Fysisk arbeid

Hatt oppfølging med både Ahus, lege og nav.

Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14

Ok. Men det er ut i fra hva som passer deg personlig? Du kan vel ikke gi samme rådene til en person du ikke kjenner.

Jeg syns at man skal forholde seg til rådene man får personlig fra legen, ut i fra ens egen "sykdomshistorie" og begrensninger. Jeg har ikke tenkt å slutte å verke gjøre ting hjemme, trene eller jobbe bare fordi enkelte her har hatt dårlig erfaring med det. Jeg vet ikke hvor mange av dere som kan si at noen av disse tingene faktisk var direkte årsak til at dere mistet eller at de dere kjente mistet. Jeg leser flere steder at trening kun er positivt, uansett om du har trent tidligere eller om du begynner nå. Man merker selv på kroppen hvis det er enkelte ting man ikke kan gjøre.
Jeg har ikke tenkt å ligge på latsiden, bare fordi jeg er gravid.

Jeg er helt enig med deg, spireliten :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Ok. Men det er ut i fra hva som passer deg personlig? Du kan vel ikke gi samme rådene til en person du ikke kjenner.

Jeg forsto som det var det som var anbefalt for alle og ikke noe tilpasset meg.
Mente ikke å fornærme deg. Men jeg føler at jeg vet hva jeg snakker om etter så mye oppfølging.

Ny termin 03.02.14

Jeg forsto som det var det som var anbefalt for alle og ikke noe tilpasset meg.
Mente ikke å fornærme deg. Men jeg føler at jeg vet hva jeg snakker om etter så mye oppfølging.

Ny termin 03.02.14

Ble ikke fornærmet - jeg ønsker bare at riktig informasjon kommer frem til riktig mottaker, og at man unngår å "skremme" førstegangsfødende fra å holde seg aktive. Om du har fått slik informasjon på grunn av at du har hatt plager, så betyr det ikke at de samme rådene kan gis til personer med normal graviditet. Det er bare poenget mitt.
Jeg blir veldig overrasket dersom dette rådet gjelder alle gravide, fra starten.

Fra arbeidstilsynets sider:

"Svært varmt eller tungt arbeid, arbeid som inneber tunge løft, arbeid i vridde og vanskelege arbeidsstillingar, og langvarig arbeid i ståande stilling, er lite eigna for gravide. Særleg gjeld dette dei siste månadene av svangerskapet."

Hva som defineres som tungt arbeid eller tunge løfte, kommer ikke frem... Jeg tenker at det er individuelt. Jeg har trent mye før jeg ble gravid, og syns ikke 20 kg er mye. For andre kan det være mye.

Fra arbeidstilsynets sider:

"Svært varmt eller tungt arbeid, arbeid som inneber tunge løft, arbeid i vridde og vanskelege arbeidsstillingar, og langvarig arbeid i ståande stilling, er lite eigna for gravide. Særleg gjeld dette dei siste månadene av svangerskapet."

Hva som defineres som tungt arbeid eller tunge løfte, kommer ikke frem... Jeg tenker at det er individuelt. Jeg har trent mye før jeg ble gravid, og syns ikke 20 kg er mye. For andre kan det være mye.

Uff da :eek:
Jeg jobber på et smelteverk :p

Xander 2760 g, 47 cm, 15.08.09
Termin februar, usikkert når :p

Jeg jobber også i helt stillestående jobb, type kontorjobb. Sleit med halebeinet i slutten av forrige svangerskap, spennende å se hvordan det går nå..

Jente født 24.02.2011 <3
Gravid igjen, med termin 21.02.2014 <3
Jeg fikk egentlig aldri prøvd meg i å jobbe som gravid, var ikke noen tegn i uke 20 på at jeg ikke burde jobbe. Bortsett fra tvillinger da :D

Ble ikke fornærmet - jeg ønsker bare at riktig informasjon kommer frem til riktig mottaker, og at man unngår å "skremme" førstegangsfødende fra å holde seg aktive. Om du har fått slik informasjon på grunn av at du har hatt plager, så betyr det ikke at de samme rådene kan gis til personer med normal graviditet. Det er bare poenget mitt.
Jeg blir veldig overrasket dersom dette rådet gjelder alle gravide, fra starten.

Jeg vil ikke skremme eller gi feilaktige informasjon.
Når jeg ble oppfulgt sist.
Jeg hadde ingen plager bortsett fra at jeg kasta opp og nesten ikke la på meg før 6mnd. Jordmor og lege ville ha meg inn annenhver hver uke. Jeg følte meg bra å de fant aldri noe feil. Ble stressa av at alle skulle sjekke meg hele tiden.
De siste ukene har jeg slappet av og mannen gjort det meste, nå føler jeg meg mye bedre, jeg bærer bord, stoler (dugnad) svømmer, ellipser, vasker, rydder og styrer. osv. Ligger ikke på latsiden om formen er fin. Frem til de evt. Nekter meg når jeg har vært på kontroll.
Men jeg løftet ikke bagasjen da vi kom hjem i går. Tok ikke sjansen på 20-27 kg.

Ny termin 03.02.14

Jeg er helt enig med Spireliten. Jeg synes at det blir litt hysteri rundt det hele jeg.. Jeg har trent mye før graviditeten og kommer til å fortsette med det. Jeg kommer også til å jobbe så lenge jeg klarer. Graviditet er ikke en sykdom og det er faktisk veldig viktig å holde seg i form, viktigst av alt er under svangerskap. Da vil både svangeskap og fødsel gå bedre:) jeg var på første svangerskapskontroll nå i uken og fikk klar beskjed om å fortsette å leve livet som før:)

Termin 09.februar med første frøet:)

Sniker litt fra jan14 :)
Hvor tungt du kan løfte mens du går gravid spørs hvor vant du er til å løfte før du ble gravid :) jeg trente tung styrke trening før jeg ble gravid nå og når jeg gikk med store bror, og kan fortsatt gjøre det nå, men kan ikke ta i så mye jeg klarer, men å løfte 40kg i mark går helt fint :) men som sagt så spørs det hva kroppen din var vant til før :)

-mobil taster-

Back
Topp