Frukt

Har ikkje hage, så ingen frukt desverre:(
Mamma har plommer, men nesten ingen i år. I fjor lagde eg plommesyltetøy og hermetiske plommer i to ulike laker. Pappa har pæretre, av dei lagde eg pærechutney og hermetiske pærer:)
Ja, så lagar eg alltid rørt jordbær av jordbær kjøpt på butikken;)
Åh det hørtes godt ut :D

Ble dårlig i hagen i år. Har solbær og pærer. De dumme skjærene har en ting for å spise opp alle blomstene på pæretreet. Men heldigvis fikk mormor alt for mye rips på sine busker i år også, så ble vel ca 20 l rips på meg som ble til ca 18 glass med gelé. Namnam.

Hvordan lager du gele? :)

Ååååh ja! Snakket nylig om det på jobben. Bare vi får knallvær to mnd på sommeren så skal jeg leve på det en hel og fæl og våt vinter!

Men sånn som i år blir det tøft.

Jeg er veldig med på det :DGod deal;)

Så deilig :D
Ver gang jeg har hatt perm så har vi hatt Masse snø :p haha så sambo håper på snø i vinter :p han mener det følger med :p
Joda snø er greit det så lenge det legger seg skikkelig og ikke bare blir slaps og blanke blåis:P

Hvordan lager du gele? :)
Va 1 dl vann pr kg bær som kokes og siles. Ca 900 gram til 1 kg sukker pr liter saft og småkoke det i ca 15 min uten røring. Tar en dråpe på en tallerken og drar en kniv gjennom den, samler ikke dråpen seg igjen så er geleen ferdig. Veldig enkelt egentlig. Blir bare masse koking.

Har 2 plommetrær, 2 epletrær, 3 blåbærbusker, jordbær og bringebær. Men alt er såpass nytt at de gir ikke så mye frukt enda. Men gleder meg til jeg kan safte og sylte :) om noen år...
Har litt poteter også, men vet ikke helt resultatet av dem enda, de ligger fremdeles i jorda.

Back
Topp