GBS i urinen-fødsel

HelHaf

Forelsket i forumet
Ja, da har de omsider funnet spor av GBS (gruppe B streptokokker) i urinen min også.. Fant ut at jeg hadde det i skjeden i uke 17...
Blitt bestemt at jeg må ha antibiotika under fødsel..

Noen med erfaringer? :) er det stor fare for smitte til lillegutt selvom antibiotika under fødselen?

Har ingen erfaring, men lurer på det samme. Skal ta nye prøver i uke 37 for å se hvordan det ligger an.

Har selv fått dette påvist :( er i uke 35 + 5.. Legen min sa det ikke var farlig så lenge man får medisin(antibiotika intavenøst) under fødsel :-) Har søkt litt på nettet om dette men tilstanden er veldig sjelden så tror ikke det er mye å bekymre seg over :-)

Fikk det påvist ved juletider, legen har ikke sagt noe om det - bare sendte et brev. Viste det til jordmor på 32-ukers kontroll nå og hun skreiv det på helsekortet mitt. Hun sa ikke noe mer enn at jeg skulle få antibiotika under fødsel, og det virka som om hun synes det var veldig uproblematisk.

Jeg fikk det påvist etter første fødsel... Og skulle visst hatt antibiotika under fødselen!

Hos meg fulgte de med på allmenntilstanden hennes, og jeg målte temperaturen hennes 5-6ganger om dagen mener jeg - i tre dager. Hun fikk det ikke :)

Ok så det er muligens uproblematisk da så lenge jeg får AB.. Håper alt går bra da!
Men hvor tidlig må jeg inn? Måtte ha det innabords før trykkingen mente de. Men skal det "virke" litt først liksom?

Fikk det selv påvist, jordmor stresset ikke med det. Men det som er greit er at dersom riene skulle starte og du reiser på sykehuset, så kan de ikke sende deg hjem. Du har rett til å komme til tidlig.

Fikk dette påvist tidlig i svangerskapet og har hatt det hele veien. Det er forholdsvis uproblematisk siden man får AB under fødsel. Sjansen er liten for at barnet blir smittet, og barnet blir jo fulgt med etter fødsel også, for å se om han/hun er unormalt slapp. Merkes det tidlig behandler de barnet og det går stort sett veldig bra :)

Vad er symptomer på det?
Kan eg spør fick dere påvist det visa urin prøve blev send på dyrk eller ?

Vad er symptomer på det?
Kan eg spør fick dere påvist det visa urin prøve blev send på dyrk eller ?

Jeg hadde utslag på Leukocytter (2+ tror jeg), og da blir den automatisk sendt til sykehuset for dyrking.
Vet ikke om det er symptomer på gbs eller bare graviditet, men har veldig mye utflod. Gikk på antibiotika for ikke så lenge siden grunnet en uvi, samme som mange bruker mot gbs tror jeg, og da hadde jeg en periode etterpå uten noe utflod i det hele tatt. Men tok ikke mange ukene før utfloden var tilbake, så tenker det kan være et gbs-symptom, siden den visstnok kommer kjapt tilbake etter antibiotikakur.

Fikk dette påvist tidlig i svangerskapet og har hatt det hele veien. Det er forholdsvis uproblematisk siden man får AB under fødsel. Sjansen er liten for at barnet blir smittet, og barnet blir jo fulgt med etter fødsel også, for å se om han/hun er unormalt slapp. Merkes det tidlig behandler de barnet og det går stort sett veldig bra :)

Bra med oppfølging etter fødsel og:) Men betyr det at man havner på barsel og ikke på hotellet?

Fikk akkurat telefon fra føden om at jeg har fått påvist det samme... Legen var ikke særlig bekymret og mente jeg ikke måtte miste nattesøvnen over dette, men jeg gikk jo selvfølgelig rett inn på Google og bekymringene kommer jo snikende :( fikk beskjed om å starte på en antibiotikakur med en gang nå og så skal jeg ha antibiotika så fort jeg er i aktiv fødsel...

Skjønner at du blir litt urolig, det var jeg også i starten da jeg fikk beskjeden, men det er ikke noe å engste seg over :) Var på sykehuset her om dagen og jordmor beroliget meg såå mye! Hun sa at det var temmelig vanlig med GBS og at det så og si aldri var noe som helst problem. Antibiotikaen vi får under fødsel sørger nesten bestandig for at barnet blir smittefritt :)

Skjønner at du blir litt urolig, det var jeg også i starten da jeg fikk beskjeden, men det er ikke noe å engste seg over :) Var på sykehuset her om dagen og jordmor beroliget meg såå mye! Hun sa at det var temmelig vanlig med GBS og at det så og si aldri var noe som helst problem. Antibiotikaen vi får under fødsel sørger nesten bestandig for at barnet blir smittefritt :)

Ja, han legen jeg snakket med var også veldig bestemt på at jeg ikke trengte å uroe meg og at det nok ikke var noen fare for lille :) men så blir man jo så urolig likevel når det er noe :p disse små får jo tak på deg allerede de første ukene... :)

Men siden vi skal få antibiotika under fødsel, er det sånn at vi må inn på føden ganske kjapt eller? Noen som har fått info om dette? :)

Jeg lurer også på når man skal inn! Min lege sa at bakterien kunne spre seg til barnet når vannet går. Da tenker jeg: "OK, men hva om vannet går hjemme før riene kommer". Stresser litt med dette :-/

Hvis vannet går før fødselen starter må man rett på sykehuset. Men ellers har jeg ikke hørt noe spesielt om det :)

Back
Topp