Fysioterapi vs kiropraktor

ATGM

Andre møte med forumet
Hei damer.
Jeg har begynt å slite med vondt i ryggen. Fra nakke til halebein. Pga at jeg har en kronisk sykdom, så kan jeg ikke få noe smertestillende nå som jeg er gravid. Ble anbefalt å prøve fysioterapi el.
Har noen av dere prøvd? Og kan anbefale eller ikke anbefale?
 
Sniker.

Jeg slet med smerter og stivhet i korsryggen og stivt bekken. Er nesten helt fint etter 4-5 behandlinger hos kiropraktor. Gikk til kiropraktor for noen år siden også, med nakkesmerter. Ble helt fin. Da prøvde jeg også fysioterapi men fikk ikke noe ut av det.
Samme erfaring her. Fått mer ut av behandling hos kiropraktor enn fysioterapeut.
 
Jeg har aldri prøvd kiropraktor, men får fysioterapi regelmessig. Kroppen min responderer veldig godt på det. Vil tro det er med det som veldig mye annet - veldig individuelt hva som funker best, hvilken terapeut man er hos osv. Anbefaler derfor å bare «hoppe i det», kanskje avgjøre hva du begynner med etter det som blir aller enklest for deg? Reisevei, ventetid o.l. :)
 
Sniker, sjekk ut naprapat!
De kan utføre både kiropraktor og fysioterapi-ting, + en drøss andre metoder. Jeg har veldig god erfaring med det!
 
Jeg går ukentlig til fysioterapaut. Får mer ut av det en hos kiropraktor og manuell terapaut. Er heller ikke så gla i å bli knekket på.
 
Som nevnes her tror jeg det er veldig individuelt og avhenger sterkt av terapeut. Tidligere i svangerskapet hadde jeg en låsning i korsryggen og vondt i bekkenet på baksiden og da fikk jeg god hjelp av kiropraktor (også med å få åpnet opp i øvre rygg). Nå, med store smerter i symfysen, har jeg byttet til fysioterapeut for å få myket opp musklene rundt bekkenet litt mer - her opplevde jeg ikke så mye hjelp fra kiropraktor (selv med spesialisering på bekkenproblematikk).

ville uansett prøvd å finne en terapeut som har mer erfaring med gravide og bekken - uavhengig av terapiform. Lykke til!
 
Jeg hadde vond rygg lenge nå og gikk først til Fysio. Viste seg jeg hadde muskel spenninger , bekken løsning, , låsning i nakke og i korsrygg.. etter fire behandlinger er jeg meg selv igjen.. jeg bytter på Fysio og kiropraktor på samme klinikk og skal gjøre det til etter fødsel.. så blir knadd, knekt og satt nåler i.. har ikke lenger rygg plager, men fått begrensning på maks en time tur for dagen og ikke overanstrenge meg. Gjør yoga og bekken øvelser i tillegg.. hjelper masse på og føler meg litt som meg selv igjen.. var vant med å være aktiv så utrolig kjipt da ryggen ikke ville være på lag med meg en stund.. siden løsningen er fiksa og mente kiropraktor at fødsel og vil være bedre uten smertene fra bekkenet. Begge mine er spesialisert på gravide og babyer forresten .. så har faktisk tenkt å ta med frkna når hun er født på en liten kontroll
 
Back
Topp