Gastroskopi

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Noen som har tatt det før (slange ned i hals og videre ned)? :shy:

Hvordan er det?
Gruer meg så veldig, skal det på mandag. Jeg har en ganske kraftig brekningsrefleks som ikke går ann å styre :shy:

Aldri prøvd selv, men pappa har nettopp vært og gjort det. Han sa det var ubehagelig, men absolutt ikke så ille som mange sier.

Dette går nok helt sikkert bra. Tenk alle som har gjort dette da? Prøv å puste og fokuser på en sommerfugl eller noe, vipps så er det over

Ønsker deg lykke til

Faren min har litt fobi for legeundersøkelse osv, og brekker seg veldig lett. Han sa at denne undersøkelsen var mye bedre enn han hadde fryktet :)

Jeg tok på denne tiden i fjor. Jeg føder heller igjen enn å ta en ny gastroskopi. Det er jævlig. Får ikke beroligende, men litt lokalbedøvelse bak i halsen som gjør at man føler det ikke er mulig å puste. I tillegg blåser de luft ned i magesekken, og det kommer opp igjen i mengder så man brekker seg sykt mye

Det er veldig variabelt hva folk synes. Noen synes det er 0 problem, mens andre synes det er grusomt. Min erfaring er at de aller fleste synes at det er litt ubehagelig, men langt fra så gale som de hadde forestilt seg. Du vil få en lokalbedøvelse i halsen. Om du føler du har behov for mer smertelindring kan du få både beroligende/sederende og smertestillende. Dette vil du da få via kanyle i handen. Om du skal ha det bør du ha med deg følge da du ikke får kjøre bil resten av dagen.
Dette er hvertfall praksisen på gastroseksjonen der jeg jobber som sekretær.

AnneS! Ikke spør om det her da, mange svar her beroliger deg ikke akkurat :(

Var absolutt ikke så ille som jeg trodde. Kom inn helt ødelagt og skikkelig nervøs, men ble overrasket. Ja det var ekkelt men over på et blunk du kan få beroligende, de hadde tenkt å gi meg det men jeg nekta(skulle hente unger i bhg)

Var for to uker siden - må man så må man! overlevde men gjør det ikke igjen (jeg er tidlig gravid med kvalme så ikke sikkert jeg hadde opplevd det likt ellers) det tok ikke lang tid, så det er ihvertfall bra.

Var for to uker siden - må man så må man! overlevde men gjør det ikke igjen (jeg er tidlig gravid med kvalme så ikke sikkert jeg hadde opplevd det likt ellers) det tok ikke lang tid, så det er ihvertfall bra.
Gratulerer :Heartred

Uff, gruer meg. Men det må til, så får bare stå i det :)

Be om ekstra beroligende og bedøvende midler. Det hadde jeg gjort!
Må si at jeg er spent også, spent på om de finner stein i gallegang og kan få den vekk derfra :nailbiting::)

Det her blir bare et nødvendig onde på veien til å bli frisk igjen :happy:

AnneS! Ikke spør om det her da, mange svar her beroliger deg ikke akkurat :(
Det er vel bedre å vite hva man går ril og heller bli positivt overrasket? Jeg vil hvertfall heller at folk skal være ærlige når jeg spør om ting jeg gruer meg til så jeg kan være litt forberedt og heller gå en positiv overraskelse om det faktisk ikke blir så ille, men det er meg da:)

Jeg ba om narkose og fikk det, angrer ikke på det. Jeg hadde ikke kunne gjennomført det da en behandling hos tannlege er mer enn nok for meg

Det er ikke så ille hvis du får smertestillende og beroligende. Jeg brakk meg konstant, men var i en slags døs hele tiden og skjønte ingenting da de var ferdige, for de hadde jo akkurat begynt, følte jeg. :-) Be om det du kan få av beroligende og smertestillende, hvis du er redd. Jeg ville ikke gruet meg så mye, dette går fint!

Det er vel bedre å vite hva man går ril og heller bli positivt overrasket? Jeg vil hvertfall heller at folk skal være ærlige når jeg spør om ting jeg gruer meg til så jeg kan være litt forberedt og heller gå en positiv overraskelse om det faktisk ikke blir så ille, men det er meg da:)
Det verste jeg vet er å ikke vite noenting om hva jeg går til, liker å være forberedt :p

Det er ikke så ille hvis du får smertestillende og beroligende. Jeg brakk meg konstant, men var i en slags døs hele tiden og skjønte ingenting da de var ferdige, for de hadde jo akkurat begynt, følte jeg. :) Be om det du kan få av beroligende og smertestillende, hvis du er redd. Jeg ville ikke gruet meg så mye, dette går fint!
Jeg har også skjønt at det går relativt fort, så gruer meg og er spent på samme tid :p

Back
Topp