Frukt og grønnsaker

K.L#

Forumet er livet
Septembermødre <3
Marsmellows-15
Jeg har økt fokus på å få i meg frukt og grønt nå, i stede for mye annet som man legger på seg av ;) Og fant en artikkel om hvilken frukt du bør velge.. Så av eple, drue, banan,appelsin, pære, så er det beste å velge Pære!! det er faktisk den frukten jeg stortsett ALDRI kjøper, så kankje jeg bør starte med det. :) Den har mye fiber og lite fruktsukker i forhold til de andre fruktene :) God nr 2 er appelsin... Og av grønnsaker så er d like bra å spise en gullerot eller sukkererter..... :) dagens info ;)

Tåler ikke pære: (

Takker:)
Da skal jeg handle pærer i morgen. lite flink å spise frukt, går i rykk og napp

Flink du er :)

Tenker at det viktigste ikke er akkurat hvilkne frukt, men bare å få i seg masse frukt og grønnsaker istedenfor snop, chips og mat med høyt sukkerinnhold. Så om det går mye i druer og bananer for tiden, så er jeg godt fornøyd !!

Tenker at det viktigste ikke er akkurat hvilkne frukt, men bare å få i seg masse frukt og grønnsaker istedenfor snop, chips og mat med høyt sukkerinnhold. Så om det går mye i druer og bananer for tiden, så er jeg godt fornøyd !!
Ja for alle del! Jeg er bare ekstra nazi for å teste om d har innvirkning på barnets fødselsvekt. Da jeg med de 2 andre ikke tenkte over hva ting inneholdt. Tiden vil vise. ☺ men frukt er gull!!!!

J fikk beskjed av jordmor at fruktsukker gikk mye raskere over til ungen enn annet og at man kunne se d på barnets fødselsvekt dersom mor spiste mye frukt... Men om j må kutte ut frukt og er d ikke så mye igjen føler j...?

J fikk beskjed av jordmor at fruktsukker gikk mye raskere over til ungen enn annet og at man kunne se d på barnets fødselsvekt dersom mor spiste mye frukt... Men om j må kutte ut frukt og er d ikke så mye igjen føler j...?
Jepp, dette er riktig! Men jeg tror ikke det skal ha så mye å si så lenge du ikke har svangerskapsdiabetes ! Jeg har det og skal ikke spise så mye frukt om dagen. For dere andre så er det er jo bedre å spise frukt enn godis, men alt med måte syns nå jeg! ;)

Jepp, dette er riktig! Men jeg tror ikke det skal ha så mye å si så lenge du ikke har svangerskapsdiabetes ! Jeg har det og skal ikke spise så mye frukt om dagen. For dere andre så er det er jo bedre å spise frukt enn godis, men alt med måte syns nå jeg! ;)
Det stemmer nok om man sammenligner fruktsukker med glukose, men frukt inneholder også mye vann, fiber, vitaminer, så det å spise et eple er ikke det samme for blodsukkeret som å innta tilsvarende mengde rent sukker. Det tas saktere opp i kroppen. Dette er også grunnen til at å spise en appelsin gir mindre blodsukkerstigning enn å drikke 100 % ren appelsinjuice fordi i en appelsin er saften innkapslet i små "poser". Og tilsvarende at det gir lavere blodsukkerstigning å spise 50 g fersk fiken framfor 50 g tørket ;)

Det beste er å velge frukt framfor mer raffinert sukker. For de fleste, kan de være fornøyde med seg selv om de klarer det. :) Skal man være enda mer forsiktig er det greit å også være bevisst på hvilke frukter man spiser. Jeg burde egentlig være i den siste kategorien, men akkurat nå har jeg mer enn nok med å kutte ut verre ting enn frukt.

Ok.
Ja hun j snakket med sa at d var bedre m godis så lenge d ikke ble for mye, d syns j man skal være forsiktig m å si - men d var vel for å få frem hvor mye fruktsukker hadde å si..
J har ikke sv.diabetes, men skal ta glukosetest denne gangen og, samt langtidssukker, siden j får store barn.
J tror ikke de finner noe nå heller, men greit for meg. J får store barn og sånn er d tenker j
Frukt er utrolig godt om dagen så j kommer ikke til å slutte å spise d, men j spiser ikke mye.
Har du fått beskjed om hvor mye du Max kan spise?

Ok.
Ja hun j snakket med sa at d var bedre m godis så lenge d ikke ble for mye, d syns j man skal være forsiktig m å si - men d var vel for å få frem hvor mye fruktsukker hadde å si..
J har ikke sv.diabetes, men skal ta glukosetest denne gangen og, samt langtidssukker, siden j får store barn.
J tror ikke de finner noe nå heller, men greit for meg. J får store barn og sånn er d tenker j
Frukt er utrolig godt om dagen så j kommer ikke til å slutte å spise d, men j spiser ikke mye.
Har du fått beskjed om hvor mye du Max kan spise?
Ja, var hos ernæringsfysiolog sist jeg var gravid og hun sa at det beste jeg kunne spise av frukt er bær :) men kun en håndfull. Hvis jeg skal spise eple, appelsin eller banan burde jeg kun spise en halv om dagen! Syns jo selv at det var litt nazi men... Ja ja, det har visst mye å si på stigningen av blodsukkeret når man har svangerskapsdiabetes! Så jeg vet jo ikke om dette gjelder for deg. Jeg vill bare prøvd å begrense generelt mat med mye sukke i ! Den glukosetesten er ikke no gøy.... :(

Lest en plass at spiste man veldig sunt, fikk barnet mer og riktig næring og dermed vokste mer enn om man spiste mer usunt. (Høyere fødselsvekt)

Tror ikke det er noe fasit. Lest så mye forskjellig!:p

Ja, var hos ernæringsfysiolog sist jeg var gravid og hun sa at det beste jeg kunne spise av frukt er bær :) men kun en håndfull. Hvis jeg skal spise eple, appelsin eller banan burde jeg kun spise en halv om dagen! Syns jo selv at det var litt nazi men... Ja ja, det har visst mye å si på stigningen av blodsukkeret når man har svangerskapsdiabetes! Så jeg vet jo ikke om dette gjelder for deg. Jeg vill bare prøvd å begrense generelt mat med mye sukke i ! Den glukosetesten er ikke no gøy.... :(

Jøss d hørtes veldig strengt ut.
D pleier sjelden å bli mer enn en frukt om dagen, og da helst appelsin. Pære går fint d og;) Også har j heelt dilla på appelsinjuice.. Prøver å ikke drikke så mye, men d er jo bare magisk godt.
Kjenner j blir litt lei når j hører at en skal begrense frukt. D er sååå mye annet godt en begrenser, så frukt hadde j håpet vi kunne få beholde..

J er nok litt heldig. J hører mange gruer seg til glukosetesten, j gledet meg ikke j heller sist etter alt j hadde hørt. Men d gjorde meg ingen verdens ting! Litt slitsomt å ikke kunne spise noe på mårrakvisten, men ellers no problem. Var bare litt søtt vann liksom.. Så d gjør j fint igjen, selv om j ikke tror de finner noe annet enn sist, altså ingenting..

De skal teste langtidssukkeret og denne gangen - kjenner du til d eller. Hvordan gjøres d?

Jøss d hørtes veldig strengt ut.
D pleier sjelden å bli mer enn en frukt om dagen, og da helst appelsin. Pære går fint d og;) Også har j heelt dilla på appelsinjuice.. Prøver å ikke drikke så mye, men d er jo bare magisk godt.
Kjenner j blir litt lei når j hører at en skal begrense frukt. D er sååå mye annet godt en begrenser, så frukt hadde j håpet vi kunne få beholde..

J er nok litt heldig. J hører mange gruer seg til glukosetesten, j gledet meg ikke j heller sist etter alt j hadde hørt. Men d gjorde meg ingen verdens ting! Litt slitsomt å ikke kunne spise noe på mårrakvisten, men ellers no problem. Var bare litt søtt vann liksom.. Så d gjør j fint igjen, selv om j ikke tror de finner noe annet enn sist, altså ingenting..

De skal teste langtidssukkeret og denne gangen - kjenner du til d eller. Hvordan gjøres d?
Hvis jeg ikke tar helt feil så tror jeg langtidsblodsukker måling er kun en blodprøve som måler verdier flere uker tilbake i tid! :) jeg har ikke tatt glukosetesten enda siden jeg er så kvalm om dagen.. Men jeg må nok gjøre det ganske snart! :p

Viss det stemmer kjem vesla mi til å bli diger! :P grøss...

hmmm, jeg må ha meg en prat med jordmor om kosthold tror eg... :P for jeg vil jo virkelig unngå at jeg bidrar til at barnet blir stort denne gangen. Synd jeg ikke skal til jordmor før i desember.....

Viss det stemmer kjem vesla mi til å bli diger! :p grøss...

Ja, huff - ikke klarer j mye kaffe heller så j kunne kompensert;) hehe.

Men j kjenner j blir litt fortvila og,. Hva kan vi egentlig kose oss meg??!!
Unngå sukker, ok. Men da er d bare rent kjøtt og grønnsaker igjen da! Ja, men ikke gulrot forresten for den var så søt at den var som frukt å regne...

D er greit en skal tenke seg om hva man spiser, men en kan ikke gå å begrense alt hele tiden! D orker i hvertfall ikke j. Blir ungen min litt stor så er d greit for meg så lenge han har d bra, er frisk og trives. Har j klart en på 5kg før klarer j d igjen;)

(men d er klart j tenker mye på d, og blir litt sliten av d - kunne d ikke vært sånn at frukt bare var bra som d var i fjor...?, kanskje d et supert med masse frukt neste år..? Hvor mye skal vi legge i alt?)

Enig med gogutten her, vil ikke ta helt av heller. Nei, jeg får gjøre så godt jeg kan, skeie ut av og til så får det være godt nok :D

Back
Topp