Fy mat for gravide

Mami2b

Forelsket i forumet
Marsboere 2020
Aprilspirene 2024❤️
Hva tenker dere om kostanbefalingene for gravide?

I mitt første svangerskap var jeg livredd for å spise feil, og fulgte alle råd slavisk :stop:
Husker jeg ble invitert på lunsj hos svigermor hvor hun blant annet serverte masse spekemat. Hun ble helt forfjamset over at jeg ikke kunne spise noe av det, da hun var gravid var det selvfølgelig fritt frem hva angikk kosten :D

Denne gangen kjenner jeg meg litt mer avslappet. Jeg spiser enda salami og til dels spekemat, og lurer jo litt på hvor stor risiko det utgjør for oss i Norge der det er så strenge krav i matproduksjon.
Jeg avstår fra alkohol, men tror strengt tatt ikke at ET glass i ny og ned ville gjort skade. I såfall ville det for lengt vært nulltoleranse i andre land også.

Men dette var nå mine tanker. I det store og hele følger jeg jo rådene, men med senkede skuldre. Nysgjerrig på hva andre tenker :happy:

Jeg holder meg unna alt det som er anbefalt å holde seg unna, men det koster meg så lite at det går helt fint. Jeg har lest flere artikler om at dersom man spiser norske produkter så er det ikke noe problem. Og ja, før var det ingen regler, de både drakk og røkte, og barna ble født friske. I andre europeiske land er det helt normalt å ta seg ett glass vin eller to, uten at noe ser ned på dem for det.

Jeg kan si meg enig i at noen kostholdsråd kan man vurdere litt selv, spesielt her i norge.

Men når det kommer til alkohol og røyk burde man nok være mer forsiktig og ikke se til tidligere generasjoner og utlandet.
Den store fordelen for vår generasjon er at tidligere generasjoner var forsøkskaninene. Det er dessverre nettopp fordi de ikke hadde kunnskapen vi har i dag at vi nå vet så mye om risikoer under svangerskap. Ja det ble født friske barn, men det gar også født mange barn for tidlig, høyere rate av død, for tidlige fødsler ect.

Å spise spekemat, lakris, sjømat, eller værre røyke eller drikke alkohol ville kanskje ikke påvirket alle svangerskap. Men det vil være en slags russisk rullet, der ett glass eller to alkohol på riktig tidspunkt i fosterets utvikling faktisk vil kunne få konsekvenser. For meg er iallefall ikke det noe jeg ville ønsket å gamble med. Men folk tåler forskjellig, er forskjellig og kan selvfølgelig gjøre som dem vil.:-)

Ja, jeg anbefaler virkelig ikke alkohol eller røyk, men en lege fortalte meg at det er helt trygt å ta et glass innimellom selv om man er gravid. Røyk er ikke bra. Det er røyking som er årsaken til små og premature babyer. Likevel blir jeg kvalm av tanken på et glass vin nå som jeg er gravid. Mannen drakk vin i går, jeg finnes ikke i interressert og koser meg med et glass farris ;)
Spekemat kan jeg ha lyst på, og hvis den har vært fryst eller blitt stekt så tar jeg en bit.

Jeg holder meg til anbefalingene og ville aldri vurdert alkohol i svangerskapet. Hva er skade? Barnet kan bl.a. få konsentrasjonsvansker og lærevansker dersom mor drikker alkohol i svangerskapet. Skole/barnehage får ofte beskjed dersom mor har drukket alkohol i svangerskapet pga fare for lærevansker. Jeg tenker at anbefalingene er der for en grunn og at de få månedene det faktisk er snakk om så kan vi fint holde oss borte fra mat som kan være skadelig.

Jeg har lest så mye forskning om alkohol og graviditet og litt kan faktisk skade mye. Samtidig hører man jo om dem som ikke vet de er gravide og drikker mye og det går bra, men altså de hadde ikke bilstol til barn før i tida, det gikk jo bra så lenge man ikke krasja, da var det over og ut. Jeg leste om ei som hadde fått et barn med cp, hun hadde tillatt seg et glass vin i ny og ne og spurte alle leger om det kunne være årsak til cpen, da fikk hun et klart ja tilbake. Det trenger ikke skyldes det, men det kan og man kan drikke alkohol uten at noe går galt, men altså du driver å lager et liv, vil du faktisk ta den sjansen med å skade barnet? Samme med spekemat, dra heller til legen og sjekk om du har hatt toxoplasmose før, har du hatt det så kan du spise spekemat til det tyter ut ørene, har du ikke hatt det og får det under graviditeten så kan du i værste tilfelle miste barnet eller få et barn med hjerneskade. Sjansen for å bli smittet øker med alderen står det på nhi. Det kan gå bra, men i 80% av tilfellene har det vist seg at en infeksjon har ført til skader eller senskader hos fosteret. Så selv om det bare er 0,2 % av gravide som smittes så tenker jeg at den sjansen trenger man ikke ta. Det er snakk om 9mnd opp mot resten av livet/barnets liv.

Folk må selvfølgelig velge for seg selv, men jeg tror mange tenker at så farlig er det ikke, men hvis du faktisk setter ting inn i perspektiv så er det faktisk det om man er en av de uheldige. Der blir jo er sjansespill liksom.

Dette ble dystert, ikke meningen å bli moralpoliti, men jeg tror mange ikke går så dypt inn i hvorfor man blir frarådet ulike ting.

Jeg vet at det kan være skadelig, men samtidig er det leger som sier at det er greit. Som sagt, jeg ville aldri anbefalt det selv, og ikke ønsker jeg å utsette barnet mitt for det heller. Mine barn er alle IVF barn, og jeg har vært edru fra jeg begynte stimuleringen til barnet er ute, og enda flere uker etter det. Jeg tar ingen sjanser! Legen som sa at jeg kunne ta ett glass er i nær familie, jeg trodde først han spøkte, men han mente det var bevist at litt gikk greit. Likevel det kunne ikke falle meg inn å tilby en gravid alkoholholdig drikke.

Jeg vet at det kan være skadelig, men samtidig er det leger som sier at det er greit. Som sagt, jeg ville aldri anbefalt det selv, og ikke ønsker jeg å utsette barnet mitt for det heller. Mine barn er alle IVF barn, og jeg har vært edru fra jeg begynte stimuleringen til barnet er ute, og enda flere uker etter det. Jeg tar ingen sjanser! Legen som sa at jeg kunne ta ett glass er i nær familie, jeg trodde først han spøkte, men han mente det var bevist at litt gikk greit. Likevel det kunne ikke falle meg inn å tilby en gravid alkoholholdig drikke.
Da har den legen null peiling, eller var hen type 50+? Det strider mot all forskning på området. Problemet er at de vet ikke hvorfor noen tar skade av det og andre ikke og man vet aldri på hvilken side av det man selv havner. Det beskrives ganske godt i denne artikkelen : https://sykepleien.no/2020/12/alkohol-er-verre-enn-heroin-og-kokain-fosteret

@Starflower den artikkelen sier det godt. Jeg er glad jeg har holdt med unna hele prosessen med de to andre, og foreløpig denne også. Det blir ingen problem å holde seg edru helt til juni (seks uker etter fødsel), klarer lengre enn det også om jeg vil :happy119 Hvis denne legen tilbyr meg alkohol, eller denne påstanden kommer opp denne gangen også så skal jeg vise han denne artikkelen!

@Starflower den artikkelen sier det godt. Jeg er glad jeg har holdt med unna hele prosessen med de to andre, og foreløpig denne også. Det blir ingen problem å holde seg edru helt til juni (seks uker etter fødsel), klarer lengre enn det også om jeg vil :happy119 Hvis denne legen tilbyr meg alkohol, eller denne påstanden kommer opp denne gangen også så skal jeg vise han denne artikkelen!
Ja jeg tenker det er bedre å være føre var enn etterpåklok :D

Jeg følger egentlig anbefalingene ganske slavisk. Vil heller være på den sikre siden, og gjør ikke meg noe å holde meg unna diverse ting i disse mnd for å gi de beats forutsetningene for barnet :D

Jeg følger anbefalingene jeg vet, dvs alkohol og røyk og kjente ting (er vegetarianer så spiser aldri spekemat eller stor fisk alikevel)

MEN forrige gang var jeg helt hysterisk, slappet ikke av før jeg hadde googlet hele ingredienslista.. Det gjør jeg ikke denne gangen. Kanskje jeg bruker en krem som inneholder noe eller har spist noe uvasket frukt.. men det tenker jeg går helt fint, hvis jeg ikke visste om det sist, og det ikke står nevnt på vanlige lister så tipper jeg det burde gå fint.

Var mer slitsomt å bekymre seg i 9 mnd sist, og legge seg med vondt i magen fordi jeg var redd jeg hadde skadet fosteret alikevel. Så litt deilig å ikke være så bekymret

Jeg følger anbefalingene. Men ikke slavisk. Kan kose meg med en skive med salami eller mykost. Lakris spiser jeg også innimellom. Og kaffe drikker jeg, men mindre en før.
Alkohol og nikotin er absolutt no-go da.

Vil bare minne om at det finnes en salami vi gravide kan spise med god samvittighet! Grilstad sin ferske salami. Den er kokt, så den er like trygg å spise som annet kjøttpålegg som er varmebehandlet, så lenge man spiser det godt innenfor holdbarhetsdato. Visste ikke om denne i mitt forrige svangerskap, og salami var et stort savn. Denne gangen koser jeg meg med denne! God er den og!
IMG_1799.jpg

Jeg syns det er bedre å være forsiktig og følge rådene enn å skulle gå og tenke resten av livet «var det min skyld?» om alt faktisk ikke er helt 100% med barnet. Risikoen for at noe er galt vil alltid være der uavhengig av livsstil i graviditeten, og jeg vil ikke være usikker og ha dårlig samvittighet resten av livet om det skulle bli slik at noe er galt.

Som om jeg skulle skrevet det selv :Heartred :D
Forøvrig kan jeg skeie litt ut med å unne meg noe smågodt, så jeg holder meg ikke heeelt unna sukker :D Men tror ikke det er noen biter her og der som gjør noe skade. Surt smågodt hjelper meg faktisk litt på kvalmen.

Forøvrig kan jeg skeie litt ut med å unne meg noe smågodt, så jeg holder meg ikke heeelt unna sukker :D Men tror ikke det er noen biter her og der som gjør noe skade. Surt smågodt hjelper meg faktisk litt på kvalmen.
Unner ingen å måtte gå igjennom den kvalmen :hungover: så takknemlig for å ha sluppet så langt. Bank i bordet haha

Som flere har sagt tidligere her så følger også jeg anbefalingene ganske slavisk for å være på den sikre siden. Blir nok sikkert litt mer godis enn jeg har godt av, særlig nå i første trimester. Sliter også veldig med å begrense meg med lakris, skulle ønske det var en tydeligere anbefaling der.

Back
Topp