Frukt og grønnsaker

Liker du forskjellige woksauser? Sursøt saus, svart bønnesaus, teriaki osv... Hjemmelaget eller på pose. Jeg steker kylling og grønnsaker og har over saus, det er jo supergodt! Serverer gjerne med nudler eller ris til/i. Ellers blander vi grønnsaker i alt mulig her, i pastasauser og i gryter.

Jeg rasper ofte gulrot og eple og steker det. Hiver oppi litt vann og en kyllingbuljongterning og krydrer med salt, pepper og ingefær. Hvis du liker ingefær, så er dette helt knall! Godt tilbehør til kylling eller svin, og kjapt å lage. :)

Jeg har prøvd det ut, middels resultat. Jeg og mannen liker forskjellige sauser når det kommer til wok, og lillemor liker ikke annet enn brun saus. Men det er klart, kan jo ta av en del av maten til henne. Jeg er motivert for å prøve ut ting nå :-)

Forresten, hjemmelaget tomatsaus er jo supersunt, har lite kalorier, og du kan snike oppi f.eks. gulrøtter eller andre ting du vil få i deg mer av. :)
Får ikke til å multiquote. Jeg holder meg unna tomatsauser så godt jeg kan, får vondt i magen av det :-/

Her var vi ganske matleie og middager ble det samme røkkelet vi visste var greit og gav metthet. Så tok jeg å begynte å bruke den middagsplanleggings-appen rema har. Bare for oppskriftene.
synes den funka utrolig bra, spesielt for å få i oss massemasse grønnsaker :) fant noen gode oppskrifter med spinat, brokkoli og mye av det du spiser av grønnsaker også

Jeg liker: eple, banan, agurk, appelsin, gulrot hodekål, kålrabi og rotselleri.
Jeg spiser i tillegg: blomkål, brokkoli, potet, crispysalat, bladspinat, brekkbønner, asparges, paprika og vårløk/purreløk/hvitløk.

Alle ingrediensene på de to første listene passer godt i salater. Jeg fikk lyst på en varm salat med kokte nypoteter, forvellet hodekål og små biter av sprø gulrot. Små mengder sangselleri, soltørket tomat, oliven, bacon og/eller pølsebiter setter fin smak.

Mitt beste tips er å vaske og skjære opp hele grønnsaken med en gang, så er restene klare som snacks eller tilbehør til neste måltid.

Vannmelon skal visstnok sette fart i forbrenningen :)

Vi har mest salat som tilbehør til middag da jeg ikke er så glad i kokte grønnsaker.

Synes det er mye lettere å spise masse rå grønnsaker/salat, gjerne med dressing eller fetaost, enn å spise varme grønnsaker. :)

Jeg syns stekte grønnsaker (i panna) er mye bedre en kokte!

Jeg har ikke stavmikser e.l. Så smoothie blir vanskelig. Er ikke glad i konsistensen heller, men er smaken god så får det stå til.

Jeg spiser lite salat, siden jeg ikke har så mye å ha i den. Typisk består en salat her av crispysalat, ost, bogskinke og agurk. Det er litt lite føler jeg. Dressing spiser jeg ikke.

Jeg er sær, men jeg har forbedret meg masse. Pleide ikke å spise grønnsaker i det hele tatt før. Nå spiser jeg det, men vil gå over til å faktisk like det :-D
Hvis du spiser paprika så kan du ha salat med crispysalat, agurk, paprika, raspet gulrot, vårløk, bittesmå biter av blomkål eller brokkoli. Rå grønnsaker er faktisk veldig godt!

Liker du ingen former for dressing? Hjemmelaget oljedressing med masse krydder, eller andre typer hjemmelaget? Finnes så mange ulike. ;) Min favoritt er hjemmelaget Tzatsiki :)

Brokkolisalat er nydelig: brokkoli, rødløk, hvitløk, eple, creme fraishe og majones (50/50 av de to, ca 1 dl på en hel brokkoli). Perfekt tilbehør til grillmat, fisk og kjøtt. :D

Liker du forskjellige woksauser? Sursøt saus, svart bønnesaus, teriaki osv... Hjemmelaget eller på pose. Jeg steker kylling og grønnsaker og har over saus, det er jo supergodt! Serverer gjerne med nudler eller ris til/i. Ellers blander vi grønnsaker i alt mulig her, i pastasauser og i gryter.

Jeg rasper ofte gulrot og eple og steker det. Hiver oppi litt vann og en kyllingbuljongterning og krydrer med salt, pepper og ingefær. Hvis du liker ingefær, så er dette helt knall! Godt tilbehør til kylling eller svin, og kjapt å lage. :)
Signerer denne! Jeg må "lure" I meg grønnsaker på denne måten. Er feks. veldig glad I lasagne, så propper alltid sausen full av gulrøtter, løk og selleri. Pai er også en god måte å få I seg grønnsaker. Da kan du jo lage pai med de grønnsakene du liker + det kjøttet du liker:)

Når jeg skal kose meg så steker jeg grønnsaker i en kladeis meierismør, og møvler :p

Smørstekt brokkoli er jo nyyydelig, men føler nesten at vinninga går opp i spinninga når det stekes i en klatt med smør. så blir ofte til at man heller koker det :)

Kutt opp persillerot, pastinakk og søtpotet i en form. Sleng over olivenolje, salt, pepper, paprikapulver i et dryss kayenne. Avslutt med en god neve fersk timian og bak i ovnen på 190 g i ca 25 min. Dritgodt!

Kutt opp persillerot, pastinakk og søtpotet i en form. Sleng over olivenolje, salt, pepper, paprikapulver i et dryss kayenne. Avslutt med en god neve fersk timian og bak i ovnen på 190 g i ca 25 min. Dritgodt!
Hva smaker det av persillerot og pastinakk? Har tenkt litt på å prøve dem ut. Har nettopp prøvd søtpotet, det ble for søtt for meg. Kamufleres smaken i denne blandingen? Det høres jo godt ut, uten at jeg egentlig kan si noe om det siden jeg ikke vet hva det egentlig smaker av de to grønnsakene :-P

Hva smaker det av persillerot og pastinakk? Har tenkt litt på å prøve dem ut. Har nettopp prøvd søtpotet, det ble for søtt for meg. Kamufleres smaken i denne blandingen? Det høres jo godt ut, uten at jeg egentlig kan si noe om det siden jeg ikke vet hva det egentlig smaker av de to grønnsakene :-P
Hva skal jeg si.. Det kan minne om gulrot i konsistens, smaken er litt mer "krydra" på en måte. Litt søt. Det er derfor viktig at du bruker salt/krydderurter så det ikke blir for søtt (også på søtpotet!)
Pastinakkpurè er også veldig godt. Kok pastinakken mør, tilsett en skvett fløte, en klype salt og pepper og mos. Mmmm!

Har du prøvd papaya forresten? Ikke så søt frukt med lav GI, gunstig for blodsukkeret ;)

Smørstekt brokkoli er jo nyyydelig, men føler nesten at vinninga går opp i spinninga når det stekes i en klatt med smør. så blir ofte til at man heller koker det :)

D er faktisk ikke så mange kalorier altså! 20 gram Tine meierismør er ca 140 kalorier. Bruker du d usalta meierismøret er d sikkert færre kalorier. Kan jo bruke 10 gram også, bare sånn for å få smørsmaken.

D er faktisk ikke så mange kalorier altså! 20 gram Tine meierismør er ca 140 kalorier. Bruker du d usalta meierismøret er d sikkert færre kalorier. Kan jo bruke 10 gram også, bare sånn for å få smørsmaken.

Hmm.. Er kanskje ikke det aller verste da. Bare føøler vinninga med å spise supergrønnsak går opp i spinninga med smør i panna :p

Back
Topp