortholderen fant hun ikke [:D]

kom 3 mørke menn litt spredt slik at de kunne spørre hver sin og bare "you wanna buy some weed??"
vi kikka bare rart på hverandre og tenkte "er det lov her det da?[8|]" siden de drev og spurte så åpenlyst liksom.

skulle du ha interesse av å kjøpe absinth så kjøp den med 35% thujon. det er den med høyest prosent.
vær obs når du kjøper alkohol på suvernirbutikkene, der er de ofte utgått på dato.
smak de "kringlene" (noe de baker rundt store stokker og strør sukker på). litt opp til hver enkelt om man liker dem.
de har veldig billig elektronikk, ift her i norge.. mp3 spillere, kamera, mobiler osv.
når man kjøper kamera så skriver de under på en garanti som gjelder i norge også ;)

jeg kjøpte meg et casio kamera der som koster 1300 her. UTEN tilbehør. der betalte jeg 600 inkl. minnebrikke på 2 gb og kameraveske [:)]

mye av butikkene på "gata" kan se litt jalla ut, men på kjøpesenteret er det RÅFINT!

vi spiste også på en finere restaurant der, da det var julebord. fra denne restauranten kunne man se karlsbrua og de der "båtene"

Såpass![:-]
Høyres litt halvskummelt ut men, hehe, eg får ha på meg svær hettegenser og hullete klær og sjå skikkelig badass ut, så kanskje eg skremmer dei vekk![:D][8D]

Trudde elektronikk var dyrere der eg! Hmm, jamen da lærte eg noko nytt[;)]
Testa du ut absinth da lr? Leser rundtom at absinth i desse dager berre er tull...?

OG en ting til. skal du kjøpe med deg røyk og alkohol hjem, kjøp det på tax freen i praha. VELDIG BILLIG!
jeg betalte ca 400 norske for en liter absolutt vodka, 2 kartonger marlboro og en gaveeske med forksjellig absinth og vodka.

de selger foresten alle mulig slags rare vodkaflasker der nede. du får kjøpt med kakerlakker, larver, cannabisfrø osv som ligger på bunnen av flaska [8D] det er på suvernirbutikkene da.

Så det er billigere på flyplassen i Praha enn i selve byen på ein vanlig spritbutikk der?
Mmmmm, namm, larve-vodka![:D]

Jeg tattoverte meg i Praha[:D]

Er superfornøyd[:D]

Du MÅ innom shopping gata iallefall!! [:D] Zara's barneavdeling falt i smak her! [:D]

Såpass![:-]
Høyres litt halvskummelt ut men, hehe, eg får ha på meg svær hettegenser og hullete klær og sjå skikkelig badass ut, så kanskje eg skremmer dei vekk![:D][8D]

Trudde elektronikk var dyrere der eg! Hmm, jamen da lærte eg noko nytt[;)]
Testa du ut absinth da lr? Leser rundtom at absinth i desse dager berre er tull...?

hehe, de var ikke så skumle egentlig (ikke etter litt alkohol[8D])

vi fant i allefall mye billig elektronikk [;)] de har feks. euronics på kjøpesenteret, der det var mye billig [:)]
vi har ikke drukket absinthen vi kjøpte med hjem da, den står til pynt, men det er faktisk det samme som før, greia er bare det at det der ryktet om at man hallusinerer kommer fra gammelt av, da de vanligvis drakk i store mengder OFTE, da hendte det faktisk. det kommer av thujonen, bedre kjent som virkestoffet i malurt [;)]

vi kjøpte også en vodkaflaske for morro skyld som det var frø i bunnen på. sto hemp seed på flaska og masse cannabistull. trodde liksom det var for morro skyld at det var sånne frø på bunnen og at de uansett måtte "dø" siden de lå i vodkaen, men etter å ha drukket halve flaska (som foresten smakte dritt) ble man jammen litt rar i huet, så resten av flaska står herved til pynt.. så gudene måtte vite hva greia med den var[8D]

foresten, ta med en vannpistol også når du først skal kle deg i hettegenser å skremme skumle menn da [8D]

Så det er billigere på flyplassen i Praha enn i selve byen på ein vanlig spritbutikk der?
Mmmmm, namm, larve-vodka![:D]

utrolig nok, ja. kjøpte 0.7 flaske med absolut på en daglivare butikk på kjøpesenteret som jeg betalte mer for enn hva jeg betalte for 1 liter på flyplassen.

en kartong røyk betalte jeg vel ca 100 kr for på flyplassen der, mens i praha tror jeg det var rundt 30 kr for en pakke

Vi var på kjærestetur i Praha i fjor. Reiste med Norwegian, og betalte 199 per pers per vei. Anbefaler å forhåndsbestille taxi over nettet, som har en fast pris. Veldig(!) mye svindel i drosjenæringa der nede. Vi forhåndsbestilte på en side med norsk tekst, og oppgav flightnummer og tidspunkt for landing. Det sto en engelsk-talende mann med pappskilt med navnet vårt på og venta på oss på flyplassen:) Kjørte en halvsliten kassebil, som ikke ligna på noen taxi, men han var trivelig, og vi kom trygt fram til hotellet til avtalt pris. (For resten av oppholdet: avtal pris for taxi-turer på forhånd, velg taxier fra de store firmaene, og husk å ha kontantet å betale med. Flere av drosjene vi tok, mottok ikke betaling med kort)

Bodde på Corinthia hotel Prague: http://www.expedia.no/pub/agent.dll?qscr=dspv&CCheck=1&&&nojs=1&htid=185418&rdct=1 , og var veldig fornøyd med hotellet. Kunne få frokosten levert på døra, og roomservicen hadde fine priser. Tre gode, men litt dyrere restauranter på hotellet. Hotellet ligger 50 meter fra T-banen, som tok et par minutter til sentrum.

Jeg er så kresen på mat, at det begrensa seg veldig ift. restauranter. Det gikk mye i mat jeg aldri kunne spist på de lokale restaurantene. Svineknoker osv. Vi endte flaut nok opp med å spise tre dager på Fridays, og prisene var så trivelige at vi fikk testa ut de fleste drinkene der også;)

Ift. shopping er det mest å spare på klær og sko. Elektronikk er stort sett alltid billigere i Norge, men det finnes selvfølgelig unntak. Vær obs på at evt. reklamasjon vil bli kronglete. Alkohol, tobakk og parfyme er så billig på tax-freen på flyplassen, at man knapt kan tro det. Betalte 40 kroner per flaske SKY-vodka, som koster 370(?) kr på polet i Norge. Gullsmedene hadde bare gult "jalla"-gull, og det var stort sett bare store, flashy smykker, så det var ikke noe for oss iallefall.

Anbefaler dere å ta trikken/bussen opp til slottet(?) på toppen litt sent på kvelden. Det gjorde vi, og det var utrolig romantisk. Da var det ingen andre der, og det var fantastisk vakkert i mørket med belyst bygning. Vi var på sex-museumet, og syns det var morsomt:P Obs! Be om å få kart i hotellresepsjonen, og be dem markere hvor hotellet er, og eventuelle interessepunkter for dere. (Karlsbroen, kjøpesenter, restauranter eller andre severdigheter)

Back
Topp