Gåstol

Skorpion77

Elsker forumet
Noen som vurderer å kjøpe det??

Når mine "store" barn var små var det veldig "ut" med gåstol. Mange mente barna skadet ryggen ved å bruke de. Men nå ser jeg det er på moten igjen, så da kan det vel ikke ha vært så ille...

Ser for meg at gullet hadde storkost seg i en sånn om ikke så altfor lenge. Noen med erfaringer?

fysio dama på helsestasjon er veldig imot gåstoler ihvertfall.. hun mener at ungene får en gal måt å gå på.. eller noe!? og at det blaster rygg og bekken feil?? hu var ihvertfall veldig imot.. så blei litt skremt av det hun sa jeg.. for hørtes jo logisk ut der og da[8D]

jeg arvet en slik av min søste som min venninne låner foreløpig til sønnen sin på 9 måneder og den er visst veeeldig poppis

ja vi har kjøpt :) eller farfaren hennes har kjøpt [:)] er visst noe med att dem kan bruke lenger tid på og begynne og gå ogsånt pga beina blir belasta på en helt annen måte ellernoe!!

men jeg syns det er greit, og kan tenke meg att hun kommer til og stooooor kose seg i den[:D] er jo ikke sånn att vi bare setter hun i den hele tiden, så det skal nok gå kjeeempe ;D

men ja, vet det er maange som ikke er noen stor fan av gå stol!![8D]

Har også hørt at det ikke e så poppis hos fysioterapeutene, men shit.. Vi skal kjøpe sånn. Nu når vi trekk Julie opp og hos skal stå, så bevege ho beinan som om ho skal gå, og bevege seg fremover på magen vår, lekematta osv. Så den gåstolen trur æ blir bra for ho. Da kommer ho seg rundt, og samtidig får ho nåkka å bryne seg på. En fin leke trur æ. [:D] Men tenkte å kjøpe en med leka på og rundt omkring, for da når ho tar pausa så har ho leka med seg som sitt fast i den. [:)]

ORIGINAL: Susa87

fysio dama på helsestasjon er veldig imot gåstoler ihvertfall.. hun mener at ungene får en gal måt å gå på.. eller noe!? og at det blaster rygg og bekken feil?? hu var ihvertfall veldig imot.. så blei litt skremt av det hun sa jeg.. for hørtes jo logisk ut der og da[8D]

Uff, det er akkurat det jeg har hørt tidligere også, nemlig. Men siden salget av disse tydligvis har tatt seg opp håpet jeg at man hadde funnet ut at det ikke hadde så dårlig påvirkning på rygg/bekken likevel.

Nå ble jeg veldig i tvil... Har jo hørt om flere som sier at barna stortrives med gåstolen.

eg veit ikkje... har ikkje tatt stilling til det, då eg har lese at dette ikkje er bra. Alt med måte, er det ikkje det dei seier?

Min kjære har veldig lyst at vi skal kjøpe... Men då må svigermor finne seg leilighet først, så vi får ut tinga hennas;) for for øyeblikket er ting plasert slik at han ikkje har så stort ope område å herje på;)

ORIGINAL: Skorpion77

Uff, det er akkurat det jeg har hørt tidligere også, nemlig. Men siden salget av disse tydligvis har tatt seg opp håpet jeg at man hadde funnet ut at det ikke hadde så dårlig påvirkning på rygg/bekken likevel.

Nå ble jeg veldig i tvil... Har jo hørt om flere som sier at barna stortrives med gåstolen.

må hugse at du ikkje kan stole på kva som er på moten;) Då skulle vi alle hatt helseteppe framfor vognopninga!:p

Synes du skal gjere litt søkejobb og finne ut kva folk seier om dette.. Så ta ein avgjering basert på det du får høyre:) eventuelt vente til fleire svarer her inne:)

nabodama brukte gåstolen sin MASSE, for ho hadde ikkje hørt noko om dette. Dei solgte det jo på kjente babybutikkar, så då kunne det jo ikkje vere problematisk. Einaste ho tenkte på var at han måtte klare å sitte sjøl

Var hos fysio idag med lillemann... Hun nevnte denne gåstolen. Mente at det ikke var en nødvendighet og bortkasta penger, men at det fint kunne bruke som en avslastning for slitne mamma-armer! Lillemann lå helt frem som en 5 mnd i rygg og ben, og det er jo ikke rart, gutten vil jo bare stå i fanget! hehe... Alt var bare fint, men måtte trene litt mer på mave. Han hater å ligge på maven, selv om han har fått verdens tøffeste maveleke! Men, nå skal vi kjøpe sånn matte de har på helestasjonen og trene fremover, så han blir sterk gutt i arma også[:)]

Brukte forøverig gåstol til datra mi også, og hun elsket den! Gikk tidlig gjorde hun også...

Vi har ikke brukt gåstol, og har blitt frarådet bruk av gåstol av både helsesøster og fysioterapaut.

Altså, min mening er at du ikke han høre på hva alle andre sier. ALLE mener forskjellige ting om ALT. DU må gjøre det DU mener er riktig![:)]

Du må jo selvsagt høre på hva folk sier og hva "ekspertene" sier, men til syvende og sist er det du som bestemmer.

Vet ikke om vi skal ha gå-stol, vi har så liten plass her. Og desuten har han lagt fra seg "gåinga" nå kan han ikke stå lenger heller for han skal BARE hoppe :p Vi skal derimot ha en HOPPESTOL.. For jeg holder på å bli gal av å måtte hoppe sånn med han, amene mine trenger avlastning :p

ORIGINAL: Mialille

Har også hørt at det ikke e så poppis hos fysioterapeutene, men shit.. Vi skal kjøpe sånn. Nu når vi trekk Julie opp og hos skal stå, så bevege ho beinan som om ho skal gå, og bevege seg fremover på magen vår, lekematta osv. Så den gåstolen trur æ blir bra for ho. Da kommer ho seg rundt, og samtidig får ho nåkka å bryne seg på. En fin leke trur æ. [:D] Men tenkte å kjøpe en med leka på og rundt omkring, for da når ho tar pausa så har ho leka med seg som sitt fast i den. [:)]

bare opplyse om en ting.. leste om det her om dagen[;)] det at ungen beveger beina fremover (akkurat som når man går..) er en refleks alle unger har fra di er nyfødte.. hvis du holder en litten unge med beina i stuebordet feks.. da vil beina "gå" bortover[;)]

vi skal ha jumperoo når han klare å sitte å stå sjølv, har ikkje bestemt oss for gåstol enda [:)] syns de e litt greit enda når han ligg i ro, trur de blir nok springing når han får fart på beina [:D]

Vi har vurdert hoppestol også, men jeg antar at det er snakk om omtrent den samme belastning på rygg/bekken. I tillegg er jo hoppestolene vesentlig dyrere og har ganske kort brukstid, så dermed slo vi fra oss det.

Vi har jo to barn som har vokst opp uten verken hoppestol eller gåstol, så går nok fint uten, men det hadde vært greit med litt avlastning for armene som sloth sier. Og så er det lettere å brette klær uten mini på armen...

Takk for innspill, jenter! Kjekt å høre hva andre mener.

jeg er ikke stor fan av gåstol, så vi skal ikke kjøpe det. Men til storebror hadde vi sånn hoppedings og den var veldig populær. Så den skal vi også bruke til Fredrik

Vi lånte en gåstol da Isabell var liten og hun elsket det. Alt med måte sier jeg [;)] Nå har vi fått gåstol til Lucas, men venter en stund til før vi tar den i bruk ihvertfall. Gikk i barselgruppe med ei som er fysioterapaut da Isabell var baby, mannen hennes er også fysio, de har gåstol til sine [;)] Er sikkert ikke bra om du sette de opp i og lar de gå der time ut og time inn men litt no og litt da tror jeg ikke har store skadeeffekten, men det er meg da [:)]

ORIGINAL: *Bestevennen*

Vi lånte en gåstol da Isabell var liten og hun elsket det. Alt med måte sier jeg [;)] Nå har vi fått gåstol til Lucas, men venter en stund til før vi tar den i bruk ihvertfall. Gikk i barselgruppe med ei som er fysioterapaut da Isabell var baby, mannen hennes er også fysio, de har gåstol til sine [;)] Er sikkert ikke bra om du sette de opp i og lar de gå der time ut og time inn men litt no og litt da tror jeg ikke har store skadeeffekten, men det er meg da [:)]

sign, slik tenke ej de mæ...alt med måte [:)]

Ja, alt med måte.. Men hvis vi husker tilbake på hva som kunne være skadelig da vi gikk gravide, så hadde vi nok ikke gjort det... Med tanke på spekemat eller alkohol.. Skadene er jo ulike, men skade er skade..

Jeg velger og høre på anbefalingene til hs og fysio, det er å ligge unna gå- og hoppestoler. Feil belastning på rygg og bekken. Akkurat der tror jeg faktisk ikke det er "hva som er rett for deg/dere" som er det beste. Men for dere som har slitne bære-armer, vil jeg anbefale en meitai, ergo bæretøy eller en annet bæretøy som man kan bruke på ryggen, da sitter barnet riktig, og du får armene fri :)

Nå var ikke dette ment som et belærende innlegg! Jeg er laaangt ifra en ekspert, laaangt ifra, men akkurat når det kommer til feil belastning er jeg litt streng  [8D]
Av samme grunn er jeg ikke fan av de Bumbo-stolene der barnet sitter som støpt uten å ha lært seg å sitte enda..

Back
Topp