Gastric bypass..

Den appen tror jeg at jeg skal laste ned også selv om jeg ikke har tatt noen operasjon.
Det må du :D Den er kjempekjekk å forholde seg til Kan liksom se grafen gå nedover, eller gå på historie og sånt. Se mnd for mnd :D Veldig kjekk syns jeg :)

Nå spør jeg sikkert en kjempedumt spørsmål. Men for meg virker det som det hele går ut på å spise lite og annen type mat. Hvis man må gå igjennom uker og måneder med bare lite mat og bare supper og andre begrensninger, så lite at man ikke får nok energi osv, er det ikke mer lettvint å bare gå igjennom det uten operasjon først. Vil jo ha samme effekt?

Nå spør jeg sikkert en kjempedumt spørsmål. Men for meg virker det som det hele går ut på å spise lite og annen type mat. Hvis man må gå igjennom uker og måneder med bare lite mat og bare supper og andre begrensninger, så lite at man ikke får nok energi osv, er det ikke mer lettvint å bare gå igjennom det uten operasjon først. Vil jo ha samme effekt?
Vil det ja. Men den viljen til å holde det er en annen. Hadde jeg klart å holde meg i årevis så hadde det ikke vært noe problem. Men man kommer til det punktet man vil kose seg og da skeier man gjerne fort ut igjen. Derav jojoeffekten ;) Hvertfall her. Nå har jeg ikke valg og jeg er jo ikke sulten, på samme måte. Så for meg passer det fint. Energinivået tenker jeg går mer opp igjen etterhvert som kroppen er vant med dette.

Vil det ja. Men den viljen til å holde det er en annen. Hadde jeg klart å holde meg i årevis så hadde det ikke vært noe problem. Men man kommer til det punktet man vil kose seg og da skeier man gjerne fort ut igjen. Derav jojoeffekten ;) Hvertfall her. Nå har jeg ikke valg og jeg er jo ikke sulten, på samme måte. Så for meg passer det fint. Energinivået tenker jeg går mer opp igjen etterhvert som kroppen er vant med dette.

Helt enig. Er det samme her. Problemet e ikkje å gå ned, men å holde det. Eg komme meg alltid ned til rundt 100 kg, men så stopper det opp. Kroppen jobber mot meg og får ikkje rikka den nedover igjen. Da begynner en å gi gradvis slankingen opp og derav ryker vekta sakte med sikkert oppover igjen.

Forresten, hvis du har noen gode oppskrifter som e grei etter operasjonen Spyro så tar jeg gjerne i mot :D

Helt enig. Er det samme her. Problemet e ikkje å gå ned, men å holde det. Eg komme meg alltid ned til rundt 100 kg, men så stopper det opp. Kroppen jobber mot meg og får ikkje rikka den nedover igjen. Da begynner en å gi gradvis slankingen opp og derav ryker vekta sakte med sikkert oppover igjen.

Forresten, hvis du har noen gode oppskrifter som e grei etter operasjonen Spyro så tar jeg gjerne i mot :D
Ehm. Faktisk ble jeg skjemt utav mannen som laga mat hver dag for meg :p Blomkålsuppe, tomatsuppe, grønnsaksuppe, kyllingsuppe og fiskesuppe (i stavmikser). Til slutt var jeg litt lei så jeg tok bare buljong i vann også altså :p Laga store nok til å fryse ned da. Er jo snakk om bare 1.5 dl suppe til lunsj og middag helst. Eller yoghurt blanda med styrk melk og næringsdrikk. Får ett skjema. Hvertfall her over hvordan fordele dagens matbehov :)

Ehm. Faktisk ble jeg skjemt utav mannen som laga mat hver dag for meg :p Blomkålsuppe, tomatsuppe, grønnsaksuppe, kyllingsuppe og fiskesuppe (i stavmikser). Til slutt var jeg litt lei så jeg tok bare buljong i vann også altså :p Laga store nok til å fryse ned da. Er jo snakk om bare 1.5 dl suppe til lunsj og middag helst. Eller yoghurt blanda med styrk melk og næringsdrikk. Får ett skjema. Hvertfall her over hvordan fordele dagens matbehov :)

E litt spent. :D har fått operasjonsdag 21. Januar :) så blir shaker fra 4.januar. :) da begynner mitt nye liv :D

Dytte denne opp litt i håp om at det e noen andre her med erfaring :) 26 dager igjen til min operasjon.

Jeg må signere denne. Det enkelte som får sykt med bivirkninger etter en slik operasjon. Diett resten av livet for å unngå diaré, og når man vet at mange i tillegg legger på seg mye i etterkant skjønner inne jeg at det er verd risikoen.

Har erfaring om at det ikke er lett å gå ned så mange kg og om man er veldig overvektig er motivasjonen kanskje enda vanskeligere. Men det går å få hjelp. På sykehuset her går det å få oppfølging på en overvektseksjon på sykehuset...

Jeg ble operert 8.9-14, går definert ikke på diett for resten av livet, men tenker nok mer på hva jeg spiser enn jeg gjorde før. Har gått ned 30 kg alene over 4 år og ca 50 kg med hjelp av operasjon.

Der jeg tok operasjon hadde vi livsstilendringskurs over noen uker og har tett oppfølging i 3 år etterpå. Vi har mulighet til å ringe dem og snakke med lege, psykolog, ernæringsfysiolog og fysioterapeut under hele oppfølginga.Jeg har vært utrolig heldig og hatt få dumpinger eller andre bivirkninger.

Jeg spiser fortsatt 5-6 ganger om dagen, Utfordringa ligger i å finne mat som er variert og "spennende" , går fort matlei :)

Er veldig fornøyd med å ha gjennomført operasjon.

Jeg ble operert 8.9-14, går definert ikke på diett for resten av livet, men tenker nok mer på hva jeg spiser enn jeg gjorde før. Har gått ned 30 kg alene over 4 år og ca 50 kg med hjelp av operasjon.

Der jeg tok operasjon hadde vi livsstilendringskurs over noen uker og har tett oppfølging i 3 år etterpå. Vi har mulighet til å ringe dem og snakke med lege, psykolog, ernæringsfysiolog og fysioterapeut under hele oppfølginga.Jeg har vært utrolig heldig og hatt få dumpinger eller andre bivirkninger.

Jeg spiser fortsatt 5-6 ganger om dagen, Utfordringa ligger i å finne mat som er variert og "spennende" , går fort matlei :)

Er veldig fornøyd med å ha gjennomført operasjon.

Så kjekt å høre. :D liker gode historier. Eg skal ta operasjonen privat. Så her e det bare oppfølging etter operasjon, har vært i samtale med kirurgen som skal operere og anestesisykepleieren som skal være med på operasjonen. Ellers e det tett oppfølging etter operasjonen :) får tlf nr direkte til både kirurg, anestesisykepleier og ernæringsfysiolog.

Eg starter på lavkcal kur 7.januar. Og da e det i gang :)

Har du klart å holde vekta stabil no i etterkant? :)

Så kjekt å høre. :D liker gode historier. Eg skal ta operasjonen privat. Så her e det bare oppfølging etter operasjon, har vært i samtale med kirurgen som skal operere og anestesisykepleieren som skal være med på operasjonen. Ellers e det tett oppfølging etter operasjonen :) får tlf nr direkte til både kirurg, anestesisykepleier og ernæringsfysiolog.

Er det Aleris du skal på??

Jeg vil råde deg til å tenke deg om en gang eller to...

Tenk deg at du har daglig diare i flere år, får komplikasjoner som gallesten/betennelse, rifter i magesekken og spiserør, daglig oppkast for maten setter seg fast, magesår, tarmslyng, brokk etter tarmslyng og nett operasjon. Underernært i flere år, noe som gir hårtap, sprukken sår hud og man mister tenner pga næringsmangel. Jernanemi og må ha det intravinøst annenhver mnd resten av livet. Utmattet, for orker ikke å spise nok. Orker ikke trene nok (GBP virkningen varer bare 2 år, etter dette må du jobbe HARDT for å holde vekten. Klarer du det ikke går du opp i vekt, uansett hvor lite du spiser)

Tenk deg om. Det finnes så mange andre bedre løsninger.

Er det Aleris du skal på??

Jeg vil råde deg til å tenke deg om en gang eller to...

Tenk deg at du har daglig diare i flere år, får komplikasjoner som gallesten/betennelse, rifter i magesekken og spiserør, daglig oppkast for maten setter seg fast, magesår, tarmslyng, brokk etter tarmslyng og nett operasjon. Underernært i flere år, noe som gir hårtap, sprukken sår hud og man mister tenner pga næringsmangel. Jernanemi og må ha det intravinøst annenhver mnd resten av livet. Utmattet, for orker ikke å spise nok. Orker ikke trene nok (GBP virkningen varer bare 2 år, etter dette må du jobbe HARDT for å holde vekten. Klarer du det ikke går du opp i vekt, uansett hvor lite du spiser)

Tenk deg om. Det finnes så mange andre bedre løsninger.

skal ta den hos Volvat. har vurdert dette i mangen år og har tatt avgjørelsen :) kontrakten er undertegna :) kjenner flere som har tatt samme operasjon og har ingen utfordringer etter den bortsett fra at en må passe på hva en spiser, men det e jo poenget med operasjonen :)

Har du tatt den privat eller offentlig? :)

skal ta den hos Volvat. har vurdert dette i mangen år og har tatt avgjørelsen :) kontrakten er undertegna :) kjenner flere som har tatt samme operasjon og har ingen utfordringer etter den bortsett fra at en må passe på hva en spiser, men det e jo poenget med operasjonen :)

Har du tatt den privat eller offentlig? :)

Igjen, tenk deg om. Er det verdt å kanskje få livskvaliteten din ødelagt??

Jeg har ikke personlig erfaring, men en i familien min (40-årene) tok det i sommer da han var så tung at han holdt på å dø... Han er storfornøyd! Han har masse hud som han må fjerne og sliter med at han blir bråmett og småkvalm, men ellers tror jeg han er fin (ikke akkurat snakket så mye om avføring og lignende) :)

Han prøver å få en annen i familien i midten av 20-årene til å gå med på operasjon da han er like tung...

Bestemor har også tatt operasjon, den var ikke veldig vellykket... Vet ikke om det var fordi hun tok den for nesten 30 år siden eller om hun hadde blitt dårlig nå også, men hun har også masse tilleggssykdommer da...

Har fortsatt noen kg å gå ned før jeg er fornøyd (6-7) men det satser jeg på å ta på nyåret :) Går sakte ned er det beste, jeg er ikke skrekkelig fink til å bevege meg :o, men prøver ;). Føler ikke at det er noen jobb,eller slit. Vet bare at det trengs for å få ny operasjon for å få vekk den overflødige huden som jeg har fått etter vektnedgangen :)

Om man er veldig overvektig kan jeg skjønne man gjør det men dt skulle vært 50 kg+ for min del.
Mange går ikke ned så mye som de trodde,,andre får problemer i drøssevis og man må gå på flere vitaminer resten av livet.

Har fortsatt noen kg å gå ned før jeg er fornøyd (6-7) men det satser jeg på å ta på nyåret :) Går sakte ned er det beste, jeg er ikke skrekkelig fink til å bevege meg :o, men prøver ;). Føler ikke at det er noen jobb,eller slit. Vet bare at det trengs for å få ny operasjon for å få vekk den overflødige huden som jeg har fått etter vektnedgangen :)

Eg har totalt 40-50 kg å ta av, alt over 40 e bonus :) den overflødige huden er jeg bekymra for. Men det får en vel godkjent gjennom staten om det trengs? :)

Jeg er 154 høy og veide 115 kg. Ble operert i 2013. Har gått ned 55kg veldig fornøyd. Det endra hele livskvaliteten min. Håper jeg ikke går opp så mye med denne svangerskap. Skal følges opp på sykehuset og ikke av jordmor eller fastlege.

Jeg er 154 høy og veide 115 kg. Ble operert i 2013. Har gått ned 55kg veldig fornøyd. Det endra hele livskvaliteten min. Håper jeg ikke går opp så mye med denne svangerskap. Skal følges opp på sykehuset og ikke av jordmor eller fastlege.

Har du fått mye hud til overs etter nedgangen? Tok du operasjonen privat eller offentlig?

Jeg har ikke hatt bypass operasjonen men jeg valgte gastric sleeve. Ble operert mai 14, gikk ned 35 kg før jeg ble gravid og ar nå gått opp 13 av de kg igjen ( er 26+1 uker gravid med nr 2,termin april).
Aldri angret et sekund, endelig følte jeg meg vel, hadde mer overskudd til dattera mi (ho var 11 mnd når jeg opererte meg) og begynte å føle meg som meg selv,om du skjønner.
Hater at jeg har lagt på meg så masse i graviditeten, men tenker som så at det skal gå fort av når ungen er kommet ut ;)
Spiser lite og ofte. Men spiser alt mulig, så lever tilnærmet normalt i kost,men må selvsagt være forsiktig med Hva man spiser eller så går d galt;)
Hadde aldri klart å gå ned de kg uten operasjonen, og det er som 'alle' sier; den viktigste jobben ligger i hodet, det er beintøft psykisk, så alle som tror det er en easy Fix kan gå å ta seg ei bolle ;)

Nå ble jeg gravid 14 mnd etter operasjonen, får supergod oppfølging overalt med ultralyd, jordmor timer og legetimer, for de regner svangerskapet som et risikosvangerskap pga det er under 2 år siden operasjon. Men til nå er alt gått kjempe bra, bortsett fra det kræsjer i hodet mitt når jeg nå plutselig MÅ gå opp i vekt igjen, og desverre gått opp mer enn jeg håpet. Men som sagt; det skal av igjen etter fødsel :):)

Back
Topp