Fulltidsstudent?

Jodsho

Blir kjent med forumet
Hei, jeg er skal være sisteårs masterstudent med nyfødt baby. Lurte litt på om det var noen flere studenter her?

Jeg har skjønt at regler for permisjon og foreldrepenger er litt anderledes for oss. Så jeg tenkte at vi kanskje har noe å diskutere oss imellom.

Jeg er fulltidsstudent og går 2-året på master i rettsvitenskap. Jobbet fulltid når jeg fikk forrige barn.

Jeg har forstått det slik at vi får Lånekassen, engangsstønad (Litt over 60K/ (evt. foreldrepenger om man har deltidsjobb hvor man tjener over 1g i året).
Lånekassen betaler vanlig beløp, men alt blir stipend uansett om vi består noe eller ikke.

Og så får du barnetrygd da :)

Studerer fulltid denne høsten, men jobber også slik at jeg får utbetalt rundt 20k i mnd. Så har ikke hatt stipend, men vurderer det nå til våren bare får å spe på litt. Eventuelt neste høst/vår, men da blir det deltidsstudier.

Hei [emoji5]
Vil absolutt anbefale deg å søke om foreldrestipend fra lånekassen. For å få dette må man ikke avbryte utdannelsen eller ta permisjon fra studiet for tidlig. Man kan tidligst ta permisjon tre uker før termin hvis det ikke er stor grunn for at dette ikke går. Sykmelding for eksempel tror jeg er gyldig fravær. Ihvertfall fikk jeg det likevel godkjent selv om det var en eksamen jeg ikke fikk tatt pågrunn av sykehus innleggelse under mit forrige svangerskap. Foreldrestipende tilsvarer hele bassisstøtten du får i løpe av et år og alt blir omgjort til stipend. Dette vil da si rundt 106 000 kr som blir fordelt under permisjonstiden. Hvis du og samboer har lav inntekt kan man også ha rett på forsørgerstipend, men hvis man tjener for mye får man ikke dette. Jeg mener å huske at det ikke spiller noe rolle at du mottar foreldrepenger fra NAV samtidig, derimot så blir du trekt når samboeren din tar ut sin permisjon hvis han har rett på foreldrepenger fra Nav. [emoji4] Det er viktig å påpeke at man ikke har rett på foreldrestipend hvis man rekker å fullføre utdannelsen før fødsel [emoji5] jeg er i full jobb under dette svangerskapet, men under mitt forrige i 2015 var jeg fulltidsstudent. Noe annet som er viktig som jeg holdt på å brenne meg på forrige svangerskap når jeg i tilegg var tilkallingsvikar var at det ikke må gå mer enn 14 dager mellom vaktene for at man skal kunne regne dagene i mellom vaktene innad i de seks av ti måndende man må jobbe for å ha rett på foreldrepenger fra NAV. Jeg fant det heldigvis ut tidsnok slik at jeg fikk samlet meg opp en periode på seks måneder. Det trenger ikke være sammenhengende. Atså hvis du ikke jobber mellom 1.1 og 17.1 kan du ikke telle dagene mellom 1.1 og 17.1. Men jobber du igjen 26.1 kan du telle dagene mellom 17.1-26.1 fordi det da ikle har gått mer enn 14 dager mellom vaktene. Men engangsstønad fra NAV har man krav på uansett [emoji5]

Jeg tenker å ikke ta noe permisjon utover 3+6uker, deretter dra på utveksling til England i 3måneder. Snakket med NAV, og slik jeg forstår det kan mannen min da få 40uker permisjon og bli med til England. Siden utvekslingen bare er på 3måneder vil ikke det regnes som at jeg flytter fra Norge.

Dette er min første graviditet, så jeg vet ikke helt om dette er en gjennomførbar plan eller ikke

Jeg tenker å ikke ta noe permisjon utover 3+6uker, deretter dra på utveksling til England i 3måneder. Snakket med NAV, og slik jeg forstår det kan mannen min da få 40uker permisjon og bli med til England. Siden utvekslingen bare er på 3måneder vil ikke det regnes som at jeg flytter fra Norge.

Dette er min første graviditet, så jeg vet ikke helt om dette er en gjennomførbar plan eller ikke

Om det praktisk med baby er gjennomført er en ting, men husk at nav har strenge regler på å ta ut foreldrepenger når man ikke oppholder seg i Norge :) Så sjekk det ut nøye.

Det stemmer at mannen din kan ta hele permisjonen hvis du ikke oppfyller kravene til å få foreldrepenger fra NAV. Altså hvis du ikke har jobbet seks av de siste ti måndende. Hvis du derimot har jobbet og oppfyller kravet må du ta ut mødrekvoten. Jeg tok hele permisjonen ved forrige svangerskap siden vi begge var fulltidsstudenter og samboer ikke hadde opptjent seg rett til foreldrepenger. Hvordan det er med utbetalinger fra nav når dere oppholder dere i utlandet vet jeg ikke. Skjekk det opp nøye [emoji5]

Studerer fulltid denne høsten, men jobber også slik at jeg får utbetalt rundt 20k i mnd. Så har ikke hatt stipend, men vurderer det nå til våren bare får å spe på litt. Eventuelt neste høst/vår, men da blir det deltidsstudier.

Du burde absolutt sjekke ut om du må ha hatt lån dette semesteret for å få til høsten. Da får du jo ett år med støtte uten å få gjeld! :)

Du burde absolutt sjekke ut om du må ha hatt lån dette semesteret for å få til høsten. Da får du jo ett år med støtte uten å få gjeld! :)

Tror ikke jeg har rett på det da jeg henger bak 90 stp da alt gikk skeis med forsøk og studie. Måtte prioritere jobben for å ha råd til ivf. Og mye syk. Men er også ganske usikker på hvorvidt jeg skal studere videre til høsten også :) Får se hva jeg gjør ;)

Jeg slenger meg litt på her jeg :P

Jeg har ikke tenkt til å ta permisjon fra studiene vil det da si at pappaen kan ta mammaperm perioden min?
Det andre jeg ikke skjønner helt på NAV sine sider er at det står at pappaen ikke kan få permisjon hvis jeg søker om engangsstønad? Og så hos lånekassen står det jo at man får trekk i stipendet om man får støtte fra Nav.. jeg blir ganske forvirra.
Jeg jobber, men det er fra 1 til 3 dager i uka og skal nå ikke jobbe før i midten av februar... Har ikke jobbet siden desember da de som eier restauranten dro til hjemlandet på ferie.

Jeg kommer nok til å ta en tlf eller to til både Nav og lånekassen da jeg er ganske forvirra denne gangen. Sist var både jeg og samboer studenter så det var litt lettere :P

Jeg slenger meg litt på her jeg :p

Jeg har ikke tenkt til å ta permisjon fra studiene vil det da si at pappaen kan ta mammaperm perioden min?
Det andre jeg ikke skjønner helt på NAV sine sider er at det står at pappaen ikke kan få permisjon hvis jeg søker om engangsstønad? Og så hos lånekassen står det jo at man får trekk i stipendet om man får støtte fra Nav.. jeg blir ganske forvirra.
Jeg jobber, men det er fra 1 til 3 dager i uka og skal nå ikke jobbe før i midten av februar... Har ikke jobbet siden desember da de som eier restauranten dro til hjemlandet på ferie.

Jeg kommer nok til å ta en tlf eller to til både Nav og lånekassen da jeg er ganske forvirra denne gangen. Sist var både jeg og samboer studenter så det var litt lettere :p

Du kan få begge deler, men du får ikke foreldrestipend om far tar ut permisjon. Ergo må du betale like mye tilbake på lånet.

Mini er nå 2,5. Jeg studerte hele tiden fra han var født, og pappaen tok all permisjonen. Jeg fikk foreldrepenger fra Lånekassen og engangsstønad fra nav :)

Jeg lurer på et par ting i forhold til studie. Jeg går master i spesialpedagogikk på deltid. Ved siden av jobber jeg fult. Kan jeg ta permisjon fra jobb men fortsette å studere? Og får jeg støtte fra lånekassa selv om jeg får foreldrepenger?

Jeg lurer på et par ting i forhold til studie. Jeg går master i spesialpedagogikk på deltid. Ved siden av jobber jeg fult. Kan jeg ta permisjon fra jobb men fortsette å studere? Og får jeg støtte fra lånekassa selv om jeg får foreldrepenger?
Ja til alt :)

Jeg slenger meg litt på her jeg [emoji14]

Jeg kommer nok til å ta en tlf eller to til både Nav og lånekassen da jeg er ganske forvirra denne gangen. Sist var både jeg og samboer studenter så det var litt lettere :P
Det stemmer at pappaen ikke får foreldrepenger hvis du tar engangsstønad. Engangsstøtnad er en ordning for de som ikke har opptjent seg rett til foreldrepenger. Hvis samboeren din er i full jobb vil det derfor mest sannsynlig være lurest at han tar fedrekvoten og fellesperioden. Hvis du jobber to-tre dager i uken så vil også du oppfylle kravet om å ha jobbet seks av de siste ti måndende før termin. Hvis det ikke blir noe endring på jobbfronten. For at du skal kunne få foreldrepenger av Nav må du komme over halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Beløpet er på 93 634 kr i 2017, det vil si at du må ha tjent halvparten av det. NAV krever ofte at du legger fram de siste lønnslippene slik de kan gjøre en gjennomsnittsberegning av det du har tjent. [emoji5] Hvis du studerer vil du få foreldrepenger av lånekassen de ukene av permisjonen du tar. Du får ikke foreldrepenger av lånekassen samtidig som samboeren din får foreldrepenger fra nav. Men du derimot kan motta fra både nav og lånekassen samtidig under din del av permidjonen. Tror man får foreldrepenger av lånekassen selv om man gå rett tilbake til studiet er ikke noe krav at du må ta pause fra studiet. [emoji5]

Jeg slenger meg litt på her jeg [emoji14]

Ser ut som noen av reglene er endret siden sist jeg hadde permisjon. Det lureste er nok å få til et møte med NAV. Tror de også har en egen facebook side der de tar i mot spørsmål om rettigheter i forhold til svangerskap og fødsel. Mener jeg benyttet meg av denne siden sist da det kan være ganske forrvirrende å finne ut alt alene. [emoji5]

Ja og ja :)

Back
Topp