Gastric bypass..

Jeg fikk den offentlig :) ja har en del hud overarmene og litt i magen. Det er fordi jeg fikk aldri trent :( studerte og jobba. Hadde ikke tid til å trene angrer litt nå

Jeg har ikke hatt bypass operasjonen men jeg valgte gastric sleeve. Ble operert mai 14, gikk ned 35 kg før jeg ble gravid og ar nå gått opp 13 av de kg igjen ( er 26+1 uker gravid med nr 2,termin april).
Aldri angret et sekund, endelig følte jeg meg vel, hadde mer overskudd til dattera mi (ho var 11 mnd når jeg opererte meg) og begynte å føle meg som meg selv,om du skjønner.
Hater at jeg har lagt på meg så masse i graviditeten, men tenker som så at det skal gå fort av når ungen er kommet ut ;)
Spiser lite og ofte. Men spiser alt mulig, så lever tilnærmet normalt i kost,men må selvsagt være forsiktig med Hva man spiser eller så går d galt;)
Hadde aldri klart å gå ned de kg uten operasjonen, og det er som 'alle' sier; den viktigste jobben ligger i hodet, det er beintøft psykisk, så alle som tror det er en easy Fix kan gå å ta seg ei bolle ;)

Nå ble jeg gravid 14 mnd etter operasjonen, får supergod oppfølging overalt med ultralyd, jordmor timer og legetimer, for de regner svangerskapet som et risikosvangerskap pga det er under 2 år siden operasjon. Men til nå er alt gått kjempe bra, bortsett fra det kræsjer i hodet mitt når jeg nå plutselig MÅ gå opp i vekt igjen, og desverre gått opp mer enn jeg håpet. Men som sagt; det skal av igjen etter fødsel :):)

Eg vurderte sleeve og, men kirurgen anbefalte bypass pga eg allerede har problemer med spiserørsbrokk og syre.

Psykisk vet eg det blir hardt. Men eg har virkelig prøvd alt på egenhånd. Og det går bra ca 10 kg, så stoppe det opp. Kjem meg ikkje lengre ned. Så gleder meg til minimagen e på plass, så får vi starte jobbingen. :D

Jeg fikk den offentlig :) ja har en del hud overarmene og litt i magen. Det er fordi jeg fikk aldri trent :( studerte og jobba. Hadde ikke tid til å trene angrer litt nå

Har man energi til å trene etter hvert? Har forberedt meg på minimalt med energi det første halve året. Har tredemølle hjemme og vekter eg liker å trene med. Så håper jo det vil gå seg til etterhvert :)

eg e jo aleinemamma på fulltid, så e vanskelig å komme seg ut å trene. Faren har omtrent ikke hatt ungene, men skal ha prøveordning med anna kvar helg fra januar. Men eg har fortsatt full foreldreansvar og samværsrett. Ungene e 2,5 og 5 år. :)

Eg har totalt 40-50 kg å ta av, alt over 40 e bonus :) den overflødige huden er jeg bekymra for. Men det får en vel godkjent gjennom staten om det trengs? :)

Min erfaring er at om du tar operasjon privat så må du ofte betale for hudoperasjoene etterpå selv. Jeg har endel på armene jeg vil ha vekk, det på magen er ikke så plagsomt egentlig men joda mage og lår hadde ikke gjort så mye å fått stramma opp. :)

Du har ikke vurdert gastric sleeve heller, eller har du bestemt deg for bypass? :)

Jo, vurderte det og. Men eg snakka med kirurgen som skal operere meg og han anbefalte meg det ikkje pga spiserørsbrokken min. Har allerede problemer med mye syre i spiserøret, og sleeve førte vist med enda mere syre. Så derfor har eg bestemt meg for å gå for bypass. Men han skal og prøve å fikse litt på brokken min samtidig når han er å fikser magen :)

Jeg ble operert 8.9-14, går definert ikke på diett for resten av livet, men tenker nok mer på hva jeg spiser enn jeg gjorde før. Har gått ned 30 kg alene over 4 år og ca 50 kg med hjelp av operasjon.

Der jeg tok operasjon hadde vi livsstilendringskurs over noen uker og har tett oppfølging i 3 år etterpå. Vi har mulighet til å ringe dem og snakke med lege, psykolog, ernæringsfysiolog og fysioterapeut under hele oppfølginga.Jeg har vært utrolig heldig og hatt få dumpinger eller andre bivirkninger.

Jeg spiser fortsatt 5-6 ganger om dagen, Utfordringa ligger i å finne mat som er variert og "spennende" , går fort matlei :)

Er veldig fornøyd med å ha gjennomført operasjon.
Nå ble jeg litt nysgjerrig. Du sier du fortsatt må spise 5-6 ganger i løpet av dagen. Hvor ofte/sjeldent spiser/spiste du til vanlig? For jeg, som slank/normal uten operasjon, må spise 5-6 ganger. Trodde liksom det var normalt... :)

Nå ble jeg litt nysgjerrig. Du sier du fortsatt må spise 5-6 ganger i løpet av dagen. Hvor ofte/sjeldent spiser/spiste du til vanlig? For jeg, som slank/normal uten operasjon, må spise 5-6 ganger. Trodde liksom det var normalt... :)

Som overvektig spiste jeg nok 3-4 ganger :) Hadde ikke behov for mer. For meg handler det en livsstilendring som har skjedd etter operasjonen og endring av hvordan jeg tenker på mat :) Jeg har også generelt mindre behov for søtsaker.

Om man er veldig overvektig kan jeg skjønne man gjør det men dt skulle vært 50 kg+ for min del.
Mange går ikke ned så mye som de trodde,,andre får problemer i drøssevis og man må gå på flere vitaminer resten av livet.
Alle som tar GBP må ta ekstra vitaminer daglig resten av livet.
Enig med deg ang at man bør være ekstremt overvektig for å kunne få ta en slik opr. 10-20 kg kan man fint gå ned selv med hjelp

jeg har tatt slankeoperasjon :) gastric bypass. kan fortelle ganske mye :) Hvor skal jeg begynne? :p

Hadde aldri klart å gå ned de kg uten operasjonen, og det er som 'alle' sier; den viktigste jobben ligger i hodet, det er beintøft psykisk, så alle som tror det er en easy Fix kan gå å ta seg ei bolle ;)
Det er det jo ved slanking og livsstilsendring uten operasjon også - og kanskje enda mer. Fordi da MÅ man passe på KUN ved viljestyrke ;)

Jatakk til alt :D
Skal vi se da...

jeg betalte for operasjonen selv, og tok den i Riga sommeren 2011.
Jeg har vært overvektig hele livet, gått på utallige kurer og var møkklei. Mannen min tok samme operasjon to år tidligere, men da privat på Aleris i Oslo.
Ei venninne av meg hadde tatt operasjonen i Riga, og anbefalte det varmt. Jeg fikk igjen en del på skatten, så jeg sendte mail til de, og fikk operasjonsdato 2 uker senere. jeg betalte omtrent 60 000 kr med fly, operasjon og shopping/ekstra opphold på hotel i Riga sentrum.
Selve operasjonen gikk ganske greit. Dagen før operasjonen var pre-op-tester. Jeg veide forresten 130 kg på mitt meste, og jeg er 177cm høy. Dagen for operasjonen veide jeg 111kg. Jeg gikk igjennom en haug av tester, inkl gastroskopi, som jeg fikk i narkose (veldig lett!).
Operasjonsdagen gikk bra. Jeg var oppe og gikk samme dag. Tok mange turer rundt sykehuset. Dagen etterpå gikk jeg 3 km til en strand. Jeg var ganske kvikk. 4 dager etter dro vi hjem og da kjørte jeg bil selv hjem.
Dagene på flytende protein var forferdelige. Konstant sult og vanskelig å få i seg alt, samt ekstremt vond smak. jeg har enda ikke klart å drikke proteinshakes etterpå. Men over itl most-mat-og-supper-perioden koste jeg meg med porsjonerte porsjoner.
Jeg raste ganske fort ned i vekt, og gikk ned til 67 kg på 6 mnd. Som "takk" for det, har jeg fått ekstremt mye løshud som jeg skal få fjernet, men jeg har ikke "stresset" med søknadsperioden, fordi vi ville bli ferdig med barn først. nå veier jeg 74 kg ca, og ser sunn og normal ut. Vekta er stabil, og jeg spiser omtrent det jeg vil. Men ikke søtsaker. Jeg blir kvalm uten å kunne kaste opp av sukker, og kan sovne om jeg spiser for mye.
Det første året bruker man på å lære seg å bli kjent med kroppen sin på nytt. og man må ta en del tester for å se hvilke vitaminer man trenger påfyll av og ikke. Jeg har vært veldig heldig, og trenger KUN påfyll av jern og d vitamin av og itl. Utover det trenger jeg ikke noe.
Det er viktig å følge opp vitamininntak, ellers får man mangelsykdommer, og de er værre enn noe annet. Mannnen min fikk tarmslyng etter sin operasjon. Jeg fikk gallestein. Så jeg måtte operere ut galleblæra.
Det er det jeg kommer på i farta :p noe mer så er det bare å spørre. jeg er åpen om alt :)

Skal vi se da...

jeg betalte for operasjonen selv, og tok den i Riga sommeren 2011.
Jeg har vært overvektig hele livet, gått på utallige kurer og var møkklei. Mannen min tok samme operasjon to år tidligere, men da privat på Aleris i Oslo.
Ei venninne av meg hadde tatt operasjonen i Riga, og anbefalte det varmt. Jeg fikk igjen en del på skatten, så jeg sendte mail til de, og fikk operasjonsdato 2 uker senere. jeg betalte omtrent 60 000 kr med fly, operasjon og shopping/ekstra opphold på hotel i Riga sentrum.
Selve operasjonen gikk ganske greit. Dagen før operasjonen var pre-op-tester. Jeg veide forresten 130 kg på mitt meste, og jeg er 177cm høy. Dagen for operasjonen veide jeg 111kg. Jeg gikk igjennom en haug av tester, inkl gastroskopi, som jeg fikk i narkose (veldig lett!).
Operasjonsdagen gikk bra. Jeg var oppe og gikk samme dag. Tok mange turer rundt sykehuset. Dagen etterpå gikk jeg 3 km til en strand. Jeg var ganske kvikk. 4 dager etter dro vi hjem og da kjørte jeg bil selv hjem.
Dagene på flytende protein var forferdelige. Konstant sult og vanskelig å få i seg alt, samt ekstremt vond smak. jeg har enda ikke klart å drikke proteinshakes etterpå. Men over itl most-mat-og-supper-perioden koste jeg meg med porsjonerte porsjoner.
Jeg raste ganske fort ned i vekt, og gikk ned til 67 kg på 6 mnd. Som "takk" for det, har jeg fått ekstremt mye løshud som jeg skal få fjernet, men jeg har ikke "stresset" med søknadsperioden, fordi vi ville bli ferdig med barn først. nå veier jeg 74 kg ca, og ser sunn og normal ut. Vekta er stabil, og jeg spiser omtrent det jeg vil. Men ikke søtsaker. Jeg blir kvalm uten å kunne kaste opp av sukker, og kan sovne om jeg spiser for mye.
Det første året bruker man på å lære seg å bli kjent med kroppen sin på nytt. og man må ta en del tester for å se hvilke vitaminer man trenger påfyll av og ikke. Jeg har vært veldig heldig, og trenger KUN påfyll av jern og d vitamin av og itl. Utover det trenger jeg ikke noe.
Det er viktig å følge opp vitamininntak, ellers får man mangelsykdommer, og de er værre enn noe annet. Mannnen min fikk tarmslyng etter sin operasjon. Jeg fikk gallestein. Så jeg måtte operere ut galleblæra.
Det er det jeg kommer på i farta :p noe mer så er det bare å spørre. jeg er åpen om alt :)

Tusen takk for mye god info :D kvir meg litt til den dietten 2 uker i forkant av operasjon. Tipper den blir beintøff. Men heldigvis kan eg gå på både shake og knekkebrød hver sine dager. Så da går det jo ann å variere litt. :) eg skal betale 98.000 for operasjonen. Og det e med all oppfølging i ettertid også :)

Men hvordan funker det å skrive det av på skatten? Får ein da 28% av det dekket eller?

Tusen takk for mye god info :D kvir meg litt til den dietten 2 uker i forkant av operasjon. Tipper den blir beintøff. Men heldigvis kan eg gå på både shake og knekkebrød hver sine dager. Så da går det jo ann å variere litt. :) eg skal betale 98.000 for operasjonen. Og det e med all oppfølging i ettertid også :)

Men hvordan funker det å skrive det av på skatten? Får ein da 28% av det dekket eller?
Tror hu mente at hu fikk igjen på skatten det året og dermed bestilte på Riga. Ikke at man kan skrive det av på skatten. For det tror (?) jeg ikke går altså. Hvor lenge får du oppfølgning etterpå når det er privat da? Har to venninner som har tatt og de har kun fastlegen de går til for blodprøver og b12 hver 3.mnd. De tok privat i Bergen. :)
Jeg gikk på knekkebrøddietten i 3 uker og det gikk kjempefint altså :) Tok av 7.5 kg på de 3 ukene :D Går nok så fint atte :)

Tror hu mente at hu fikk igjen på skatten det året og dermed bestilte på Riga. Ikke at man kan skrive det av på skatten. For det tror (?) jeg ikke går altså. Hvor lenge får du oppfølgning etterpå når det er privat da? Har to venninner som har tatt og de har kun fastlegen de går til for blodprøver og b12 hver 3.mnd. De tok privat i Bergen. :)
Jeg gikk på knekkebrøddietten i 3 uker og det gikk kjempefint altså :) Tok av 7.5 kg på de 3 ukene :D Går nok så fint atte :)

Inntil 2 år tror eg. Kan kontakte de så mye eg vil og skal på kontroller 3 mnd etter, 6 mnd etter, 9 mnd, 12 mnd og 2 år. Hvis eg ikkje husker helt feil. Men B12 må eg sikkert ta på legekontoret etter hvert. Hvis ikke min søste (som e sykepleier) kan ta på meg. For den må man vel uansett ta hver 3. Mnd resten av livet? :)

Inntil 2 år tror eg. Kan kontakte de så mye eg vil og skal på kontroller 3 mnd etter, 6 mnd etter, 9 mnd, 12 mnd og 2 år. Hvis eg ikkje husker helt feil. Men B12 må eg sikkert ta på legekontoret etter hvert. Hvis ikke min søste (som e sykepleier) kan ta på meg. For den må man vel uansett ta hver 3. Mnd resten av livet? :)
Så bra da med god oppfølgning :)

Ja. Tok min første b12 11 dager etter op. Tok den når jeg fjerna stiftene. Så hver 3.mnd det første året også hver 6.mnd etterhvert. Om blodprøvene sier selvsagt at man kan det. Noen må jo ta oftere også.

Ja. Tok min første b12 11 dager etter op. Tok den når jeg fjerna stiftene. Så hver 3.mnd det første året også hver 6.mnd etterhvert. Om blodprøvene sier selvsagt at man kan det. Noen må jo ta oftere også.

Ja, må vel sjekke det jevnlig :) men rekner med eg sikkert må ha ofte siden eg allerede før operasjon har mangel :D hihi. Men det e det minste problemet. :)

Finnes det forresten noen oppskriftsbøker som er god å ha i livet etter operasjonen? :)

Finnes det forresten noen oppskriftsbøker som er god å ha i livet etter operasjonen? :)
På SUS selger de bøker med oppskrifter. Men ellers er det mange fb grupper med både mat og blogger og motivasjon. Veldig kjekt hvertfall. Så om du kjenner noen i fra før på fb som har operasjonen eller er medlem på de, hadde jeg spurt om de kunne lagt deg til ;)

Back
Topp