Gåstol: ja eller nei?

Nei, han er nå 10 mnd og har aldri sittet i en og skal heller aldri. De har absolutt ikke behov for det ;)

Slik gåvogn er innafor. Så lenge barnet klarer å bruke den selv, at du ikke "presser" barnet til å bruke den før barnet er sterkt nok til å gå.

Det som diskuteres her er slik gåstol med "sete" i hvor barnet henger i stolen og "går" bortover.
Aha. Men er det lurt med sånn fra Ikea? Blir den brukt eller bare stående?)

Den siste fysioterapeuten jeg pratet med hadde ett fint svar. Når barna vil gå så kan gå stolen være en fin ting hvis man setter setet sånn at barnet sitter i stolen. Da må barnet reise seg opp for å kunne bevege seg og dermed blir belastningen en annen. Så jeg har brukt den på begge mine barn. Men først når de vil gå og når de var lange nok til å sitte i stolen på laveste nivået. Men skjønner hvorfor det ikke er anbefalt, de fleste stiller jo den inn sånn at barnet akkurat når ned med beina og noen nesten dingler med beina i sånne. Den er jo beregnet som hjelp akkurat som den du triller foran deg. Så er feil bruk som skader barnet og ikke stolen i seg selv. Jeg er alt for nysgjerrig så måtte jo bare spørre fysioterapeuten hva som er galt med det. Men barn skal ikke sitte i sånne stoler eller stå bak hå iler for lenge av gangen uansett

Ja, begge mine har brukt gåstol. Kort tid av gangen, og når de har vært store nok.

Nei til gåstol.

Brukte den bittelitt. Er som ei over her sier, er da ikke skadelig når de går oppreist oppi der og ikke henger i setet.

Førstemann brukte det i korte perioder, visste ikke da at det ikke er anbefalt.
Tror ikke nestemann skal bruke den, da blir det isåfall etter at han har reist seg selv og sitter i den på det laveste hakket.

Back
Topp