Frustrert/irritert/sint..

Ringte de nå :) Hun beklaget seg for at det har blitt gjort på den gale måten og vi ble enige om å ha et åpent og ærlig "forhold" til hverandre fra nå av. Jeg har selv sagt at hvis det er noe de lurer på eller noe informasjon de vil ha, så må de ikke nøle med å si ifra. Har ingenting å skjule for de, og skjønner som sagt at de ville sjekke. Var bare stresset med måten det ble gjort på. Fikk jo litt "hetta"

Synes det er flott dere fikk pratet om det som oppsto og att misforståelsen ble ryddet opp i:-)

Og forstår du fikk hetta av det og att det føles ubehagelig for deg..

Men det kan jo vise seg att dem faktisk er fantastiske folk som har brent seg noe veldig tideligere [emoji5]
Lykke til med ny bolig [emoji5]

Vi kommer til å gjøre det når vi skal leie ut neste gang. Men kommet til å informere om dette i den laaange annonsen :p

Som mange sier, at de vil kredittsjekke leietakere er jo greit, men å involvere en tredjepart i det som attpåtil gjør det via sin jobb, er ikke måten å gå på. Jeg hadde kontaktet telia om det.

Hva brukes som grunnlag for kredittsjekken? Kontrakten? Man kan jo ikke kredittsjekke hvem som helst bare man har personnummeret håper jeg? At de som sjekker får en bekreftelse på at det er snakk om leietakere.

Men hvis man allerede har skrevet kontrakt allerede så er jo poenget borte. Og kredittsjekk tar jo litt tid og som regel venter man jo ikke lenge før man skriver kontrakt.

Jeg synes uansett det er frekt og uproft å ikke gi beskjed i forkant.

Hva brukes som grunnlag for kredittsjekken? Kontrakten? Man kan jo ikke kredittsjekke hvem som helst bare man har personnummeret håper jeg? At de som sjekker får en bekreftelse på at det er snakk om leietakere.

Men hvis man allerede har skrevet kontrakt allerede så er jo poenget borte. Og kredittsjekk tar jo litt tid og som regel venter man jo ikke lenge før man skriver kontrakt.

Jeg synes uansett det er frekt og uproft å ikke gi beskjed i forkant.

Grunnlag for kredittsjekk i forbindelse med utleie er jo at de som leier skal betale leie hver måned, da er det jo greit at de har inntekt og betalingsevne.

Å sjekke fremtidige leietakere er blitt veldig vanlig, utleiemegleren har gjort dette i årevis og nå i de siste årene har private utleiere også begynt, å kredittsjekke er under samme reglene som å sjekke skattelistene, altså kan man sjekke hvem man vil og som regel få svar innen alt fra 5min til 24 timer, man trenger heller ikke noen grunn til det, men man trenger personnummer og den som blir sjekket får gjenpartsbrev der det står hvem som har sjekket, så på den måten kan man jo ikke bare kredittsjekke i hytt og gevær[emoji51]

Vi har selv bomma grovt i forhold til leietakere som ikke betaler, så vi kredittsjekker i fremtiden, da skriver vi dette i annonsen, gir ingen beskjed annet enn det.

Grunnlag for kredittsjekk i forbindelse med utleie er jo at de som leier skal betale leie hver måned, da er det jo greit at de har inntekt og betalingsevne.

Å sjekke fremtidige leietakere er blitt veldig vanlig, utleiemegleren har gjort dette i årevis og nå i de siste årene har private utleiere også begynt, å kredittsjekke er under samme reglene som å sjekke skattelistene, altså kan man sjekke hvem man vil og som regel få svar innen alt fra 5min til 24 timer, man trenger heller ikke noen grunn til det, men man trenger personnummer og den som blir sjekket får gjenpartsbrev der det står hvem som har sjekket, så på den måten kan man jo ikke bare kredittsjekke i hytt og gevær[emoji51]

Vi har selv bomma grovt i forhold til leietakere som ikke betaler, så vi kredittsjekker i fremtiden, da skriver vi dette i annonsen, gir ingen beskjed annet enn det.

Poenget skjønte jeg. Men lurte på om man måtte dokumentere årsaken til sjekken for å få lov til det. Men fikk svar på det. Visste ikke at alle kunne gjøre det uten videre, men som du sier så begrenses mye når man ikke er anonym.

Poenget skjønte jeg. Men lurte på om man måtte dokumentere årsaken til sjekken for å få lov til det. Men fikk svar på det. Visste ikke at alle kunne gjøre det uten videre, men som du sier så begrenses mye når man ikke er anonym.

Man trenger ingen grunn nei, men man sitter jo ikke på pers.nr til naboen så det begrenser seg jo selv [emoji16] både der og med at man må logge inn med minid eller bankid. Personlig tenker jeg at om man ikke trenger å bekymre seg om man ikke har noe å skjule, i dag er det desverre blitt vanlig med anmerkninger så det kan jo være grunnen til at dette blir mer og mer vanlig.

Jeg hadde definitivt sett det som et problem. Ikke sjekken i seg selv, det er mer og mer vanlig ved utleie, men måten det er utført på.

Back
Topp