Hei!
Nå kom det noen tårer her, mulig det er hormonene som herjer, men jeg kjenner meg sånn veldig igjen i det du skriver. Jeg er generelt overengstelig, så det slo veldig ut, da jeg ble gravid. Tror absolutt det er lurt å prøve å fokusere på det dagligdagse og finne på kjekke ting som får tankene og bekymringene på avstand.Nå kan en jo til og med være sosial med venner. Jeg følger i tillegg alle anbefalingene for gravide fra helsenorge(ikke alt hva folk sier, men de offentlige anbefalingene) for da har jeg gjort mitt for at knøttet skal få et godt utgangspunkt.
Så kjekt å høre at TUL gikk braGratulerer! Ta med deg alle seirene og milepælene, gled deg over dem! Jeg tenker det er det viktigste for å overvinne bekymringene, det er å faktisk våge å glede seg! For tenk det vokser en liten spire i magene våres. Det går jo faktisk oftest bra
Jeg var på TUL i uke seks i første svangerskapet, var så bekymret og så utålmodig på å få svar. Da hørte de ingen hjertelyd, men siden det var tidlig så var jeg bare glad for å faktisk se at det var noe der inni magen.
Fikk blødninger i uke 11. På UL fikk jeg vite at jeg mistet i uke 7. Det høres kanskje rart ut men for meg var det å ta medisinsk abort spesielt vanskelig, at jeg måtte gjøre noe aktivt selv for å få i gang prosessen, selv om jeg visste at det ikke var noe liv. Livredd for hva hvis og slikt. Jeg fikk veldig god støtte av samboer og var hjemme fra jobb en uke, det gjorde også godt. Jeg tror at opplevelsen av SA eller MA er veldig ulikt for person til person, så umulig å rangere det tror jeg. Vi ble rådet til å fortsette prøvingen så snart som mulig og fikk heldigvis klaff nesten med en gang!
I det andre svangerskapet mitt valgte jeg å vente med TUL , men så fikk jeg lette blødninger i uke 7 pluss lav stigning av hCG og fikk derfor TUL av det offentlige. Kom til TUL i uke 8 og hørte da sterke fine hjerteslag. Det var helt magisk! Jeg tok så TUL hos det private i uke 12, og jordmoren kunne fortelle om en frisk og sterk liten en. Den neste var i uke 15, jeg brukte «å få vite barnets kjønnet til barnet sammen» som påskudd. For i koronatiden fikk ikke samboer være med på OUL så vi bestilte privat UL i uke 15(akkurat passe med tre uker for engstelsen min, for da var det jo tre uker til OUL i uke 18) så kunne vi få vite kjønnet samtidig med samboer. Det var veldig kjekt å oppleve det sammen
I dette svangerskapet er jeg mer rolig enn sist. Jeg vet at det kan gå bra, at kroppen kan, da jeg har en liten frisk og god skatt. Om noe ikke er som det skal stoler jeg på kroppen min og at den ordner opp om det er nødvendig. Så er ikke så redd for SA eller MA tidlig i svangerskapet. Jeg skal jo selvsagt likevel ha TUL for å høre hjerteslagene. Har ikke bestemt meg for når det er best enda.
Veldig fint å dele tanker! Tusen takk! Og husk å bære med deg de positive tankene. Skill ut hva råd og tanker du tar til deg og ikke. (Dette er rådene jeg sier til meg selv i alle fall)
![]()
Ååh, blir rørt selv jeg nå. Klart mye hormoner, men det blir liksom ikke større enn dette, tror jeg! Blir utrolig trist av å lese om hva du opplevde i første svangerskap, får bare lyst til å gi deg en stor klem. Kan ikke forestille meg hvordan det må føles og som sagt, all respekt. Så utrolig bra det gikk bra andre gangen og at du fikk den opplevelsen av at kroppen KAN. Kan se for meg i hvert fall for min egen del at det da blir enklere å akseptere MA eller SA i fremtiden dersom man skulle ha så innmari uflaks å oppleve det igjen, og i det aller minste at det blir enklere å håndtere den skjøre tiden vi står i nå.
Jeg syns det er litt skummelt å nevne/snakke om fordi det på et vis passer så utrolig dårlig inn i viben på dette forumet, men jeg tok en provosert abort for et år siden, og det er det verste jeg har vært gjennom i mitt liv. Tanken på å oppleve en MA og måtte gå gjennom medisinsk abort igjen, som i praksis ville vært akkurat det samme som med den provoserte aborten, skremmer meg så mye at jeg sliter med å sette ord på det. Litt sånn man ser for seg at man ikke vet om man ville taklet det eller kommet over det. Så jeg kan nesten ikke tenke på det, for det er bare så mørkt og vondt. Det ville på en måte laget noen koblinger i hodet som hadde føltes heeelt feil. Det er også en fullstendig irrasjonell følelse i meg av at hvis noe skulle skje med dette svangerskapet så vil det føles som en "straff" for det valget jeg tok den gangen. Ja, jeg vet det høres koko ut. Men den skylden og skammen man sitter igjen med og prøver å forstå seg på tar de merkeligste former...
TUSEN takk selv!! Setter uendelig pris på dette her
Gratulerer! Ta med deg alle seirene og milepælene, gled deg over dem! Jeg tenker det er det viktigste for å overvinne bekymringene, det er å faktisk våge å glede seg! For tenk det vokser en liten spire i magene våres. Det går jo faktisk oftest bra