GBS - Gruppe B streptokokker

Hufserufsa

Flørter med forumet
Hei!
Jeg hadde GBS med MASSE symptomer i forrige svangerskap med bla tre innleggelser med premature rier, tidlig vannavgang og etter tre tette ab-kurer endelig symptomfri.

Nå lurer jeg på om andre har opplevd å ha GBS i første, for så å slippe unna i andre svangerskapet?

Hva kan streptokopper gjøre? Jeg husker jeg tok en undersøkelse for mange år siden.. For å se om jeg hadde soppinfeksjon eller noe. Så fikk jeg svar at jeg hadde streptokokker i underlivet, men at det var mange som bare hadde det. Uten at det gjorde utslag. Hørt det kan være farlig når en skal føde? Jeg må nevne dette for legen.

GBS - gruppe B streptokokker kan føre til senabort, tidlig vannavgang, myyye kynnere og premature rier pluss infeksjon hos baby etter fødsel, fra kun timer til uker etterpå. Mest alvorlige er hjernehinnebetennelse. Har man påvist GBS skal man ha intravenøs antibiotika under fødsel, og som jeg som hadde mye plager måtte gå på jevnlige ab kurer gjennom svangerskapet. Det her heftige greier rett og slett

Er rett som hufserufsa sier

Eg har hatt det begge mine svangerskap
Rekner med å ha det nå med
Hadde ks på andre svangerskap pga turte ikke føde normalt

Hjelpes. Okei. Da må jeg huske å spørre legen om dette når jeg er der i uke 8!

Det er heldigvis bare noen få prosent som har symptomer, og bare noen få av de igjen som får syke barn, men greit å være obs om man får mye kynnere etc. Da tar jeg prøve i morrå jeg i hvertfall, og diskuterer det med JM også i morrå.

Så det er bare hvis en har symtomer på det at det er farlig? Jeg fikk bare beskjed om at det var noe der, men har ikke hatt tegn eller symtomer på det. Kommer uansett til å nevne det for legen :)

Back
Topp