Gaver, hvem får?

Tigerbaby

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Himmelbarn
Oktoberlykke 2019
Novemberbarna 19
Er stor forskjell på hvem dere kjøper og ikke kjøper gaver til?


I vår familie er det jo ungene som står i fokus, så er ikke alle voksne som får gaver. Vi kjøper noe koselig, gjerne spiselig til de voksne som har alt, også bruker vi litt tid og energi (og ikke glem penger!!) på ungene istedenfor. Hvordan gjør dere det?

Har dere kanskje noen som konsekvent ikke ønsker seg gaver? I år har vi noen i familien som har gitt klar beskjed om at de ikke skal ha gaver fordi de tar seg en sydentur istedenfor å feire jul :hilarious:
 
Vi er ikke så mange, så alle får.

Min mor, og samboeren hennes.
Min eldre bror.
Min yngre bror, hans kone og min nevø.
Min mormor.

Hans mor.
Hans søster med ektemann.
Hans bror.

Og så gir vi til hverandre, og våre egne unger.

Jeg kjøper gave til eksmannen min fra våre felles barn.
 
Jeg og søsteren min ble enige om å ikke kjøpe til hverandre, kun til ungene. Min bror har ikke barn, så jeg kjøper til han og han kjøper kun til ungene :) ellers får alle :)
 
Vi gir til alle i familien, søsken med partner, tante og onkel barn, foreldre og besteforeldre og noen fadderbarn som er barn av venner.

Legger mest penger, tid og energi i gavene til barna, så blir det ofte litt mer «forbruksvarer» til de voksene. Feks en god vin, god kaffe og konfekt, matoljer, krydder etc:)
 
Kjøper til alle. Er ikke så mange vi heller..
Kjøper til egne barn
(Mine) Søsken, nevøerr, foreldre får gave.
Besteforeldre/onkler/tanter får en juleblomst og noe fra oldebarna.
Mannen vil ikke ha, så kjøper noe begge/hele familien har glede/nytte av og pakker inn.
 
Her får kun mamma og pappa ,bestemor og alle de 14 tantebarna :)
 
På min side gis det til mine foreldre, mine søsken og deres partnere og mine tantebarn.
På samboerns side gis det til hans foreldre, bror, hans besteforeldre, hans tanter, onkler og søskenbarn. Uff, alt for mange på hans side.. snakker jo knapt med hans tanter/onkler og søskenbarn og..
 
På min side gis det til mine foreldre, mine søsken og deres partnere og mine tantebarn.
På samboerns side gis det til hans foreldre, bror, hans besteforeldre, hans tanter, onkler og søskenbarn. Uff, alt for mange på hans side.. snakker jo knapt med hans tanter/onkler og søskenbarn og..

Er ikke ofte jeg hører noen som også gir til tanter, onkler og søskenbarn. Har han mange tanter, onkler og søskenbarn da?:)

Hos oss hadde det ikke vært mulig. Bare med vår « kjernefamilie» blir det 21 gaver å handle (og da kjøper vi til parene bare en felles gave)

Vi har store familier og bare i søskenbarn er det 21 stk på min side. Mistet all kontakt med søskenbarn og de fleste tanter og onkler også etter vi ble så mange og så voksene. På ett tidspunkt ble det ikke mulig å ha familieselskap lenger når vi ble så mange og da har man liksom ikke så mye kontakt lenger:yuck:
 
Jeg kjøper til tantebarn, men ikke «bonustantebarn». Også kjøper jeg til mamma og pappa og samboer. Tenkte faktisk å foreslå at vi dropper å kjøpe til hverandre fra nå av. Samboer kjøper gaver til alle i familien sin. Tullete spør du meg.
 
Er ikke ofte jeg hører noen som også gir til tanter, onkler og søskenbarn. Har han mange tanter, onkler og søskenbarn da?:)

Hos oss hadde det ikke vært mulig. Bare med vår « kjernefamilie» blir det 21 gaver å handle (og da kjøper vi til parene bare en felles gave)

Vi har store familier og bare i søskenbarn er det 21 stk på min side. Mistet all kontakt med søskenbarn og de fleste tanter og onkler også etter vi ble så mange og så voksene. På ett tidspunkt ble det ikke mulig å ha familieselskap lenger når vi ble så mange og da har man liksom ikke så mye kontakt lenger:yuck:

På min side, der vi bare gir til de nærmeste (som jeg vil kalle kjernen) er 13 stk. Fordi jeg har 3 søsken, og hver av de har sine familier. Mens han har bare 1 bror, som ikke er i forhold med noen enda. så hvis vi skulle gitt til de i familien hans som er nærmest, så blir det foreldra, bror, besteforeldre. Altså 6 stk. Men så er det tante, onkel, søskenbarn, onkel, søskenbarn, søskenbarn, også ENE BARNET TIL SØSKENBARNET! Men det er alle som er i hans familie og. Hvis jeg skulle gitt gave til alle i familien min som er tante/onkel, søskenbarn, barn til søskenbarn osv. så hadde det vært ca 32 mener jeg. Kunne aldri gitt gave til alle dem, men han har ikke nærmere forhold med sine tanter/onkler osv, enn det jeg har med alle mine, har jo ca null kontakt.. Det er bare det at alle på hans side bor i samme by og alle er nære hverandre der og møtes i alle sammenkomster, men de bryr seg lite om oss og våre interesser. Så hadde det ikke vært for at vi hadde møttes når det er bursdag og slikt hos foreldra hans, og julemiddager, så hadde vi aldri møtt dem. Så jeg sier hvert år, "kan vi ikke slutte å veksle gave med dem?", men svaret er "må gi, er bare sånn"..
 
På min side, der vi bare gir til de nærmeste (som jeg vil kalle kjernen) er 13 stk. Fordi jeg har 3 søsken, og hver av de har sine familier. Mens han har bare 1 bror, som ikke er i forhold med noen enda. så hvis vi skulle gitt til de i familien hans som er nærmest, så blir det foreldra, bror, besteforeldre. Altså 6 stk. Men så er det tante, onkel, søskenbarn, onkel, søskenbarn, søskenbarn, også ENE BARNET TIL SØSKENBARNET! Men det er alle som er i hans familie og. Hvis jeg skulle gitt gave til alle i familien min som er tante/onkel, søskenbarn, barn til søskenbarn osv. så hadde det vært ca 32 mener jeg. Kunne aldri gitt gave til alle dem, men han har ikke nærmere forhold med sine tanter/onkler osv, enn det jeg har med alle mine, har jo ca null kontakt.. Det er bare det at alle på hans side bor i samme by og alle er nære hverandre der og møtes i alle sammenkomster, men de bryr seg lite om oss og våre interesser. Så hadde det ikke vært for at vi hadde møttes når det er bursdag og slikt hos foreldra hans, og julemiddager, så hadde vi aldri møtt dem. Så jeg sier hvert år, "kan vi ikke slutte å veksle gave med dem?", men svaret er "må gi, er bare sånn"..


Huff, forstår godt at det er et lite dilemma. Man føler jo at de mest naturlige å bytte julegaver med er de man har daglige relasjoner til:)
 
Jeg handler inn gaver til:
Min mor og stefar, pappa, bror og kona, stesøster, 2 nevøer, 2 barn, 2 venninner, datteren hennes og hennes to søsken, 2 barn eV ei venninne, farmoren til eldste og mannen hennes, min bestemor.

Så kjøper eldste til sin far, samboeren hans og demmes barn.
 
Vi gir til de vi har nær relasjon til. Det er da foreldre, søsken, nevøer (har ingen nieser enda), en tante, en onkel og et søskenbarn som er ei veldig god venninne. Ja, og et annet søskenbarn av meg som er bare et barn enda, fordi det er gøy. :p

Jeg elsker å gi gaver. :D Blir endel siden jeg har mange søsken samt skilte foreldre, men er få på mannens side da. Vi er litt gærne i min familie da, og bruker mye tid på dette med gaver - rett og slett fordi vi er veldig glad i "hysteriet" :D
 
Vi gir til:
ungene
hverandre
foreldre
brødre
farmor til mannen
noen få venninner
 
I vår familie er det nesten bare voksne :) Jeg er glad i å gi presanger, og er helt uenig i at voksne ikke skal ha presanger (kall meg gjerne barnslig:p). For meg er det viktig å glede alle, innenfor budsjettet såklart.

I år kjøper jeg til:
- Mannen
- Mamma
- Pappa
- Søsken
- Tante m/familie (de får en felles)

Mannen min har i utgangspunktet ansvar for hans side av familien, men det ender jo ofte opp med at jeg hjelper litt til :)

Resten av familien har vi julebesøk med, og ser svært sjeldent. Derfor blir julebesøket "gaven" til hverandre :)
 
Jeg kjøper til tantebarn, men ikke «bonustantebarn». Også kjøper jeg til mamma og pappa og samboer. Tenkte faktisk å foreslå at vi dropper å kjøpe til hverandre fra nå av. Samboer kjøper gaver til alle i familien sin. Tullete spør du meg.
Hvorfor ikke bonus tantebarn ?
 
Hvorfor ikke bonus tantebarn ?
De er voksne nå. Har aldri likt å kjøpe gaver til de da de er to utakknemlige personer. Når jeg pleide å kjøpe gaver til de, så lot de pakka bare ligge der, åpnet når de gadd, også gikk de bare.
 
De er voksne nå. Har aldri likt å kjøpe gaver til de da de er to utakknemlige personer. Når jeg pleide å kjøpe gaver til de, så lot de pakka bare ligge der, åpnet når de gadd, også gikk de bare.
Aaa forståelig da!
 
Back
Topp