Gallestein? Anyone?

Skrømt (Vimsa)

Forumet er livet
VIP
Hadde en syk opplevelse i dag (i mine øyne). Har i lengre tid etter svangerskapet hatt småvondt i øvre del av magen, og et behov for å strekke meg ut og krølle meg sammen om hverandre. Gått helt greit over, helt til idag.

Startet med krampeliknede følelse i øvre delen av magen, og ble etterhvert sinnsykt vondt. Forsøkte å gå på do, drikke, spise osv, men det satt i allikevel, om ikke verre. Lå i fosterstilling og grein i senga da det kjentes ut som jeg hadde kramper i hele øvre del av overkroppen til slutt, særlig høyre side. Lå bare å vred meg for å finne en stilling, men ingenting var godt. Gjorde så vondt at jeg svimte av da jeg lå i senga, kom til meg selv og hev etter pusten. Det som overrasket meg mest var nok at etter 2-3 timer så ble det helt borte... Sitter kun igjen med en fryktelig øm øvre del av magen. Og en litt bekymret samboer, inkludert meg selv.

Kan dette være gallestein?

Har selv hatt 7-8 gallesteinanfall siden uke 12. Kan høres ut som det ja. Var innom legevakta flere ganger før de fant ut av det. De første varte bare få timer, så ble jeg bare mer plaget. Neste gang anbefaler jeg deg legevakt kun for å få ultralyd av gallen. Min galleblære skal ut!

Tusen takk for svar turtle95 :-) Aldri hatt noe slikt, så følte jeg måtte spørre. Sikkert teit å si, men hadde så vondt at vi var innom mer bekymringsverdige ting før vi merket at det gikk over. Det skjedde en gang til i natt, og hadde en runde til på 2 timer hvor det gjorde veldig vondt, så har ikke sovet mye. Tenker å ta en tur til legen i dag uansett, for dette var så vondt at jeg ikke tar en slik natt til... Jeg hadde alvorlig SF under svangerskapet, og noen sier at det kan være en sammenheng med vedvarende galle trøbbel i ettertid. Får se :-) Takk svar uansett. Jeg håper det løser seg for deg også :-) Vet du om de ser noe utenom anfall? Foreløpig er jeg bare helt vanvittig øm i området det gjorde vondt i natt.

Au au, føler med deg :/
Jeg måtte operere ut galleblæra 5 mndr etter fødselen. Fy så vondt det var.

Jeg har hatt gallesteins-anfall MANGE ganger:( misunner deg absolutt ikke. Jeg hadde gladelig valgt 5 fødsler etter hverandre i stedet for et anfall. Forferdelig vondt :( vi brukte lang tid for å finne ut at det var det da. Ble hentet av sykebil flere ganger, og til slutt lagt inn på sykehuset hvor de tok ultralyd og så det.(hverken fast-legen eller legevakta skjønte hva det var.) Da var det bare å vente på operasjon.
Jeg trodde jo alt skulle bli bra da, men jeg fortsatte sikkert et år etter operasjonen med samme smerter til og fra :( ikke for å skremme deg, men er greit å vite. Vet ikke hvorfor. Nå er det vel 4 år siden operasjonen og jeg kjenner ikke noe til smertene lenger. Har fått mange andre plager, men det vet jeg ikke om er bevist at kommer etter å ha fjernet galleblæren. Bare å spørre hvis du lurer på noe. Men mas på legen, og ring så fort du kjenner antydning til smerter, da får de sett deg når du har anfallet.

Prøv kosthold noen dager uten fett, egg og eple og se om det blir bedre. Har du vondt under høyre ribbeinsbue?

Opplevd det jeg også. Blitt henta av ambulanse. Men gikk over av seg selv her. Kutta ut fett og sånt ei stund. Siden har jeg ikke opplevd det. Er over 5 år siden nå.

Men fytti så jævlig det var når det var i gang... Håper det går bedre med deg

Prøv kosthold noen dager uten fett, egg og eple og se om det blir bedre. Har du vondt under høyre ribbeinsbue?
Akkurat nå er det bare skikkelig ømt. Litt vondt om jeg klemmer, men ikke ellers. Var helt jævlig vondt der i natt... Og i ryggen, undersiden av skulderbladet. Holdt på 2 runder i natt x 2 timer, sovnet på morningen idag. Kan forsøke det, men dette var så hinsides vondt at jeg vil nok sjekke det før det har gått noen dager.

Kan høres ut som det ja.
Jeg hadde så alvorlige anfall at jeg ble lagt inn på sykehuset hver gang. Fikk operert ut blæra da eldste var 2 mnd gammel.
Etter 3 innleggelser levde jeg så og si uten fett i kosten. Da gikk det bra.

Akkurat nå er det bare skikkelig ømt. Litt vondt om jeg klemmer, men ikke ellers. Var helt jævlig vondt der i natt... Og i ryggen, undersiden av skulderbladet. Holdt på 2 runder i natt x 2 timer, sovnet på morningen idag. Kan forsøke det, men dette var så hinsides vondt at jeg vil nok sjekke det før det har gått noen dager.
Høres ut som du bør oppsøke lege ja. Men styr unna de matvarene så lenge, om det er gallen vil det forverres av de. Lykke til og god bedring! :)

Høres ut som du bør oppsøke lege ja. Men styr unna de matvarene så lenge, om det er gallen vil det forverres av de. Lykke til og god bedring! :)
Takk, skal gjøre det. Alt for å slippe for å si det slik. Skal ringe legekontoret etter de er ferdig med lunsj tenkte jeg :-)

Fy søren... Ringte legekontoret, og de bare avføyde meg med at det var muskulært, så jeg skulle ta smertestillende. Jeg fikk ikke forklare engang, og ikke fikk jeg time heller... Er det mulig. Ble sykt forbannet, og jævlig lei meg. Hvordan går det an å bare avvise sånn uten videre?

Hvis du skulle få anfall igjen (som oftes skjer det kveld/natt) så drar du rett på legevakta og sier du mistenker det. Få de til å ta blodprøver og hvis smertene varer mer enn et par timer bare bli lagt inn på sykehuset hvis du skulle få valget for da får du ultralyd dagen etter. Jeg hadde ikke typisk vondt på høyresiden, men da en lege banket der skulle jeg til å slå han ned. Hadde vondt hele veien rundt og smerten var like intens uansett. Hvis du skulle bli plaget mye er det viktig at dette blir dokumentert så du slipper lang ventetid og at en lege skal bestemme om du får operasjon eller ikke.
Kutt ned på fett så mye du klarer. Selv klarer jeg meg ikke uten smør på skiva for eksempel. Olje er nesten like ille som smør i panna osv. Selv er jeg veldig flink etter et anfall, men skeier alt for fort ut.. Vet ikke hva som utløser anfallene mine heller.
Sies at brus, eple og egg er typiske ting som kan utløse det. 10gram fett i et egg, helt sykt. - visste ikke dette og det var det eneste jeg hadde lyst på etter et anfall, rart ingen av sykepleierne anbefalte meg noe annet siden jeg var innlagt da.

Høres helt ut som gallesteinsanfall. Grunnen til at det gikk over er at steinen passerte gallegangen eller hva nå enn det heter. Hadde dette mye i 4 år før jeg ble hasteoperert. Ring legevakten neste gang. Eventuelt 113. Eneste som funket på meg var ett par morfinsprøyter rett i skinka

Hvis du skulle få anfall igjen (som oftes skjer det kveld/natt) så drar du rett på legevakta og sier du mistenker det. Få de til å ta blodprøver og hvis smertene varer mer enn et par timer bare bli lagt inn på sykehuset hvis du skulle få valget for da får du ultralyd dagen etter. Jeg hadde ikke typisk vondt på høyresiden, men da en lege banket der skulle jeg til å slå han ned. Hadde vondt hele veien rundt og smerten var like intens uansett. Hvis du skulle bli plaget mye er det viktig at dette blir dokumentert så du slipper lang ventetid og at en lege skal bestemme om du får operasjon eller ikke.
Kutt ned på fett så mye du klarer. Selv klarer jeg meg ikke uten smør på skiva for eksempel. Olje er nesten like ille som smør i panna osv. Selv er jeg veldig flink etter et anfall, men skeier alt for fort ut.. Vet ikke hva som utløser anfallene mine heller.
Sies at brus, eple og egg er typiske ting som kan utløse det. 10gram fett i et egg, helt sykt. - visste ikke dette og det var det eneste jeg hadde lyst på etter et anfall, rart ingen av sykepleierne anbefalte meg noe annet siden jeg var innlagt da.
Jeg skal tenke etter hva jeg spiser, og skulle det skje igjen så skal jeg ringe rett til legevakta. Takk for svar, dette hjelper meg veldig mye :-)

Høres helt ut som gallesteinsanfall. Grunnen til at det gikk over er at steinen passerte gallegangen eller hva nå enn det heter. Hadde dette mye i 4 år før jeg ble hasteoperert. Ring legevakten neste gang. Eventuelt 113. Eneste som funket på meg var ett par morfinsprøyter rett i skinka
Takk for svar, nå ble det to innlegg her, et ang lege også. Men men. Jeg skal ta kontakt med legevakt om det blir sånn ikveld også :-) Orker ikke en natt til uten søvn.

Takk for svar, nå ble det to innlegg her, et ang lege også. Men men. Jeg skal ta kontakt med legevakt om det blir sånn ikveld også :-) Orker ikke en natt til uten søvn.
Da forstår jeg den andre tråden din bedre. Nå er ikke jeg noen ekspert eller lege, men gikk 4 år med eksakt de smertene du beskriver. Så jeg hadde bare ringt 113 neste gang. Og det kan fort bli en neste gang, for har du først fått det så.... dessverre...

Paracet hjelper ikke på smertene, dessverre. Det kan hjelpe for å roe ned kroppen litt da, i forhold til pusting :) har fått resept på ketogan og er det samme jeg har fått på sykehuset så jeg tror ikke jeg drar flere ganger på legevakt hvis det skulle skje igjen for det er samme behandling. Mener jeg fikk stesolid først (overhørte en samtale sykepleieren hadde) som gikk rett i veneflon, men jeg ble bare roligere av det, tok ikke alt. Tok tre kvarter før ketogan fungerte på siste anfall så det var lenge med smerte siden jeg ikke tok det med en gang..

Paracet hjelper ikke på smertene, dessverre. Det kan hjelpe for å roe ned kroppen litt da, i forhold til pusting :) har fått resept på ketogan og er det samme jeg har fått på sykehuset så jeg tror ikke jeg drar flere ganger på legevakt hvis det skulle skje igjen for det er samme behandling. Mener jeg fikk stesolid først (overhørte en samtale sykepleieren hadde) som gikk rett i veneflon, men jeg ble bare roligere av det, tok ikke alt. Tok tre kvarter før ketogan fungerte på siste anfall så det var lenge med smerte siden jeg ikke tok det med en gang..
Poenget er at det var det jeg forsøkte å fortelle henne også. Da ba hun meg prøve voltaren i steden. Hun ville rett og slett bare ikke høre. Stesolid er jo beroligende, brukes gjerne på krampeanfall. Men Synes ikke det tar smerter. Lå 4 timer i natt med kraftige smerter, håper jeg slipper det på en stund, for å si det slik. Skjer det igjen blir det legevakt.

Back
Topp