Frivillig innbetaling til klassekasse.

Forstår faktisk ikke hvorfor klassen må gå på kino, bowling osv jeg... Og derfor ikke hvorfor samle inn penger

Men de har ikke slike aktiviteter heller, det blir brukt av klassekasse til en tur rett etter skolestart. Så er det pappakrus, servietter, grillkull, blomster, ispinner og slikt på arrangementer klassen har iløpet av årer.

Her fikk vi info om kontonr bare. Synes det er dumt å levere inn konvolutt ja.

Forstår faktisk ikke hvorfor klassen må gå på kino, bowling osv jeg... Og derfor ikke hvorfor samle inn penger
Her har det aldri vært snakk om kino, bowling el. Men pengene blir brukt til sosiale eventer for ungene med foreldre, det går da til mat, drikke, utstyr (papptallerken, ved til bålfyring osv) til feks sommeravslutning, juleavslutning, halloweenfest, akedag med grilling osv. Det er ikke alle barn som har foreldre som har et nettverk og kan gjøre slikt sammen. Ikke alle foreldre har mulighet til å ta med barna på slikt uansett. Det kan være viktig for mange av barna, og også for noen av foreldrene. Og samholdet i foreldregruppen.

Jeg jobber som lærer, og ser helt klart problematikken. På skolen vår har majoriteten av foreldre stemt for en klassetur til Polen/Tyskland i skolens regi. For å få til dette må elevene utføre dugnadsarbeid, samt at det er åpnet for frivillige donasjoner.

Organisering slik at elevene skal ha med penger mener jeg at er lite heldig. Vi har løst det ved at foreldre har fått kontonummer hvor de selv kan avgjøre om de ønsker å sette inn penger. En person administrerer konto, og han/hun har selvsagt taushetsplikt. Elevene blir dermed ikke dratt inn i det.

Synst det er mangen gode alternativ. Vist klassen trenger penger så er flaskeaksjon noe som var populært til tv aksjonen. Og det kom inn mer penger her en vi hadde gitt evt. Besteforeldre og tante donerte flasker så var vi og panta. Evt kan dei eldre barna selge kjeks ol . Det er jo kjøpe press der og. Men mangen bruker Facebook og selger via andre sosiale medier. Det er veldig lett og ordne. Eg synst og det er bedre og stille med ein kake til kake salg en penger. Da velger vi selv hvilken prisklasse vi lager kake for. Og barna registrerer det ikkje som penger. Vi har heldigvis mulighet til og betale 100kr i året som vi har hatt til nå. Men synst ikkje noe om det. Men samtidig så er barna glad for og ha litt aktiviteter uten om skolen og. Men vi har gjort det billigt :)

Her settes det inn et beløp på konto, frivillig. Og klassekontaktene har taushetsplikt når det gjelder hvem som har betalt og ikke. Jeg synes det er en grei måte å gjøre det på.

Sånn er det hos oss også

Vi la 50 kroner i en kovolutt pr barn. Det ble nevnt 200 kroner pr barn som en mal å gå utfra, men det har vi dessverre ikke økonomi til med to barn.

Her settes beløp inn på konto og annet enn klassekontakter vet ikke hvem.

Flaskeinnsamling er selvfølgelig en grei ordning når man skal involvere barna. Men det er en del arbeid for foreldrene også.

Her settes det inn et beløp på konto, frivillig. Og klassekontaktene har taushetsplikt når det gjelder hvem som har betalt og ikke. Jeg synes det er en grei måte å gjøre det på.
Slik gjøres det i klassen til min også. Det er en veldig ok måte å gjøre det på, og man kan evt sette inn når det passer og ikke måtte ta med en konvolutt tilbake ingen fredag noe lønna kommer neste onsdag f.eks :-)

Tror ikke det er frivillig her en gang... Her får barna regning med hjem og den purrer klassekontaktene på om ikke alle har betalt. Pengene går til sommeravslutninga da og en snødag til fjells. Da er alt av mat og drikke inkl. Og leker :)

Kjenpe flott om dette funker hos dere, men er dette egentlig lov? Skolene i norge skal jo følge "gratisprinsippet"

Men de har ikke slike aktiviteter heller, det blir brukt av klassekasse til en tur rett etter skolestart. Så er det pappakrus, servietter, grillkull, blomster, ispinner og slikt på arrangementer klassen har iløpet av årer.
Her betaler fau sånne ting

Tror ikke det er frivillig her en gang... Her får barna regning med hjem og den purrer klassekontaktene på om ikke alle har betalt. Pengene går til sommeravslutninga da og en snødag til fjells. Da er alt av mat og drikke inkl. Og leker :)
Det er ikke lov!
Kunne ønske flere av de som har råd protesterte på sånne ting jeg

Her betaler fau sånne ting

Ser ikke helt grunnen til at vi skal betale inn mer, det er jo overskudd i kassa hvert år men jeg skal nå alltids betale inn siden det er bestemt. Men jeg syntes det er feil måte å gjøre det på når barna blir involvert i det.

Ingen innsamling her! !

Det er det jeg er vant til her, de jeg kjenner som har barn i skolen har nemlig heller ikke noe innbetaling til klassekassa.

Ser ikke helt grunnen til at vi skal betale inn mer, det er jo overskudd i kassa hvert år men jeg skal nå alltids betale inn siden det er bestemt. Men jeg syntes det er feil måte å gjøre det på når barna blir involvert i det.

Det er det jeg er vant til her, de jeg kjenner som har barn i skolen har nemlig heller ikke noe innbetaling til klassekassa.
Ja jeg er helt enig med deg.
Kunne som sagt ønske at flere protesterte på sånne ting, selv om de har råd til det.
Det er ikke alltid like lett for de som har dårlig råd å si fra

Her er det heller ikke noe innbetaling til klassekassa, og det merker jeg jeg er glad for. Hadde fint klart å betale, men syns det er en uting. Er mange enslige foreldre, og vil tro flere av dem ikke sitter så godt i det. Hadde hun plutselig kommet hjem med en faktura, så hadde jeg nok protestert ja.
Penger til avslutninger etc syns jeg barna kan jobbe for. Loddsalg med donerte gaver, eller salg av kaker/dopapir/vafler. Så får de kanskje nok den ene ganga til at pengene varer i et par år. :)

Ja jeg er helt enig med deg.
Kunne som sagt ønske at flere protesterte på sånne ting, selv om de har råd til det.
Det er ikke alltid like lett for de som har dårlig råd å si fra

Nei det er helt sant, men jeg skal hvertfall ta det opp og høre om det i det minste ikke kan gjøres på en annen måte slik at det faktisk blir frivillig.

Syns ikkje noet om att barnen blir involvert i detta. Då e det bredre å setta på konto.

Back
Topp