Gi blod/Blø for tronen

Ja tenker det er fint om vi kan hjelpe hverandre med det vi kan bidra med, så hjelper noen andre meg med noe jeg trenger...

Absolutt:) En god følelse å gi til noen som trenger det:) Og både melk og blod er jo ferskvare.
 
Var frem til første graviditet, men så ammet jeg til jeg ble gravid på nytt, så kanskje etter denne ammeperioden! Lyst til å bli melkedonor da, håper jeg får til det!
 
Jeg ga blod før jeg ble gravid, og gleder meg til karantenen er over så jeg kan fortsette med det :) Jeg samler Mummi-krusene, de har de hos blodbanken her.
 
Jeg er registrert blodgiver og har gitt to ganger :) Jeg har en ganske sjelden type, så føler på at, jeg burde gi :)

Dessverre blir jeg skikkelig dårlig av å gi, så har måttet legge det litt på hylla all den tid jeg har små barn, men når jeg får litt mer overskudd igjen og ikke er fullt så sliten så skal jeg begynne igjen :) Har et ønske om å bli beinmargsdonor også, men det ser ut som det kanskje bare blir med ønsket...
 
Jeg er blodgiver og det er null stress å kombinere med jobb og familie

Ja, ikke når jeg er gravid og en stund etter da så jeg hadde en lang pause som gravsi, ammende, prøver, gravid etc... Men etter tre unger og avsluttet melkedonor-runde med siste ble jeg blodgiver igjen.

3-4 ganger i året er jeg en tur på sykehuset, får fri fra jobb med velferdsperm tilsvarende om jeg skal til legen, og tar det med god samvittighet med ro resten av dagen og får med meg en premie. Jeg samler noen mumi-glass, her jeg bor er det ikke kopper, men mye annet rart en kan velge også da.
 
Jeg er registrert blodgiver og har gitt to ganger :) Jeg har en ganske sjelden type, så føler på at, jeg burde gi :)

Dessverre blir jeg skikkelig dårlig av å gi, så har måttet legge det litt på hylla all den tid jeg har små barn, men når jeg får litt mer overskudd igjen og ikke er fullt så sliten så skal jeg begynne igjen :) Har et ønske om å bli beinmargsdonor også, men det ser ut som det kanskje bare blir med ønsket...

Er spent på hvordan min kropp reagerer, for jeg blir lett svimmel og uvel.:( Håper jeg tåler det godt og at det går greit. Hvis ikke, ender jeg muligens opp med piercing i nesen igjen, det er noe jeg har lyst til og har hatt før. Men jeg ser først hvordan det å gi blod når den tid kommer:)

Den samvittigheten er nok typisk for oss kvinner, men egentlig bør vi heller se til mennene, for statistikken viser at det er menn som er dårligst til å gi blod. Men det er en annen diskusjon.
 
Jeg er ikke blodgiver. Ikke kan jeg bli det heller men er evigtakknemelig for de som gir. Har hatt behov for der selv 2 ganger i mitt liv å begge gangene i forbindelse med fødsel eller gravid relatert.
 
Er det noe fysiske undersøkelser for å gi blod? Eller kun det intervjuet?
Jeg kvinner meg opp til å bli blodgiver når karantenen etter fødsel er over.. men jeg sliter litt bare med tanken...
 
Så bra:)

Synes det er så flott at dere gjør det:)

Jeg kan ikke gi blod pga problemer med jernmangel.
 
Er det noe fysiske undersøkelser for å gi blod? Eller kun det intervjuet?
Jeg kvinner meg opp til å bli blodgiver når karantenen etter fødsel er over.. men jeg sliter litt bare med tanken...

Det er naturlig nok en... Blodprøve. Dvs, de tar en prøve av noe av det blodet du gir og den undersøkes før blodet godkjennes. Det gjøres alltid, men de sjekker litt ekstra om jernlager og blodprosent første gang. Ofte vil de ta blodprosenten før tapping første gang.
 
I morgen, 22. mars, er det et arrangement i Oslo "Blø for tronen" (kongeriket Norge) der Game of Throne-fans i samarbeid med Røde kors kan melde interesse for å gi blod.

Selv er ikke interessen så stor for GoT, men jeg har lyst til å gi blod. Det er jo ikke alle som kan gi blod selv om de kanskje gjerne ønsker det.

Først kunne jeg ikke pga at jeg hadde hatt piercing, og nylig tatt den ut, og det er en viss karantenetid. Så ble jeg gravid, så ammet jeg. Så ble jeg gravid igjen, og ammer. Har en plan om å melde meg som blodgiver etter ammeslutt. Kanskje gi blodplater også, men tror det blir litt ambisiøst.

Har du vært blodgiver, er du eller vil bli det senere? Hvordan er det å kombinere jobb/familieliv/blodgivning?:)
Så vidt jeg vet har en også rett på 1 time eller noe sånt fri fra jobb i forbindelse med blodgivning
 
Får du premier alle plasser du gir blod?

Er ulik praksis på ulike blodbanker om hva du får og hvor ofte. Men tror alle gir gaver. Der jeg jobber får man hver gang. Og eneste som har logo på seg er sekker, toalettvesker og sånne ting. Alt glass, kniver, termoser, nødlader har hos oss ikke logo. Man kan feks få ett stort vinglass fra Hadeland, eller feks to ølglass (er 2 i en pakke) eller 6 pk med iitali glass, også har vi masse Mummikopper. Mye fint man kan få :)
 
Så vidt jeg vet har en også rett på 1 time eller noe sånt fri fra jobb i forbindelse med blodgivning

Dette stemmer ikke. Mange arbeidsgivere gir lønnet fri men man har ikke krav på det. Dessverre. Mange som ikke vil gi blod fordi mange blodbanker bare har åpent på dagtid og de får ikke fri fra jobb til å dra. Og da er det lettere å ikke gi blod enn å måtte ta seg ulønna permisjon 4 ganger i året.
 
Jeg gir blod så ofte jeg kan. Reiser ned til Egypt årlig så er også i karantene årlig så er ofte maks 2 ganger i året jeg kan gi.

Har ingen problem etter å ha donert, kan jobbe og trene på kvelden osv
 
Dette stemmer ikke. Mange arbeidsgivere gir lønnet fri men man har ikke krav på det. Dessverre. Mange som ikke vil gi blod fordi mange blodbanker bare har åpent på dagtid og de får ikke fri fra jobb til å dra. Og da er det lettere å ikke gi blod enn å måtte ta seg ulønna permisjon 4 ganger i året.

Veldig synd at det skal være slik! Mener jeg har lest noe tidligere om at de jobber for å utvide åpningstidene i blodbanken, men er ikke alle steder det er like lett å få gjennomslag for det.
 
Er ulik praksis på ulike blodbanker om hva du får og hvor ofte. Men tror alle gir gaver. Der jeg jobber får man hver gang. Og eneste som har logo på seg er sekker, toalettvesker og sånne ting. Alt glass, kniver, termoser, nødlader har hos oss ikke logo. Man kan feks få ett stort vinglass fra Hadeland, eller feks to ølglass (er 2 i en pakke) eller 6 pk med iitali glass, også har vi masse Mummikopper. Mye fint man kan få :)

Hvor jobber du henne? Her hørtes det fint å gi blod..., prøvde å søke på sykehuset i Stavanger men stod ikke noe om gaver, tenker det kan jo motivere om du vil gi;)
 
Var frem til første graviditet, men så ammet jeg til jeg ble gravid på nytt, så kanskje etter denne ammeperioden! Lyst til å bli melkedonor da, håper jeg får til det!

Prøv så kan du kutte om det ikke går, har donert melk i 1,5 mnd nå:)
 
Back
Topp