Frustrert over et vennepar..

Barn er veldig forskjellige!
Med min største så kan han fint være oppe litt lenger enn 19 og sklir rett inn i rutinene igjen. Det kan vi ikke med min minste, han bruker dagevis, han står opp tidligere er generelt mer grinete. Jeg ser ikke hvorfor jeg skal utsette han for det kun for å behage meg selv med å være borte en kveld?
Som du sier selv, barn er forskjellige :)
Det er klart at det skal tas hensyn til.

Jeg hadde blitt meget lei meg om våre venner tenkte sånn om oss. For vi har desverre aldri mulighet å få barnevakt etter barna er lagt. Derfor greit at folk kan komme hit.

Jeg hadde blitt meget lei meg om våre venner tenkte sånn om oss. For vi har desverre aldri mulighet å få barnevakt etter barna er lagt. Derfor greit at folk kan komme hit.
Det beklager jeg veldig, og syns det er veldig synd at du ikke har mulighet til å få barnevakt en gang i blant. Men her har de faktisk mulighet til å få barnevakt når som helst, men de vil ikke bruke det. Men allikevel må vi reise til dem hver gang vi skal treffes, og jeg lurer fælt på hvordan det vil gå når vi får vår baby i april. Jeg inviterte dem til å være med meg og kjæresten min ut for å spise og kanskje dra på kino når jeg fyller året om litt over en måned, men det ser visst veldig mørkt at de ikke blir med selvom vi var over en måned ute med det i forveien sånn at de kunne planlegge med barnevakt.. dette syns jeg er veldig kjedelig..

Det er mye lettere å dra med seg en baby enn en treåring, syns jeg. En baby sover når den vil uansett. En blir ikke lenket til huset før noen måneder senere når babyen får mer rutiner.

Jeg syns likevel det er litt rart at de ALDRI kan skaffe barnevakt om det er som du sier at det er lett for dem å få tak i noen. Men er det krise om de helst vil at dere skal komme til dem?

Hmm.. vi har begge familie 8-10 t unna og kommer ikke til å ha så mange muligheter til barnevakt.. sånn er det bare.. men vi ser sjeldent eller aldri vennene våre annet enn i helger, selv om ingen av oss har barn.. man har nok å styre med med trening, jobb og husarbeid på hverdagene.. fredagene er litt hellige til kjærestetid, mens lørdagene ses vi gjerne evnt søndag på dagtid.. jeg tenker jo at venner uten barn kan komme til oss når lillegutt kommer.. ser ikke noe problem med det, selv om vi selvfølgelig kommer til å forsøke å besøke de også.. tror nok også at prioriteringene blir litt annerledes når vi blir foreldre.. dette må man finne ut av, men jeg er i alle fall veldig forsiktig med å kritisere andre før jeg har vært i situasjonen selv.. dessuten er jeg litt i den oppfatning at vennskap skal gå begge veier - dersom enkelte venner aldri tar initiativ, orker man ikke lenger å presse på.. så er man kanskje heller sammen med andre venner en periode.. men det er meg da..

Det er mye lettere å dra med seg en baby enn en treåring, syns jeg. En baby sover når den vil uansett. En blir ikke lenket til huset før noen måneder senere når babyen får mer rutiner.

Jeg syns likevel det er litt rart at de ALDRI kan skaffe barnevakt om det er som du sier at det er lett for dem å få tak i noen. Men er det krise om de helst vil at dere skal komme til dem?
Jeg skjønner at det er lettere å dra med seg en baby enn en treåring :-) Og vi kommer til å ha barnevakt hvis vi skal til dem når ungen vår blir eldre, altså over 1 år, men det blir en sjelden gang :-)

De skaffer aldri barnevakt hvis vi ber dem en fredagskveld/lørdagskveld.. og hun har foreldrene sine som bor 5 min unna dem så skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig for dem i tillegg har hun en søster som sikkert har kjempe lyst å sitte barnevakt en gang i blant, men de gidder allikevel ikke å spørre dem når vi inviterer i god tid i forveien sånn at de kan skaffe barnevakt da spør de heller med en gang om vi ikke heller kunne kommet til dem en fredagskveld/lørdagskveld.. Sånn som dette har det vært i 2 år, og i løpet av de årene har de kanskje vært hos oss 2-3 ganger på dagtid fordi datteren skal hjem å legge seg.. og ja da er det krise.. syns godt at vi kan bytte på det :-)

Jeg skjønner at det er lettere å dra med seg en baby enn en treåring :-) Og vi kommer til å ha barnevakt hvis vi skal til dem når ungen vår blir eldre, altså over 1 år, men det blir en sjelden gang :-)

De skaffer aldri barnevakt hvis vi ber dem en fredagskveld/lørdagskveld.. og hun har foreldrene sine som bor 5 min unna dem så skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig for dem i tillegg har hun en søster som sikkert har kjempe lyst å sitte barnevakt en gang i blant, men de gidder allikevel ikke å spørre dem når vi inviterer i god tid i forveien sånn at de kan skaffe barnevakt da spør de heller med en gang om vi ikke heller kunne kommet til dem en fredagskveld/lørdagskveld.. Sånn som dette har det vært i 2 år, og i løpet av de årene har de kanskje vært hos oss 2-3 ganger på dagtid fordi datteren skal hjem å legge seg.. og ja da er det krise.. syns godt at vi kan bytte på det :-)

Det er ikke alle som synes det er like enkelt/behagelig å ha barnevakt. Jeg selv kvier meg for å spørre etter barnevakt på kveldstid og nedprioriterer derfor aktivitet som foregår på kvelden. Hvis mannen skal bort på noe og en venninne spør om jeg vil komme på besøk sier jeg at mannen skal bort, og vi avtaler en annen kveld han er hjemme.
Synes at skal jeg ha barnevakt på kvelden så må det være noe veldig spesielt som skjer, ellers kan jeg/mannen være hjemme.
Det krever en del å spørre familie om hjelp, man vil ikke "mase" på de. Her er svigerfamilien kjempe flink å stille opp på dag/ettermiddag hvis det er noe. Men er liksom noe annet å spørre om barnevakt på kvelden synes iallefall jeg.

Vi har barn og venner med barn, og vi treffes ofte på kvelden, vi legger bare barna der vi er også tar vi de med oss i bilen hjem når vi skal gå. Det har fungert helt topp for oss og kommer nok til å fortsette med det selv om vi nå får flere barn :)

Hos oss funker dette bra. Men vi skal bli flinkere å benytte oss av besteforeldre som kan hente i bhg for så å legge de i ukedagene, slik at vi kan få litt egen tid/kvalitets tid sammen. Det tror jeg er vinn vinn for alle parter.

Back
Topp