Gallestein? Anyone?

Høres ut som gallestein, ja. Det er helt forferdelig!! Hadde noen anfall i svangerskapet. Trodde jeg skulle dø når det sto på. Fikk ikke til å puste skikkelig.. Heldigvis ikke hatt det siden :)

Høres ut som gallestein, ja. Det er helt forferdelig!! Hadde noen anfall i svangerskapet. Trodde jeg skulle dø når det sto på. Fikk ikke til å puste skikkelig.. Heldigvis ikke hatt det siden :)
Åh så grusomt å ha dette samtidig som gravid :-/ Jeg har ikke fått dette før i ettertid.

Voltaren skal da vel ikke tas som gravid?!? Huff. Da ville jeg heller tatt paralgin forte.. Hvis du ikke får komme inn på legetime på legevakta så er det bare å møte opp. Haha. Mamma ringte sist å sa at vi kom innom, ikke snakk om noe annet. Og da med litt ulyder på venterommet ble jeg plassert på et kontor hvor jeg venta på lege :p klarte jo ikke puste. Tok ca en time før jeg fikk gå over på akutten hvor jeg måtte ta blodprøver og urinprøve og fikk veneflon. Fra jeg kom inn til jeg ble innlagt tok det sikkert 3 timer... Ting tar tid. Stå på ditt og vis hvor vondt det er. En gang ringte jeg etter å ha hatt anfall hele natta.. Ringte da klokken 6, klokken 12 og i 5 tia på dagen, fikk time halv 10 så da hadde det nesten vart et døgn og det varte 2-3 dager til selv om det roet seg.. Det var helt sykt. Sikker på at jeg skulle stryke med.

Voltaren skal da vel ikke tas som gravid?!? Huff. Da ville jeg heller tatt paralgin forte.. Hvis du ikke får komme inn på legetime på legevakta så er det bare å møte opp. Haha. Mamma ringte sist å sa at vi kom innom, ikke snakk om noe annet. Og da med litt ulyder på venterommet ble jeg plassert på et kontor hvor jeg venta på lege :p klarte jo ikke puste. Tok ca en time før jeg fikk gå over på akutten hvor jeg måtte ta blodprøver og urinprøve og fikk veneflon. Fra jeg kom inn til jeg ble innlagt tok det sikkert 3 timer... Ting tar tid. Stå på ditt og vis hvor vondt det er. En gang ringte jeg etter å ha hatt anfall hele natta.. Ringte da klokken 6, klokken 12 og i 5 tia på dagen, fikk time halv 10 så da hadde det nesten vart et døgn og det varte 2-3 dager til selv om det roet seg.. Det var helt sykt. Sikker på at jeg skulle stryke med.
Jeg er ikke gravid! Viktig info. Jeg har en på 4 måneder. Jeg er engstelig fordi jeg hadde alvorlig SF hvor organene begynte å svikte. Galla er vond til tider (de såkalte muskelplagene), og avføringen blir lysere. Derav bekymring. Vet at det ikke var muskler forrige natta, var altfor vondt.

Det høres ut som gallestein. Vet akkurat hvordan du har det! Jeg har hatt gallestein i snart 1 år nå, men ikke like mye plaget som jeg var i fjor høst. Forrige anfall jeg hadde var for en uke siden da varte det i 2 døgn i tillegg kastet jeg opp av smertene, og dag 2 kjørte vi på legevakta for da var jeg tom for smertestillende så for at jeg skulle få noe søvn den natten så var det eneste utvei. Der fikk jeg en pakke med paralgin forte og en ny pakke med voltaren 100mg. Jeg venter på å få operasjon noe som forhåpentligvis skjer en gang til høsten. Mitt tips er å ringe legevakten så fort du får et nytt anfall å få en time der så kan de få sjekket det, ta blodprøve for å sjekke crp og skrive ut smertestillende til deg. Og prøv å ring til fastlegen din igjen sånn at han kan henvise deg til ultralyd og videre til sykehuset for operasjon. Masse god bedring! :-)

Du må ha voltaren intramuskulært for at det skal bli noe greie på under galleanfall. Og gjerne litt Ketorax. Fått deg time noe sted?

Symptomene liknar i alle fall veldig på gallesteinsanfall. Eg har hatt det nokre gongar, første gong var eg innlagt i tre dagar for smertelindring og diagnostisering, då gav det seg ikkje før etter meir enn to døgn.

Ein annan gong gjekk det over på 5-6 timar. Heilt fascinerande at ein kan ha såå vondt eit øyeblikk, og neste øyeblikk er all smerte vekke. Måtte innom legevakta uansett sidan eg var gravid og dei ville lytte på babyen.

No sist blei det legevakt for smertestillande søndag morgon, blei bedre men det "murra" i både mage og rygg fram til onsdag då det blei verre igjen. Hadde smertestillande her heime så eg fekk bukt med det. Og torsdag ettermiddag blei det heilt hinsides vondt igjen, voltaren hjelpte ingenting, så eg fekk beskjed om å ta tramadol. Det hjelpte i alle fall litt, og så gjekk det over igjen i løpet av fredagen.

Siste gong var det mest vondt i ryggen faktisk, oppunder høgre skulderblad.

Legen min seier vi kan sjå det an litt, så lenge det ikkje er alt for hyppig, og så sant smertestillande fungerar. Blir det mykje hyppigare/verre må vi vurdere å operere vekk galleblæra.

Du må ha voltaren intramuskulært for at det skal bli noe greie på under galleanfall. Og gjerne litt Ketorax. Fått deg time noe sted?
Grunnen til at hun ba meg ta voltaren var fordi hun fortalte meg på telefonen at jeg har muskelsmerter :-P Skal bestille time hos legen min via nett nå.

Grunnen til at hun ba meg ta voltaren var fordi hun fortalte meg på telefonen at jeg har muskelsmerter :p Skal bestille time hos legen min via nett nå.

Jeg hadde ikke latt meg avfeie av reise uvitne folk som ikke gir deg time når du ber om det!
Så kom deg til fastlegen sett foten ned, og krev å bli hørt. Jeg fikk til slutt galleblære betennelse så jeg måtte bli operert fort. Før det hadde jeg våre på legevakten flere ganger, blitt hentet i ambulanse, og fått feil diagnoser. Siste gang så dem hvor jæklig anfallet var og satte morfin rett i skinka/låret DA var det som om jeg kom til himmelen med en gang.

Jeg hadde ikke latt meg avfeie av reise uvitne folk som ikke gir deg time når du ber om det!
Så kom deg til fastlegen sett foten ned, og krev å bli hørt. Jeg fikk til slutt galleblære betennelse så jeg måtte bli operert fort. Før det hadde jeg våre på legevakten flere ganger, blitt hentet i ambulanse, og fått feil diagnoser. Siste gang så dem hvor jæklig anfallet var og satte morfin rett i skinka/låret DA var det som om jeg kom til himmelen med en gang.
Huff. Høres ikke bra ut! Jeg byttet rett og slett lege faktisk, til et sted jeg kommer inne samme dagen. De jobber litt annerledes, så får vi se. Var ikke fornøyd sånn som det var nå, så det var like greit. Skal dra til henne, for jeg er rett og slett ikke bra..

Beklager for det :p antar jo alle er gravid når jeg får opp noe relevant i feeden, haha. Men det er jo ikke noe enklere med en liten.. Jeg klarer ikke ta vare på meg selv med de smertene engang så jeg håper jeg slipper anfall de første ukene etter fødsel.. Håper legen tar deg på alvor!

Huff. Høres ikke bra ut! Jeg byttet rett og slett lege faktisk, til et sted jeg kommer inne samme dagen. De jobber litt annerledes, så får vi se. Var ikke fornøyd sånn som det var nå, så det var like greit. Skal dra til henne, for jeg er rett og slett ikke bra..
Krysser fingrene for deg! :D

Beklager for det :p antar jo alle er gravid når jeg får opp noe relevant i feeden, haha. Men det er jo ikke noe enklere med en liten.. Jeg klarer ikke ta vare på meg selv med de smertene engang så jeg håper jeg slipper anfall de første ukene etter fødsel.. Håper legen tar deg på alvor!
Inget problem :-) Min bekymring ligger i at jeg for 4 måneder siden hadde alvorlig SF, og at kroppen har oppført seg rart siden. Ikke uvanlig å få galletrøbbel heller, slik at jeg vil jo selvfølgelig få sjekket det ut :-) Men ikke lett med den lille når det står på, nå er jeg generelt syk med influensa i tillegg :-P Så tenker at jeg kan få lov å være litt frisk snart :-P Hehe. Takk for det, jeg har byttet lege til en som visstnok skal være veldig bra, så får vi se :-)

Back
Topp