Gave til storesøsken

Tigerlilje

Forumet er livet
Himmelbarn
Aprillykke 2017
Oktoberlykke2020❤
Jeg husker vi hadde en tråd om det tidligere, men fant den ikke igjen nå. Har noen forslag til hva typiske gaver til storesøsken fra babyen kan være? :) Hva har dere eventuelt kjøpt og hvor gammel er søskenet?

Her får storebror på snart 4 noen biler han har ønsket seg lenge. :) Ikke de billigste bilene derfor har vi funnet ut at han kunne få de fra lillebror når han kommer,samt at besteforeldrene har ordnet noe selv jeg ikke vet hva er:hilarious:

Plana er at mannen skal ta med seg mini på 3 innom lekebutikken når de kommer for å hente meg og mikro på sykehuset. Så tipper det blir noe som hører til Schleich-bondegården hennes. Det er favorittleken for tida :happy:

Her har vi kjøpt frost puslespill på deling til barna.

I tillegg har de hver sin gavepose med aktivitetshefte, tegnebok, farger, kinder sjokolade, fox godteri, huba buba tyggis og en kjærlighet.

8 år, 6 år og 4 år

Sikkert et rart spørsmål, men hvorfor skal storesøskene få gave? De har jo fått et søsken :hilarious:

her er planen at pappaen og nybakte storesøster skal til lekebutikken og kjøpe noe til babyen (kosebamse eller baby leke) som ho kan gi til babyen når vi blir hentet på sykehuset... Kanskje jeg bare er super naiv...
Tror storesøster kommer til å få litt småting når besteforeldre osv kommer på besøk evt har vi litt kindersjokolade på lur om det blir krisestemning (det får ho skjeldent så det er stas) Ho er forøvrig 3 år:happy:

Sikkert et rart spørsmål, men hvorfor skal storesøskene få gave? De har jo fått et søsken :hilarious:

her er planen at pappaen og nybakte storesøster skal til lekebutikken og kjøpe noe til babyen (kosebamse eller baby leke) som ho kan gi til babyen når vi blir hentet på sykehuset... Kanskje jeg bare er super naiv...
Tror storesøster kommer til å få litt småting når besteforeldre osv kommer på besøk evt har vi litt kindersjokolade på lur om det blir krisestemning (det får ho skjeldent så det er stas) Ho er forøvrig 3 år:happy:
Jeg tenker det samme, de får en lillebror, det finnes vel ikke større gave enn det:joyful:

Jeg tror ikke en 3åring nødvendigvis ser på en baby som en gave.

Det å få et søsken kan faktisk oppleves veldig tungt for søskene. Tidligere har man kunne besøke på sykehuset og ha flere på hjemmebesøk. Den nye babyen får mye oppmerksomhet og det kan være sårt for storesøster/storebror. Mange kommer med gaver til den nye babyen og noen ganger blir søsken glemt. Vi syns våre barn har vært så flinke til å takle forandringene. Jeg har vært dårlig fra dag 1. Så her får de en oppmerksomhet. Man bruker jo så mye penger på babyen, så å bruke bitte litt på en oppmerksomhet til søskene skulle bare mangle for meg. Selv om noen barn ikke sier noe er det ikke alltid de har lett for å bli glad for at de har fått et søsken.

Jeg tenker det samme, de får en lillebror, det finnes vel ikke større gave enn det:joyful:
Jeg kan si ganske sikkert at 3-åringen min ikke kommer til å se på babyen som en gave :oops: Det skjønner jeg godt, for selv om det er stas med søsken så er det jo en liten skapning som kommer til å ta oppmerksomhet og tid vekk fra hen. Min er i tillegg et skikkelig vanedyr som reagerer kraftig ved forandringer. Det kommer til å bli tøft at mamma plutselig forsvinner også kommer hjem med en baby..

Så jeg ønsker å fokusere på at Junior ikke føler seg glemt oppi alt dette. Og tror en gave for å markere begivenheten kan bidra til det :)

Ikke en fysisk innpakket gave fra butikken nei, men en gave i livet vil jeg si det er å kunne få utvide familien. Synes bare det er trist hvordan kjøp og kast samfunnet er blitt, og at den nye trenden er at unger alltid må få tilkjøpt gaver og belønninger for ting for å takle det ene og det andre og til slutt ikke setter pris på noe. Det å takle at noen andre enn seg selv får oppmerksomhet er også en del av livet desverre. Selv om barna våres må dele oppmerksomheten med en til og det kan oppleves tøft til tider, så skal de ikke bli glemt og få mindre kjærlighet selv om de ikke får masse gaver. Ikke meningen å tråkke flere på tærne her nå, vi er bare forskjellige:p

Blir gave til storebror her også, han er 8 og gleder seg. Men igjen så vet jeg hvordan det kan føles at den nye søsken skal få all oppmerksomhet. Så blir som å feire litt at han har blitt storebror og betyr like mye viktig at barna fra før ikke føler seg glemt og at de er en del av dette! Syntes ikke det er noe feil i det, har bare ikke peil på hva en skal kjøpe/ordne :p

Ikke en fysisk innpakket gave fra butikken nei, men en gave i livet vil jeg si det er å kunne få utvide familien. Synes bare det er trist hvordan kjøp og kast samfunnet er blitt, og at den nye trenden er at unger alltid må få tilkjøpt gaver og belønninger for ting for å takle det ene og det andre og til slutt ikke setter pris på noe. Det å takle at noen andre enn seg selv får oppmerksomhet er også en del av livet desverre. Selv om barna våres må dele oppmerksomheten med en til og det kan oppleves tøft til tider, så skal de ikke bli glemt og få mindre kjærlighet selv om de ikke får masse gaver. Ikke meningen å tråkke flere på tærne her nå, vi er bare forskjellige:p
Jeg fikk selv "søskengave" for nærmere 27 år siden så vil ikke akkurat kalle det en ny trend. Selv om jeg velger å markere denne endringen for barnet mitt betyr det ikke på noen måte at jeg oppdrar barnet til å bli mindre utrustet til å takle utfordringer i fremtiden. Det er lov å være uenig i noe, men synes innlegget ditt er nedlatende og unødvendig i en tråd der det bes om tips.

Last edited:
Kjøp og kast samfunnet? Ærlig talt.. Ja, si til en 3-åring at du må takle at noen andre enn deg selv får oppmerksomhet. Hva slags ting er det å si? Ja, det er en del av livet, men hvis man ønsker å gi en oppmerksomhet ved fødsel så ser jeg ikke problemet. Hvorfor skal baby få gaver ved fødsel av besøkende? Er det ikke også en del av livet å bli født? :rolleyes: Trådstarter spør om et spørsmål, greit at du lurer på hvorfor man gir gave, men du kan holde de nedlatende kommentarene dine for deg selv.

Ops, dette ble visst en brannfakkel.. Beklager det... Alle må selfølgelig få gjøre akkurat som de selv ønsker, jeg bare lurte på om hva tanken bak selve gaven er...

Jeg ønsker å hjelpe mitt barn med å takle den store overgangen å bli storesøsken. Klart det er flott med en gave, men hjelper det med nye sko eller en leke til når de føler seg tilsidesatt og at de ikke får full oppmerksomhet? Blir det et plaster på de voksne sin samvittighet? Jeg tenker og å si til de besøkende at storesøster skal få oppmerksomhet først, og når besøkende har lillesøster så kan jeg eller min mann ha større fokus på storesøster under besøket.

Ops, dette ble visst en brannfakkel.. Beklager det... Alle må selfølgelig få gjøre akkurat som de selv ønsker, jeg bare lurte på om hva tanken bak selve gaven er...

Jeg ønsker å hjelpe mitt barn med å takle den store overgangen å bli storesøsken. Klart det er flott med en gave, men hjelper det med nye sko eller en leke til når de føler seg tilsidesatt og at de ikke får full oppmerksomhet? Blir det et plaster på de voksne sin samvittighet? Jeg tenker og å si til de besøkende at storesøster skal få oppmerksomhet først, og når besøkende har lillesøster så kan jeg eller min mann ha større fokus på storesøster under besøket.

Ps: Det var kanskje feil av meg å legge svaret mitt til akkurat dette innlegget, tankene dukka opp mer generelt i tråden .

Se for deg at mannen din kommer hjem en dag og sier "Hei, dette er Lise, min nye kone som skal bo hos oss. Dere kommer til å bli så gode venner! " Mannen din og Lise er naturligvis nyforelsket, og hver gang du f.eks setter deg inntil mannen din i sofaen kommer Lise og vil sitte i midten. Mannen din sier at det er helt naturlig, Lise er jo helt ny. Venner og familie kommer på besøk, de har med blomster, dyre hudkremer og andre fine ting til Lise, og er opptatt av å rose mannen din for hvor fin Lise er ,og hvilken god jobb han har gjort som har funnet den perfekte kona. Svigerforeldrene dine, som du har et veldig godt forhold til, klemmer deg kjapt når de kommer, samtidig som de spør etter Lise, de er så spent på å treffe henne, hun skal jo være så fin! Du henger opp jakkene i gangen, og når du kommer inn i stua sitter svigerforeldrene dine og Lise i ivrig samtale i sofaen, med Lise i midten. Svigermor klarer ikke å la være å kommentere hvor fin Lise er. Du forsøker å melde deg på i samtalen, men får ikke noe særlig respons. Så kommer tante Marit på besøk. Hun tar seg god tid til å snakke med deg, hun spør deg hvordan du har det, også spør hun om du kan introdusere henne for Lise. Hun hilser pent på Lise, også spør hun deg om hvordan du synes det går. Opp fra veska tar hun blomsterbukett til Lise, og en skikkelig luksuspakke til deg, med ansiktsmaske, sjokolade og lakris. Tante Marit foreslår så at du og hun tar på ansiktsmasker med en gang, hun har nemlig kjøpt lik til seg selv, og vil gjerne gjøre det sammen med deg.

Joda, litt teit , og ikke meningen å fremstå som belærende, men for små barn er det å få søsken en enorm endring i den kjente tilværelsen . Da kan nokså små ting, som oppmerksomhet og gjennomtenkte gaver gjøre situasjonen bedre.

Last edited:

Jeg har også tenkt å fokusere veldig på at storesøster skal få den oppmerksomheten hun fortjener og spesielt at hun føler seg inkludert med det vi gjør med lillebror, men likevel så vet jeg at det kommer ganger hvor vi feiler spektakulært og hun kommer til å kjenne på det at lillebror ødelegger alt.

Selvfølgelig løser ikke en gave noen av disse problemene, men jeg vil gjerne at akkurat når vi kommer fra sykehuset, og jeg (hun er mammadalt) har vært borte noen dager (her får bare far være på sykehuset, ingen andre), at det skal være mest mulig hyggelig og positivt for henne. Hun elsker paw patrol, og hun hadde noen sko som hun akkurat har vokst ut av som hun var så stolt av, så da får hun en gratulerer som storesøster gave når vi kommer hjem.

Og selvfølgelig er det ett plaster på min samvittighet, jeg har allerede dårlig samvittighet ovenfor henne ettersom jeg ikke orker like mye som tidligere. I tillegg gruer jeg meg til den uken samboer er borte feks, hvor jeg blir sittende med to barn alene. Det er jo jeg som legger henne på kvelden, og jeg ligger i senga sammen med henne, hvor jeg synger og koser masse. Jeg ser jo allerede nå at det kan bli vanskelig å få til den uka samboer er på jobb.. Det er flere andre ting og som jeg vet jeg kommer til å få dårlig samvittighet over, så som sagt så håper jeg i hvertfall at vi kan gjøre akkurat hjemkomsten til en ekstra positiv opplevelse for henne med en gave :rolleyes:

Uff, ja det er virkelig ikke bare bare å få et nytt medlem i familien! Heldigvis kommer det til å gå seg til for alle, tusen takk for flere perspektiv! Igjen jeg respererter alle, om man velger gaver eller ikke. :happy:

Uff, ja det er virkelig ikke bare bare å få et nytt medlem i familien! Heldigvis kommer det til å gå seg til for alle, tusen takk for flere perspektiv! Igjen jeg respererter alle, om man velger gaver eller ikke. :happy:
Da jeg fikk min tredje holdte nr to seg for øra hver eneste gang baby gråt. Hun ble helt satt ut av gråtingen og syns det var kjempeubehagelig. Uansett hvor sliten jeg var måtte jeg se til baby når hun gråt og det kan være tungt for søsken å se at mamma og pappa koser, bysser, mater baby osv. I tillegg får baby masse oppmerksomhet fra andre familiemedlemmer og venner. En gave løser ikke dette, men for oss er det viktig at de føler seg sett og verdsatt. Vi har kjøpt aktivitetshefter som de kommer til å kose seg masse med. I tillegg til at de skal få hjelpe til og at vi er obs på at de også skal bli sett, hørt, kost med og føle seg like elsket selv om det kommer en baby som krever mye oppmerksomhet. Man behøver for all del ikke kjøpe noe, men å tenke at barn ser på baby som en gave det er nok å dra den langt. Mamma jobber i barnehage og hun forteller ofte hvor lei seg og annerledes noen barn blir etter fødselen. Det er viktig å være obs på det. Barna kan reagere ved å begynne å tisse på seg igjen, ha mindre matlyst, være vrang etc. Gaver er ikke viktig, men det å være klar over at barn kan reagere annerledes tenker jeg er lurt å være klar over.

Back
Topp