Gåstol!

Wibe^ skrev:
Hel1 skrev:
Morellskatten : Syns det er feil å sammenligne honning som er livsfarlig med en gåstol som KAN gå utover utviklingen.. Å gir meg fortsatt ikke på at det kan umulig være skadelig å sitte i den littegrann.. De anbefaler oss jo å ikke bruke vippestol også.. De fleste gjør jo det?! Som jeg også nevnte i sta også ; å gå ut av døren kan også være skadelig! ;)

førjulsbaby : Det er jo greit da :) Mini her også elsker den, utenom akkurat nå, for nå er han sulten og trøtt:P haha..

Å gå ut av døra kan være farlig ja, kanskje ikke direkte skadelig?

Det er og skadelig med røyk og passiv røyking, derfor i dag når man er så OPPLYST om hva man bør og ikke vet man at man bør unngå røyk for de små lungene til barna! Man vet det og vil (i fleste tilfeller unngå det)
Det er lov å selge røyk, men det er skadelig! Da burdte vel ikke røyk vært lovlig hvis argumentet er: at de selger det, så da kan det ikke være så skadelig!

Kan være skadelig å gå ut døra også?! 

Som sagt, jeg ser hva dere mener.. Men det er jo heller ikke alle barn som tar skade av det. Men for å unngå at det KAN skje så er det jo greit å la være da. Men jeg er 99% overbevist om at så lite som han bruker/kommer til å bruke den stolen kommer ikke han til  å ta no skade av det ;)

Hel1 skrev:
Kaysa86: Ja ikkesant :) Kjempe flott, nå har vi lekegrind og vippestol også da.. Så da har vi litt å velge mellom.. Sikkert greit for han å variere litt også :P 

Til dere andre: Greit nok, å er fullstendig klar over hva de sier.. Men han får overhode ikke sitte der lenge av gangen.. Er kunn hvis vi må gjøre noe annet og han ikke vil noen ting.. Gliset kommer så fort han havner i gåstolen.. 
Å tenker også litt sånn at hvis det hadde vært så innmari farlig så burde de jo slutte å selge/produsere dem! Kjenner mange som har brukt gåstol på barna sine, ikke skjedd no skade der ;) 

vet av flere jeg som både røyka og drakk under svangerskapet. siden ikke alle di ungene ble skada av det så må det jo være greit å gjøre det da?:P nei funker visst ikke som argument. men ang di gåstolene så er det vel ikke anbefalt, så vi kommer ikke til å kjøpe det men blir ikke hysterisk om jeg ser noen andre har det heller.

klarer ikke la være å svare her...

ser flere tror at skadene kommer "rett etterpå" liksom... Disse senskadene kan komme i voksen alder... Dårlig rygg og skeive føtter.... og også når barna lærer å gå.. At de går på tå istedet for å gå på fotsålen....

Skjønner ikke at noen kjøper inn sånt utstyr når fagfolk tydelig fraråder det.. 

Jeg kommer aldri aldri til å la min datter få bruke en gåstol. Å ta sjansen på å gi henne senskader senere i livet fordi jeg ikke gidder å høre på litt grining mens jeg dusjer, er for meg totalt egoistisk.

Å si at produsentene ikke ville solgt produktet hvis det var farlig, er ufattelig naivt. Og å si at det potensielt sett er farlig å gå ut av døra, eller stå opp om morgenen, er rett og slett idiotisk. I tillegg til at det overhode ikke har noe å gjøre med en gåstol.

Fysj at det skal gå så sakte som et år, halvannet, før de går selv. Krise. Nei, takke meg til naturlig utvikling, dere.

(Ja, jeg vet jeg er frekk, men jeg klarer ikke å dy meg.)

Kleo79 skrev:
Jeg kommer aldri aldri til å la min datter få bruke en gåstol. Å ta sjansen på å gi henne senskader senere i livet fordi jeg ikke gidder å høre på litt grining mens jeg dusjer, er for meg totalt egoistisk.

Å si at produsentene ikke ville solgt produktet hvis det var farlig, er ufattelig naivt. Og å si at det potensielt sett er farlig å gå ut av døra, eller stå opp om morgenen, er rett og slett idiotisk. I tillegg til at det overhode ikke har noe å gjøre med en gåstol.

Fysj at det skal gå så sakte som et år, halvannet, før de går selv. Krise. Nei, takke meg til naturlig utvikling, dere.

Så godt sagt Kleo. Helt enig.. Er så egoistisk. De fraråder det så sterkt på helsestasjonen.

Kleo79 skrev:

TAKK KLEO!
 emoticon

Fleste av dere har vel vippestol også? De fraråder jo det også.. Syns som sagt ikke det er no problem jeg, så lenge han ikke sitter i den for lenge av gangen.. ;) Kan umulig ta no skade av det ;) Men dette er og blir min mening i saken ;) Gidder ikke starte en stor krangel ut av dette.. Jeg respekterer dere i det dere mener og da håper jeg dere kan respektere mine meninger.

Å kalle det egoistisk ser jeg ikke.. Jeg dusjer ikke jeg , så lenge han er våken.. Da venter jeg heller til sambo kommer hjem fra jobb på kvelden.. Ordner ikke med meg selv før han er blid, fornøyd å kan være aleine.. Om det tar flere timer før jeg feks får i meg no frokost eller en dusj så tar det så lang tid, viktigste er at han får det han trenger.. Så vil ikke si at jeg er egoistisk..  ;)

Nei, det gambler jeg ikke på.

glamaria skrev:
Har ikke og blir ikke å kjøpe heller, men kos dere:-)

samme her!

emoticon emoticon

Jeg vurderte faktisk en hoppestol ting, for jeg tenkte det var safe nå som ungen er 7 mnd. og jeg syns den ser fantastisk morsom ut!!  Forhørte meg på forumet og fikk ca 20% positive tilbakemeldinger på det og 80% negative.. Det holdt for meg!! Så den får heller se artig ut i vinduet på Babyshop i stedet for i min stue..
Men jeg syns ikke man skal dømme folk for å kjøpe dem, det får være opp til hver enkelt- ærlig talt.

De som vil bruke gåstol- bruker det
De som ikke vil - bruker det ikke

Ikke kom å kall oss som bruker det egoistisk, det er bare teit. Vil vi bruke det, så bruker vi det. Og vi vet at det _kan_ være skadelig, sein utvikling, gå på tå osv.

Synes jeg ser at det står "for den egoistiske" på esken til gåstolene ;P

Med en gang jeg så innlegget, tenkte jeg at nå "banner du i kirka"emoticon
Det er en del ting som lett skaper diskusjon, og det er gåstoler og bilstoler(framovervendt/ bakovervendt, osv)....

Jeg har ikke brukt og kommer ikke til å bruke gåstol, fordi det ikke anbefales. Jeg har mye plager med ledd og muskler, så jeg vil ikke framprovosere noe hos ungene mine.

Men jeg vet at det er vanskelig hvis en har barn som liker å sitte. Begge mine har villet sitte tidlig. Med snuppa (som er 2 år nå), brukte jeg en paraplytrille inne som hun kunne sitte i. Hun ville ikke ligge og kravle på gulvet så lenge ad gangen, så da ble trilla fin før hun satt selv. Jeg tenkte å gjøre det samme med knerten nå, for nå har han begynt å gråte hvis jeg går ut av rommet han er i. JEg har et bekken som krangler enda, og da blir det tungt å løfte og bære knerten overalt. Han er over 11 kg allerede, så jeg får god vekttrening;-)

Kaysa86 skrev:
De som vil bruke gåstol- bruker det
De som ikke vil - bruker det ikke

Ikke kom å kall oss som bruker det egoistisk, det er bare teit. Vil vi bruke det, så bruker vi det. Og vi vet at det _kan_ være skadelig, sein utvikling, gå på tå osv.

Synes jeg ser at det står "for den egoistiske" på esken til gåstolene ;P

Sign !! :-p

Kan noen fortelle meg hva som er skadelig og hvorfor? Ikke gi meg link, men forklar det helst. Takk :)

mrsklara skrev:
Kan noen fortelle meg hva som er skadelig og hvorfor? Ikke gi meg link, men forklar det helst. Takk :)

Det kan hindre den mentale og fysiske evnen. Barns som har brukt gåstol har feks en tendens til å greie å sitte oppreist senere enn jevngamle som ikke har brukt gåstol. De scorer også lavere på tester av mental utvikling feks. Dessuten fratas barnå muligheten til å anstrenge seg og strebe etter å klare ting selv når de blir plassert i en gåstol. 

Jeg har IKKE tenkt å kjøpe eller sette mini i gåstol. Men kom på et spørsmål.. NÅR di allerede kan sitte, og reise seg opp. Er dette da like skadelig?

Hel1 skrev:
Fleste av dere har vel vippestol også? De fraråder jo det også.. Syns som sagt ikke det er no problem jeg, så lenge han ikke sitter i den for lenge av gangen.. ;) Kan umulig ta no skade av det ;) Men dette er og blir min mening i saken ;) Gidder ikke starte en stor krangel ut av dette.. Jeg respekterer dere i det dere mener og da håper jeg dere kan respektere mine meninger.

Å kalle det egoistisk ser jeg ikke.. Jeg dusjer ikke jeg , så lenge han er våken.. Da venter jeg heller til sambo kommer hjem fra jobb på kvelden.. Ordner ikke med meg selv før han er blid, fornøyd å kan være aleine.. Om det tar flere timer før jeg feks får i meg no frokost eller en dusj så tar det så lang tid, viktigste er at han får det han trenger.. Så vil ikke si at jeg er egoistisk..  ;)

det blir ikke frarådet å bruke vippestol.

det er anbefalt moderat bruk av vippestol i motsetning til gåstol som blir frarådet å bruke i d hele tatt! Her i huset er vippestolen brukt svææært lite. 

Back
Topp