Gave til kommende storesøsken

Ser at mange sier det er en gave i seg selv å få søsken - selvfølgelig er det jo det :) :)

Men samtidig vet jeg at det blir mye besøk, og mye oppmerksomhet til den lille, og antageligvis en haug av gaver.. Til babyen. Jeg synes personlig at de kommende storesøsken i huset vårt også fortjener en ekstra oppmerksomhet :) Tross alt er det ikke sikkert at det faktisk blir så lett eller stas å ha en baby som skriker, bæsjer og tar all mammatid i starten.

Jeg er helt enig med deg :-) jeg har bare en fra før, og tenker det ikke er bare stas å ikke være enebarn lengre.

Altså jeg sier ikke at han ikke skal få noe som helst, at han bare får stå der mens alle skal hilse på det nye familiemedlemmet, kose, dulle, dikke og dalle. At all oppmerksomheten vår går bort fra han.
Men jeg synes det blir feil om man skal legge inn aksjer hos (ihvertfall 8 åringen vår) i form av å kjøpe ting. Vi gir han heller opplevelser som innebærer at vi gjør ting sammen. Det er viktigere for oss.
Man må bare finne sin egen løsning, tenker jeg.
Finnes ingen fasit.

Mine er så store at for dei er fokuset å få ein lillebror, og gjerne få kjøpe ting til han :-D
Hvor store? Litt usikker på hele gavegreiene. Mine to gutter er 3,5 og 6. Tenker de kan besøke på sykehuset og kanskje ha med en liten ting hver til den lille. Viktig å lære omtanke og omsorg også.

Vi har også kjøpt lego. En stor boks med masse biter, siden han trenger det for å faktisk kunne bygge av fri fantasi. :) blir så mange sånne byggesett som oftest, så blir bra med masse klosser. :)
Tenkte han kunne åpne den da han kommer hjem sammen med pappan da de har vært å hilst på lillesøster, men vi får se når det passer best. :)
Han er 4 år, så tenker det kan bli litt sjokk å plutselig måtte dele på oppmerksomheten.

Mine gutter er 8 og 10 år. Eg tenker at for dei som har mulighet til å bli forklart at når dei var babyer så fekk dei alle den oppmerksomheten og gaver, så trenger dei ikkje gaver. Men dei trenger aleinetid med dei vaksne når babyen blir fødd. Og at vi viser dei at dei er like viktige enda. Dei har vert med på prosessen av å lage klart til babyen kjem. Trur det er vel så viktig. Dei føler at babyen er like masse deira, og er stolt og glade på hans vegne. Største bror, syns det er dødelig urettferdig at han ikkje får foreldrepermisjon fra skulen. Han skal jo vere heime å ta seg av babyen sin;-) i dag har begge gutta fått tid i lag med meg for å sy bukse til babyen. Og dei har tidligere kjøpt gaver som dei skal ha med på Sjukehuset:-) Men hadde eg hatt en 2åring hadde det kanskje vert ok om han og fekk en liten ting. Men her er det besteforeldre som har hatt med en liten bil eller lignende når dei var så små at dei ikkje forsto prinsippet med gaver.

Mine gutter er 8 og 10 år. Eg tenker at for dei som har mulighet til å bli forklart at når dei var babyer så fekk dei alle den oppmerksomheten og gaver, så trenger dei ikkje gaver. Men dei trenger aleinetid med dei vaksne når babyen blir fødd. Og at vi viser dei at dei er like viktige enda. Dei har vert med på prosessen av å lage klart til babyen kjem. Trur det er vel så viktig. Dei føler at babyen er like masse deira, og er stolt og glade på hans vegne. Største bror, syns det er dødelig urettferdig at han ikkje får foreldrepermisjon fra skulen. Han skal jo vere heime å ta seg av babyen sin i dag har begge gutta fått tid i lag med meg for å sy bukse til babyen. Og dei har tidligere kjøpt gaver som dei skal ha med på Sjukehuset
Ja, da tenker vi ganske likt. Storebror på 6 har bursdag på min termin og får dermed en drøss med gaver på samme tid. Er derimot redd for at det blir vel tøft for han på 3,5 og at både den ene broren og den andre får masse gaver og oppmerksomhet. Så spørs vel om han eller de ikke må få noe likevel.. Som sagt usikker her..

Jeg tenker at opplevelser sammen med mamma eller pappa også kan være en gave altså, så jeg er veldig for den type tanke :) Men er samtidig realistisk og vet at det går noen måneder før jeg kan ta med meg snuppa på 6 alene for å gjøre noe uten å ha lillebror på slep. Så selvom jeg er bevisst på å gi henne masse oppmerksomhet og la henne ta del i både forberedelser nå og stell og kos med babyen etterpå - så blir det mindre kvalitetstid på oss to en stund framover. Klart jeg kan ta en eller to timer med henne og bygge Lego, tegne eller slike ting - nå tenker jeg mer på de tingene vi har pleid å gjøre sammen - som f eks ta en dag til byen, dra på café og kanskje kino. Skikkelig kosedager. Det blir det jo lenge til..

Er ikke helt enig i at hun er for stor for en storesøsterpresang selvom hun er 6,5 år altså ;) Hun synes det er stas med babyklærne, gavene lillebror allerede har fått, og hun ønsker selv å gi noe også. Forventer ingenting selv, for vi har ikke snakket om at hun skal få noe. Men JEG synes hun fortjener det ;)

Jeg tenker at opplevelser sammen med mamma eller pappa også kan være en gave altså, så jeg er veldig for den type tanke :) Men er samtidig realistisk og vet at det går noen måneder før jeg kan ta med meg snuppa på 6 alene for å gjøre noe uten å ha lillebror på slep. Så selvom jeg er bevisst på å gi henne masse oppmerksomhet og la henne ta del i både forberedelser nå og stell og kos med babyen etterpå - så blir det mindre kvalitetstid på oss to en stund framover. Klart jeg kan ta en eller to timer med henne og bygge Lego, tegne eller slike ting - nå tenker jeg mer på de tingene vi har pleid å gjøre sammen - som f eks ta en dag til byen, dra på café og kanskje kino. Skikkelig kosedager. Det blir det jo lenge til..

Er ikke helt enig i at hun er for stor for en storesøsterpresang selvom hun er 6,5 år altså ;) Hun synes det er stas med babyklærne, gavene lillebror allerede har fått, og hun ønsker selv å gi noe også. Forventer ingenting selv, for vi har ikke snakket om at hun skal få noe. Men JEG synes hun fortjener det ;)
Men spørsmålet mitt er da; veger den søskengaven opp for tapt aleinetid? Eg klarer nok heller ikkje å få hatt aleinetid med det første. Men trur ikkje gaver hjelper på det. Derfor vil eg heller gjer tingen vi gjere sammen med babyen til positive ting :-) Men ikkje missforstå meg. Eg syns på ingen måte det er en uting å gje en gave til storesøsken :-) Men for oss er ikkje det noko vi gjere.

Men spørsmålet mitt er da; veger den søskengaven opp for tapt aleinetid? Eg klarer nok heller ikkje å få hatt aleinetid med det første. Men trur ikkje gaver hjelper på det. Derfor vil eg heller gjer tingen vi gjere sammen med babyen til positive ting :-) Men ikkje missforstå meg. Eg syns på ingen måte det er en uting å gje en gave til storesøsken :-) Men for oss er ikkje det noko vi gjere.

Såklart veier den ikke opp for egentid ;) Bare synes barna fortjener en ekstra oppmerksomhet i en tid som kan være litt vanskelig for dem ;) Men det betyr ikke at jeg synes ALLE skal gi sine kommende storesøsken gaver altså! Bare synes selv at det er hyggelig :)

Å bli storesøster for første gang er nok ikke bare stas. Her er hun 4,5, får stort sett aldri gaver utenom jul og bursdag å er en omtenksom å høflig frøken. Men å la henne stå å se at lille bare får å får å får, både gaver og enormt mye oppmerksomhet, til tross for at 4 åring selvfølgelig ikke blir helt glemt, så tror jeg faktisk det er viktig at hun også får noe. Må være fryktelig sårt og rart å ikke ha mamma å pappa helt for seg selv å plutselig måtte dele med en liten en som bare gråter sover eller spiser. For meg er ikke familieforøkelse den rette måten å læredattera mi at man må dele, det lærer hun uansett nå som hun får en lillesøster. Det handler mer om den følelsen hun kommer til å stå med, for det blir nok ikke bare lett for henne!

Samhold å opplevelser er noe vi setter svært høyt. Men ja, storesøster har fått ny seng (køyeseng "for store barn") og kommer til å få noen småting i gave fra lillesøster når hun kommer. Litt perler å hårpynt.

4 åringen her er ekstremt glad i å leke med dukkene sine, så jeg tenkte kanskje hun skulle få en pakke med noen nye dukkeklær og litt sånn stæsj (bleier, gulpeklut, helseteppe) som passer til dukka - så kan vi stelle med "babyene" sammen ;)

Vi ga gave til storebror, men det var bare fordi vi ble på sykehuset i 5 uker. Så han fikk noe han kunne ha med seg når de kom på besøk på sykehuset.
Men familien har gitt han storebror gave, og det har vært veldig godt til han at han også har fått litt oppmerksomhet ☺

Vi kommer ikke til og gi en gave, men heller en tur på lekeland/badeland eller så skal vi på jul på Liseberg i begynnelsen av desember og det vet jeg ho gleder seg masse til :)

Mine er store, men det var koselig å gi dem noe fra lillebror. Jeg "designet" kopp til hver av de på optimal Print, med egen tekst. Falt veldig i smak her! Fikk også en kosedress hver(noe de trengte uansett)

Tenker egentlig at de skal få gi lillebror en bamse og en leke hver. Usikker på om lillebror skal gi noe tilbake. Storebror har bursdag samme tid så midterste er nok den som kan føle mest på det. Tror det med å sette av tid til å være sammen med mamma når pappa er hjemme er viktig

Back
Topp