Gi meg Praha tips?

ORIGINAL: Skeivmage

Vi var på kjærestetur i Praha i fjor. Reiste med Norwegian, og betalte 199 per pers per vei. Anbefaler å forhåndsbestille taxi over nettet, som har en fast pris. Veldig(!) mye svindel i drosjenæringa der nede. Vi forhåndsbestilte på en side med norsk tekst, og oppgav flightnummer og tidspunkt for landing. Det sto en engelsk-talende mann med pappskilt med navnet vårt på og venta på oss på flyplassen:) Kjørte en halvsliten kassebil, som ikke ligna på noen taxi, men han var trivelig, og vi kom trygt fram til hotellet til avtalt pris. (For resten av oppholdet: avtal pris for taxi-turer på forhånd, velg taxier fra de store firmaene, og husk å ha kontantet å betale med. Flere av drosjene vi tok, mottok ikke betaling med kort)

Bodde på Corinthia hotel Prague: http://www.expedia.no/pub/agent.dll?qscr=dspv&CCheck=1&&&nojs=1&htid=185418&rdct=1 , og var veldig fornøyd med hotellet. Kunne få frokosten levert på døra, og roomservicen hadde fine priser. Tre gode, men litt dyrere restauranter på hotellet. Hotellet ligger 50 meter fra T-banen, som tok et par minutter til sentrum.

Jeg er så kresen på mat, at det begrensa seg veldig ift. restauranter. Det gikk mye i mat jeg aldri kunne spist på de lokale restaurantene. Svineknoker osv. Vi endte flaut nok opp med å spise tre dager på Fridays, og prisene var så trivelige at vi fikk testa ut de fleste drinkene der også;)

Ift. shopping er det mest å spare på klær og sko. Elektronikk er stort sett alltid billigere i Norge, men det finnes selvfølgelig unntak. Vær obs på at evt. reklamasjon vil bli kronglete. Alkohol, tobakk og parfyme er så billig på tax-freen på flyplassen, at man knapt kan tro det. Betalte 40 kroner per flaske SKY-vodka, som koster 370(?) kr på polet i Norge. Gullsmedene hadde bare gult "jalla"-gull, og det var stort sett bare store, flashy smykker, så det var ikke noe for oss iallefall.

Anbefaler dere å ta trikken/bussen opp til slottet(?) på toppen litt sent på kvelden. Det gjorde vi, og det var utrolig romantisk. Da var det ingen andre der, og det var fantastisk vakkert i mørket med belyst bygning. Vi var på sex-museumet, og syns det var morsomt:P Obs! Be om å få kart i hotellresepsjonen, og be dem markere hvor hotellet er, og eventuelle interessepunkter for dere. (Karlsbroen, kjøpesenter, restauranter eller andre severdigheter)

du må være den første som sier at klær er billig i praha.

de har jo stort sett merkeklær til tilsvarende priser som her hjemme jo..
feks. ei fornarina bukse der kosta 1100. akkurat samme pris som her hjemme.. h&m har også akkurat like priser.
marks&spencer eller hva den heter har litt billigere klær da..

du må være den første som sier at klær er billig i praha.

de har jo stort sett merkeklær til tilsvarende priser som her hjemme jo..
feks. ei fornarina bukse der kosta 1100. akkurat samme pris som her hjemme.. h&m har også akkurat like priser.
marks&spencer eller hva den heter har litt billigere klær da..

sign

ORIGINAL: lillemy2000

Jeg tattoverte meg i Praha[:D]

Er superfornøyd[:D]

Hvilken salong brukte du???[:)]

ORIGINAL: inamaria

ORIGINAL: vetlemeg

ORIGINAL: inamaria

ja, foresten, når det er snakk om narko og lommetyver [8D]

En av de som var sammen med oss mista lommeboka si med 2500 norske (altså, var tsjekkiske penger, men tilsvarende 2500 norske, som er ganske mye)
en annen ble møtt av ei vel innpåsliten ung dame i ei bakgate, og vi sa selvfølgelig at han måtte passe på kortholderen sin. dama sto leeenge å dreiv å fikla og hindra han i å gå, men kortholderen fant hun ikke [:D]

OG vi ble spurt om å kjøpe dop MIDT på torget i gamlebyen [8D]
kom 3 mørke menn litt spredt slik at de kunne spørre hver sin og bare "you wanna buy some weed??"
vi kikka bare rart på hverandre og tenkte "er det lov her det da?[8|]" siden de drev og spurte så åpenlyst liksom.

skulle du ha interesse av å kjøpe absinth så kjøp den med 35% thujon. det er den med høyest prosent.
da er det skikkelige saker.
vær obs når du kjøper alkohol på suvernirbutikkene, der er de ofte utgått på dato.
smak de "kringlene" (noe de baker rundt store stokker og strør sukker på). litt opp til hver enkelt om man liker dem.
de har veldig billig elektronikk, ift her i norge.. mp3 spillere, kamera, mobiler osv.
når man kjøper kamera så skriver de under på en garanti som gjelder i norge også ;)

jeg kjøpte meg et casio kamera der som koster 1300 her. UTEN tilbehør. der betalte jeg 600 inkl. minnebrikke på 2 gb og kameraveske [:)]

mye av butikkene på "gata" kan se litt jalla ut, men på kjøpesenteret er det RÅFINT!
de har veldig god mat på den indiske restauranten i øverste etasjen.

vi spiste også på en finere restaurant der, da det var julebord. fra denne restauranten kunne man se karlsbrua og de der "båtene"

Såpass![:-]
Høyres litt halvskummelt ut men, hehe, eg får ha på meg svær hettegenser og hullete klær og sjå skikkelig badass ut, så kanskje eg skremmer dei vekk![:D][8D]

Trudde elektronikk var dyrere der eg! Hmm, jamen da lærte eg noko nytt[;)]
Testa du ut absinth da lr? Leser rundtom at absinth i desse dager berre er tull...?

hehe, de var ikke så skumle egentlig (ikke etter litt alkohol[8D])

vi fant i allefall mye billig elektronikk [;)] de har feks. euronics på kjøpesenteret, der det var mye billig [:)]
vi har ikke drukket absinthen vi kjøpte med hjem da, den står til pynt, men det er faktisk det samme som før, greia er bare det at det der ryktet om at man hallusinerer kommer fra gammelt av, da de vanligvis drakk i store mengder OFTE, da hendte det faktisk. det kommer av thujonen, bedre kjent som virkestoffet i malurt [;)]

vi kjøpte også en vodkaflaske for morro skyld som det var frø i bunnen på. sto hemp seed på flaska og masse cannabistull. trodde liksom det var for morro skyld at det var sånne frø på bunnen og at de uansett måtte "dø" siden de lå i vodkaen, men etter å ha drukket halve flaska (som foresten smakte dritt) ble man jammen litt rar i huet, så resten av flaska står herved til pynt.. så gudene måtte vite hva greia med den var[8D]

foresten, ta med en vannpistol også når du først skal kle deg i hettegenser å skremme skumle menn da [8D]

Haha, uffda![8D]
Kan ikkje v@re sjølve vodkaen, evt. at d var dårlig brennevin da? hehe, uansett sprøe greier[8D][:D]

VANNpistol?? Neineinei, finner meg ein kompis der og kjøper ein ekte ein seff![8D]

[:)]

Spørs jo litt hva dere er ute etter, og hva slags interesser dere har..
Men borgen, torget med det astronomiske ur, Karlsbrua, Jøde-kirkegården i Josefov og gamlebyen er verdt å se [:)]

En restaurant vi liker godt er Apetìt, ligger litt utenfor torget i sentrum, men er bare å spørre seg frem [:)]

Markedet er vel verdt en tur, men pass på lommeboka! Og for all del, ikke si at du er norsk, da rundlurer de deg i forhold til pris [;)]

Gjør dere kjent med Metro-systemet, bare å knekke "koden", så kommer dere dere rundt på en veldig lettvin måte.

Spis litt utenfor midt i sentrum, så sparer dere masse penger! [:)]

Vi er mest fornøyd med hotell Corinthia, knallfint, god mat og hyggelig betjening.
Og sist, men ikke minst: Godt fottøy! [:)]

God tur!

Tusen takk for masse fine tips![:)]

ORIGINAL: .ChRiStInE.

70 km utenfor praha dette da, men bein kapellet i Forstaden til Kutna Hore, Sedlece[:)] 

Ja dit kunne eg tenke meg, har sett bilder derfra, ser jo heilt utrulig ut![:)]

70 km utenfor praha dette da, men bein kapellet i Forstaden til Kutna Hore, Sedlece[:)] 

Vi var der i sept 07[:)] Helt utrolig syns jeg. Kjempe stiligt alt de hadde bygd av skjeletter. feks disse

Vi var der i sept 07[:)] Helt utrolig syns jeg. Kjempe stiligt alt de hadde bygd av skjeletter. feks disse

Heilt ufattelig!! Utrulig spesielt altså!![:)]

Ja, det var kjempe stiligt. I gåavstand derfra er det en veldig fin katedral også å se på, men husker ikke i farten hva den heter.

Koselig liten by/landsby også å gå å trø i, gå på kafè eller drikke tjekkisk øl[:)]

Vi var i Praha mars2010..

vi spiste på Hard Rock ! Anbefales altså.. sinnsykt god mat og koster ikke så mye heller!!

vi var på et torturmuseum, men det er ikke akkurat  noe jeg vil anbefale altså, for det var ganske så teit. hehe

ellers så burde dere ta en tur på det gule markedet, det var en morsom opplevelse.!

Goooood tur !!

Ja, det var kjempe stiligt. I gåavstand derfra er det en veldig fin katedral også å se på, men husker ikke i farten hva den heter.

Koselig liten by/landsby også å gå å trø i, gå på kafè eller drikke tjekkisk øl[:)]

Høyres veldig intressant ut![:)]
Var det butikker der også? Altså, ikkje senter og sånn, men småbutikker[:)]

ORIGINAL: Candykikk

Vi var i Praha mars2010..

vi spiste på Hard Rock ! Anbefales altså.. sinnsykt god mat og koster ikke så mye heller!!

vi var på et torturmuseum, men det er ikke akkurat  noe jeg vil anbefale altså, for det var ganske så teit. hehe

ellers så burde dere ta en tur på det gule markedet, det var en morsom opplevelse.!

Goooood tur !!

Hard Rock har fleire anbefalt, så dit skal eg![:)]

Hvor og hva er det gule markedet?

Her er hjemmesiden til markedet -> http://www.holesovickatrznice.cz/en/home.html

der finner du info om hvordan man kommer seg dit også [;)]

Ellers så er New Yorker en flott butikk med klær til dame og herre.

bare gi beskjed om det er noe du lurer på [:)]

Det husker jeg ikke helt i farten for vi var bare på torget å satt litt på en kafe. Men du kan jo google på sedlece eller Kutna Hora så kommer det sikkert opp noe shopping greier. Men vi var innom en butikk hvertfall der de solgte sånne koselige håndlagede treleker. Husker jeg kjøpte en stor sånn uro/sprellemann ku[:)] Sånn du kan dra i en snor så flakser den med armene/beina.

Det husker jeg ikke helt i farten for vi var bare på torget å satt litt på en kafe. Men du kan jo google på sedlece eller Kutna Hora så kommer det sikkert opp noe shopping greier. Men vi var innom en butikk hvertfall der de solgte sånne koselige håndlagede treleker. Husker jeg kjøpte en stor sånn uro/sprellemann ku[:)] Sånn du kan dra i en snor så flakser den med armene/beina.

Lite info å finne om sjølve stedet igrunn...[&:]

Back
Topp