Fysio

Junie

Glad i forumet
De av dere som har blitt henvist til fysio: hva gjør dere hos fysioterapauten? Jeg har hatt to timer. 1.t gikk m på samtale. 2.t gikk m på å snakke om hvor viktig det var at jeg tar det med ro.... Jeg trenger tips/råd til øvelser og trening for å forebygge en lang periode m bekkenvondt etter fødsel. Merker godt det er vondt nå. Føler ikke fysio bidro veldig....

Får du flere timer? Beste er vell å ta det litt rolig for å ikke belaste bekkenet mer enn nødvendig. Kan gjøre noen øvelser i vann?

Får varmebehandling og massasje, pluss masse forskning/bøker/brosjyrer jeg kan lese om bekkenløsning mens behandlingen pågår. Hjelper ganske godt med varmebehandling, pluss gode tips om hva man bør unngå...

Ikke så mye øvelser, siden smertene først og frems skyldes hormoner og ikke er muskulære...

Hatt 2 timer. Første ble brukt Til å kartlegge hvor smertene kommer fra og om det faktisk er bekkenbunns plager. 2 ble brukt til å knø litt og lære øvelser som jeg skal gjøre hjemme

Jeg har også hatt to timer, første timen var det kartlegging, og så litt øvelser og massasje (har også en kranglete korsrygg, derfor øvelsene). Andre timen var det ny sjekk og massasje, denne gangen fikk jeg også låne med meg et bekkenbelte hjem (som jeg forøvrig synes fungerer veldig bra)! Slet med bekkenløsning sist også, fikk da god info om hva man bør unngå etc.

Første gang kartlegging og litt massasje, råd om sittestilling, hvilestilling, hvordan gå, reise seg, tøye osv. Senere massasje og varmebehandling. Skal også gå på "gruppetrening" som fysioen holder for gravide med bekkenproblemer. Men der har jeg ikke kommet i gang ennå.

Hatt 2 timer. Første ble brukt Til å kartlegge hvor smertene kommer fra og om det faktisk er bekkenbunns plager. 2 ble brukt til å knø litt og lære øvelser som jeg skal gjøre hjemme

Hvilke øvelser lærte du? Høres ut som litt forskjellig opplegg....

Stå på alle fire og trekke magen inn. Som om du løfter babyen opp i ryggen.
Stå på alle fire og strekke en arm og en fot ut parallelt.
Tøye og strekke rygg og bekken musklatur på ulike måter.
Sitter mye på fitnessball. Vugger og sirkler hoftene rundt for å bevege bekkenmuslaturen :-)

Stå på alle fire og trekke magen inn. Som om du løfter babyen opp i ryggen.
Stå på alle fire og strekke en arm og en fot ut parallelt.
Tøye og strekke rygg og bekken musklatur på ulike måter.
Sitter mye på fitnessball. Vugger og sirkler hoftene rundt for å bevege bekkenmuslaturen :)
Takk! Har kjøpt ball t å ha hjemme nå. :)

Trener:)

Sniker litt fra april.. jeg begynte å kjenne på smertene i u15-16 - mest bekkenløsning med smerter i symfysen, men også noe bak i is leddet på ene siden. Jeg var hos manuellterapeut (fysio med master i manuellterapi - hun har avtale med kommunen, så fikk gratis behandling), og var der for ca 1 uke siden. Hun fant en låsning i is-leddet som hun klarte å lirke løs. Hadde vondt samme dag og påfølgende dag, men etter det har jeg hatt mye mindre vondt! Fikk i tillegg øvelser på ball/i slynge og tips om bekkenbelte (som jeg bruker om jeg skal gå tur/mye på kjøpesenter el. Lignende..

Første time var samtale og hun undersøkte ved å be meg gjøre visse bevegelser og ta beina mine i visse posisjoner mens jeg lå for å kartlegge hvor smertene var. Da fant hun ut at jeg hadde litt stram setemuskel også, så hun viste en tøyningsøvelse. Derfra ble jeg satt opp på ny fysiotime og bassengtime, sistnevnte har jeg ikke vært på ennå. Fysiotimen er massasje. Og det har hjulpet meg veldig. Er spent på bassengtimen! Det mener jeg hun sa var for å bruke musklene som man bruker når man f.eks. går tur - noe som nå er en umulig aktivitet pga smerter. Men der er jeg litt usikker på om jeg forsto det riktig.

Back
Topp