GBS i urinen-fødsel

Hvis vannet går før fødselen starter må man rett på sykehuset. Men ellers har jeg ikke hørt noe spesielt om det :)
Ja dette fikk jeg også beskjed om. Også fikk jeg høre at vi skulle ha AB i aktiv fødsel før pressriene startet om ikke vannet hadde gått først.. Så tenker å ringe så snart jeg skjønner det er rier og hører med de..

Har også fått beskjed om at man skal ha antibiotika når man er i aktiv fødsel... Men har dere også fått AB kur når det ble oppdaget? Jeg startet på en kur på en uke i dag....

Har også fått beskjed om at man skal ha antibiotika når man er i aktiv fødsel... Men har dere også fått AB kur når det ble oppdaget? Jeg startet på en kur på en uke i dag....
Jeg fikk antibiotika. For tja 4 mnd siden eller noe.. og ingen spor av gbs i urin, så jeg skal nå kun ha antibiotika dersom det blir fødsel med langvarig vannavgang.

Var hos legen i dag (byttet fastlege) og fortalte om GBS'en. Jeg fikk påvist GBS i slutten av januar. Etter dette har tre urinprøver blitt sendt til dyrkning, og der har det ikke vært noe spor av GBS i det hele tatt. Hun mente da at hvis det vedvarte (altså null GBS) frem mot fødsel, så trengte jeg ikke antibiotika intravenøst under fødsel. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro nå, for jeg mener å ha lest at jeg skal ha antibiotika intravenøst uansett når GBS er funnet i urinen :)

Var hos legen i dag (byttet fastlege) og fortalte om GBS'en. Jeg fikk påvist GBS i slutten av januar. Etter dette har tre urinprøver blitt sendt til dyrkning, og der har det ikke vært noe spor av GBS i det hele tatt. Hun mente da at hvis det vedvarte (altså null GBS) frem mot fødsel, så trengte jeg ikke antibiotika intravenøst under fødsel. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro nå, for jeg mener å ha lest at jeg skal ha antibiotika intravenøst uansett når GBS er funnet i urinen :)

Men det kan sikkert gynekologene på føden avgjøre bedre enn fastlege :)

Følges dere opp med urinprøver som sendes til dyrkning ved kontroller nå da, eller?

Var sykehuset som bestemte det for meg.. De ville uansett ikke ta noen sjanser..

Jeg fikk påvist GBS i urin før jul, fikk ingen antibiotikakur eller info da. Har riktignok gått på antibiotika i en uke pga uvi på nyåret, og den brukes også visstnok mot gbs. Har levert to urinprøver etter dette, den første hadde utslag av leukocytter så ble sendt til dyrkning, men der tror jeg ikke de fant noen bakterier. Siste kontroll hos jordmor var det ingenting i urinen. Men jordmor leste brevet fra legen på 32-ukers kontrollen og sa jeg skulle få antibiotika under fødsel.

Føler jeg har fått null info, så kommer vel til å ringe føden med en gang jeg mistenker ting er i gang for å høre hva de sier.

På brevet jeg fikk fra sykehuset står det "ev. få antibiotika under fødsel". Problemet er at jeg har hatt styrtfødsl tidligere, rakk ikke mer enn å få av klærne før pressriene kom.

Jeg fikk påvist GBS i urin før jul, fikk ingen antibiotikakur eller info da. Har riktignok gått på antibiotika i en uke pga uvi på nyåret, og den brukes også visstnok mot gbs. Har levert to urinprøver etter dette, den første hadde utslag av leukocytter så ble sendt til dyrkning, men der tror jeg ikke de fant noen bakterier. Siste kontroll hos jordmor var det ingenting i urinen. Men jordmor leste brevet fra legen på 32-ukers kontrollen og sa jeg skulle få antibiotika under fødsel.

Føler jeg har fått null info, så kommer vel til å ringe føden med en gang jeg mistenker ting er i gang for å høre hva de sier.

Føler ikke jeg fikk så veldig mye info jeg heller... En kort telefonsamtale fra føden og det var det... Men nå skal jeg til kontroll både neste uke og uka etterpå til jordmor siden de også fant proteiner i urinen siste prøve... Skal følge opp i forhold til blodtrykk... Tenker jeg får spørre litt da. Mange spørsmål som dukker opp når man har fått tenkt deg om litt...

På brevet jeg fikk fra sykehuset står det "ev. få antibiotika under fødsel". Problemet er at jeg har hatt styrtfødsl tidligere, rakk ikke mer enn å få av klærne før pressriene kom.

Men ringte du føden å snakka med de eller? Angående hva du skal gjøre?

Føler ikke jeg fikk så veldig mye info jeg heller... En kort telefonsamtale fra føden og det var det... Men nå skal jeg til kontroll både neste uke og uka etterpå til jordmor siden de også fant proteiner i urinen siste prøve... Skal følge opp i forhold til blodtrykk... Tenker jeg får spørre litt da. Mange spørsmål som dukker opp når man har fått tenkt deg om

Skal på 36-ukers kontroll på mandag tror jeg det var, så får høre med jm om det da. Problemet er at hun ikke jobber på føden, så merker hun ikke henger helt med når det kommer til rutiner der..
Men men, det ordner seg jo uansett. Og vi får bare være glad for at de er obs på det til oss, og at de evt følger litt ekstra med på lille etter fødselen :)

Skal på 36-ukers kontroll på mandag tror jeg det var, så får høre med jm om det da. Problemet er at hun ikke jobber på føden, så merker hun ikke henger helt med når det kommer til rutiner der..
Men men, det ordner seg jo uansett. Og vi får bare være glad for at de er obs på det til oss, og at de evt følger litt ekstra med på lille etter fødselen :)

Der er jeg heldig for min jordmor jobber også på føden... Håper jeg er så heldig at hun er på jobb når vi kommer inn, men skal vel litt til...

Men det står jo i helsekortet og da er de jo obs på det på føden og det blir nok ivaretatt :)

Men det kan sikkert gynekologene på føden avgjøre bedre enn fastlege :)

Følges dere opp med urinprøver som sendes til dyrkning ved kontroller nå da, eller?
De to første gangene pga GBS'en. Men jeg tror ikke vi trenger det, det var mer jeg som gjerne ville at de skulle sjekke det, fordi jeg var engstelig for det. Hadde lest at det kunne føre til tidlig fødsel, og da ville jeg vite at jeg hvertfall var "ren" nå før fødsel.

Jeg fikk gbs jeg og. Stresset mye selv men det er ikke noe å være bekymret over. Fikk antibiotika under fødselen og lilles temperatur ble kjekket tre dager.

Dere som vet, jeg har lyst til å føde i badekar.. Men kan vel ikke det når vi har gbs i urinen og skal ha AB eller? :(

Dere som vet, jeg har lyst til å føde i badekar.. Men kan vel ikke det når vi har gbs i urinen og skal ha AB eller? :(

Jordmor trodde ikke det gikk når jeg spurte, men hun mente at badekaret kanskje kunne brukes i startfasen om ikke under selve fødselen.
Håper hvertfall det, synes badekar er så god lindring mot smerter.

Jordmor trodde ikke det gikk når jeg spurte, men hun mente at badekaret kanskje kunne brukes i startfasen om ikke under selve fødselen.
Håper hvertfall det, synes badekar er så god lindring mot smerter.

Men man skal ha AB fra man et i aktiv fødsel... Er ikke det fra ca 4 cm? Her kan man uansett ikke føde i vann, men hadde håpet å kunne bruke badekar litt som smertelindring....

Men man skal ha AB fra man et i aktiv fødsel... Er ikke det fra ca 4 cm? Her kan man uansett ikke føde i vann, men hadde håpet å kunne bruke badekar litt som smertelindring....

Ja, det kan godt være. Min jordmor har ikke så god oversikt over rutinene på sykehuset :p Men skal vi få AB kontinuerlig da? Spurte på føden når jeg var der på sjekk om jeg måtte komme inn asap når ting var i gang, og da sa hun noe om aktiv fødsel ja. Men glemte å spørre om vi skal være kobla på hele tiden..

Men jeg tror ikke jeg har gbs for øyeblikket heller da, da de to siste urinprøvene mine ikke har hatt utslag på noe..

Ja, det kan godt være. Min jordmor har ikke så god oversikt over rutinene på sykehuset :p Men skal vi få AB kontinuerlig da? Spurte på føden når jeg var der på sjekk om jeg måtte komme inn asap når ting var i gang, og da sa hun noe om aktiv fødsel ja. Men glemte å spørre om vi skal være kobla på hele tiden..

Men jeg tror ikke jeg har gbs for øyeblikket heller da, da de to siste urinprøvene mine ikke har hatt utslag på noe..

Jeg vet ikke... Fikk bare beskjed om å ta kontakt når fødselen var igang og at jeg skulle ha AB fra jeg var i aktiv fødsel, altså fra 4 cm åpning.... Har jordmortime på mandag så håper å få litt mer informasjon da... Fikk bare en kort beskjed fra gynekologen på føden da det ble oppdaget og beskjed om å starte på AB kur... Siste dagen i dag så håper det er borte, men tror egentlig man kanskje skal ha det intravenøst likevel under fødsel da... Usikker...

Back
Topp