Frivillig innbetaling til klassekasse.

Knerthen

Forumet er livet
VIP
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Det ble bestemt på foreldremøte at man skulle ha frivillig innbetaling til klassekassa og ungene skal på nyåret ha med seg en lapp hjem om dette.
Man kan da gi anonymt i en konvolutt.

Men så sitter jeg her å tenker, blir det egentlig så veldig frivillig når ungene vet om at man KAN gi penger til klassekassa.

Sist de skulle få med seg en frivillig sum som de hadde jobbet for hjemme, var til en innsamling. Så var jo ungene veldig opptatt av dette. Ikke fordi at det var negativ om noen hadde mindre penger med seg. Men alle ungene ville jo ha penger med seg. Og det skjønner jeg jo.

Så er det da så frivillig når 1 i klassen kanskje ikke har med seg penger? Jeg hadde ikke klart å sende min snart 9 åring på skolen og vist at hu kanskje var den eneste av 21 unger i hennes klasse som ikke skulle levere fra seg penger.

Hva tenker dere om foreldreinnbetaling til klassekasse?

Må si at jeg syns det er latterlig at det blir sagt at vi har gratis skolegang i Norge. Er jo stadig vekk ett eller annet!

Så syns jeg at det som "klassekassen" er ment å dekke, burde dekkes av skolen (og da er dt vel kommunen eller fylket?). Man har utgifter på alle fritidsaktiviteter, i det minste burde SKOLEN som er obligatorisk være gratis.

Vi er også blant de heldige som ikke har problemer med å gi penger til noe slikt, men det er de som har minst som må tas hensyn til.

Her settes det inn et beløp på konto, frivillig. Og klassekontaktene har taushetsplikt når det gjelder hvem som har betalt og ikke. Jeg synes det er en grei måte å gjøre det på.

Veldig rart når barna blir involvert i det. Da blir det jo veldig synlig hvem som ikke har mulighet til å bidra. Må da finnes en bedre måte å samle inn penger på?

Enig med Fruktplukker i at det var en noget spesiell måte å gjøre det på. Når det først skal betales inn på "frivillig" basis bør det i alle fall foregå uten at barna involveres. Uansett hvordan man ser det skaper det jo et visst press.

Her settes det inn et beløp på konto, frivillig. Og klassekontaktene har taushetsplikt når det gjelder hvem som har betalt og ikke. Jeg synes det er en grei måte å gjøre det på.
Samme som her :)

I min klasse settes det frivillig og anonymt inn på konto. Tror det er noe de fleste syns er greit :) da er det ingen som vet hvem som har satt inn, bare at noe er satt inn. Pengene blir brukt på f.eks. julefrokost, filmkveld (popcorn) o.l. med andre ord aktiviteter som ikke er I regi av skolen :)

Må si at jeg syns det er latterlig at det blir sagt at vi har gratis skolegang i Norge. Er jo stadig vekk ett eller annet!

Så syns jeg at det som "klassekassen" er ment å dekke, burde dekkes av skolen (og da er dt vel kommunen eller fylket?). Man har utgifter på alle fritidsaktiviteter, i det minste burde SKOLEN som er obligatorisk være gratis.

Vi er også blant de heldige som ikke har problemer med å gi penger til noe slikt, men det er de som har minst som må tas hensyn til.

Jeg er helt enig med deg, jeg syntes det er noe tull. Men jeg fikk ikke hvert på foreldremøte og referatet har jeg etterlyst men ikke fått. Så føler at jeg ikke kan si noe siden jeg ikke var tilstede.

Ikke det jeg har råd til å betale noen kroner til klassekassa, men som du sier de som har minst har ikke den muligheten.

Jeg husker selv hvor pinlig det var å ikke kunne levere penger til klassekassa når jeg gikk på skolen og den følelsen skal aldri mine barn få kjenne på. Og føler da virkelig med de barna og foreldrene som ikke har mulighet til å gi.

Veldig rart når barna blir involvert i det. Da blir det jo veldig synlig hvem som ikke har mulighet til å bidra. Må da finnes en bedre måte å samle inn penger på?

Ja det gjør det, men ser noen her setter rett inn på en konto så kan jo ta det opp og høre om ikke det kan være en mulighet. Da blir det ikke synlig for barna hvem som kan delta på innbetaling og ikke.

Forstår faktisk ikke hvorfor klassen må gå på kino, bowling osv jeg... Og derfor ikke hvorfor samle inn penger

Ikke helt bra at barna skal ha ansvar for ta med pengene? Da hjelper det jo ikke om noen ikke har penger å gi. Det vil jo bli leit for det barnet å ikke få bidra. Det burde vært en konto der foreldrene selv kunne gjøre dette uten å involvere barna. Eller ha kake salg ol. Å tjene pengene selv der alle kan være med å gjør noe for å få noen kroner i kassen.

Dere som ønsker at all betaling skal bort fra skolen, ønsker dere at deres barn kun skal sitte ved skolebenken i 13 år? Aldri på utflukt, aldri lære på andre læringsarenaer, aldri leirskole, ingen opplevelser kun stol, skrivebord og tavle i klasserommet?
Det er mye mindre aktiviteter nå enn da jeg var liten, da var vi på turer, museumer og vi lærte sånn enormt og ikke minst det skapte minner.
Nei staten Norge vil aldri klare å finansiere dette for barna så uten en Klasse kasse så vil ikke barna få skape minner på denne måten.
Når jeg gikk på skolen så måtte alle betale 200 i halvåret, nå er det helt frivillig å gi noe. Synes det er en bra ting, for jeg ønsker at mine barn får opplevelser også og betaler da gjerne ekstra inn i klasse kassen.
Man trenger jo ikke å si så mye om dette til barna, og ønsker man ikke å gi men føler på det så gi en tom konvolutt da :)

Enig her. Bedre at pengene da settes inn på en konto - velkommen til 2015 liksom. Hvorfor involvere barna i det hele tatt?

Her har vi blitt enige om et beløp som settes på konto :) men ingen blir hengt ut eller purret på om det ikke blir betalt. Men tenker jo at de som styrer (klassekontaktene) vet jo da hvem som ikke betaler :( sikkert utrolig kjipt for de som ikke har muligheten så syns i grunn hele greia er litt dårlig... Skolen skal jo gå etter gratisprinsippet. Og den skal da ikke ha lov å kreve betaling for noe. Men er jo stadigvekk turer og lignende der de skal ha med div utsyr dor å kunne delta... Syns det er fryktelig leit for de som ikke sitter med slikt utstyr eller midlene til å kjøpe dette...

Dere som ønsker at all betaling skal bort fra skolen, ønsker dere at deres barn kun skal sitte ved skolebenken i 13 år? Aldri på utflukt, aldri lære på andre læringsarenaer, aldri leirskole, ingen opplevelser kun stol, skrivebord og tavle i klasserommet?
Det er mye mindre aktiviteter nå enn da jeg var liten, da var vi på turer, museumer og vi lærte sånn enormt og ikke minst det skapte minner.
Nei staten Norge vil aldri klare å finansiere dette for barna så uten en Klasse kasse så vil ikke barna få skape minner på denne måten.
Når jeg gikk på skolen så måtte alle betale 200 i halvåret, nå er det helt frivillig å gi noe. Synes det er en bra ting, for jeg ønsker at mine barn får opplevelser også og betaler da gjerne ekstra inn i klasse kassen.
Man trenger jo ikke å si så mye om dette til barna, og ønsker man ikke å gi men føler på det så gi en tom konvolutt da :)

Vi betaler ikke noe for at de skal dra på utflukter, konserter, leirskole, gårdsbesøk, museumsturer osv, det gjorde vi heller ikke når jeg gikk på skolen. Alt som skjer i regi av skolen er gratis. Mens er det noe vi foreldre kommer på, så må man selvfølgelig betale eller bidra

Vi betaler ikke noe for at de skal dra på utflukter, konserter, leirskole, gårdsbesøk, museumsturer osv, det gjorde vi heller ikke når jeg gikk på skolen. Alt som skjer i regi av skolen er gratis. Mens er det noe vi foreldre kommer på, så må man selvfølgelig betale eller bidra

Her blir skolene hjemme pga økonomi ;) ingen utflukter, ingen leirskole. Det er alternative når kommunen ikke prioriter slik.
Så de barna vil ikke få noen opplevelser om msn ikke betaler til klassekassen.
Min mor måtte ut med 1500 til leirskole når jeg var liten, over 20 år siden. Slik er det ikke i dag da man sparer over flere år :)
Synes det er en fin løsning jeg, om alt skal være gratis blir det noe som ofres ;) Og jeg betaler gjerne for to og tre barn til!

Tror ikke det er frivillig her en gang... Her får barna regning med hjem og den purrer klassekontaktene på om ikke alle har betalt. Pengene går til sommeravslutninga da og en snødag til fjells. Da er alt av mat og drikke inkl. Og leker :)

Gi gjenlimt tom konvolutt med på skolen evt, så er det ikke synlig at det ikke gis noe, og heller ikke fra hvem?

Det er jo selvfølgelig et alternativ.

Men jeg syntes allikevel det er unødvendig med innbetaling til klassekassa. Og når det først skal være, så burde det hvert noe ungene ikke tok del i.

Back
Topp